دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۷

طراح پوستر افسانه ای هالیوود از دنیا رفت

بیل گُلد

سینماپرس: «بیل گُلد» طراح پوستر افسانه ای فیلم های «کازابلانکا»، «پرتقال کوکی»، «جن گیر» و بسیاری از فیلم های مهم دیگر هالیوود در سن ۹۷ سالگی در خانه اش در کنتیکت درگذشت.

به گزارش سینماپرس به نقل از هالیوود ریپورتر، بیل گُلد که در طول ۷ دهه فعالیت هنری اش با طراحی پوستر فیلم هایی چون «کازابلانکا»، «پرتقال کوکی»، «جن گیر» و ده ها فیلم کلینت ایستوود در هنر طراحی پوستر انقلابی به وجود آورد، در سن ۹۷ سالگی در خانه اش در کنتیکت درگذشت.

گُلد کار خود در سینما را در دهه ۴۰ آغاز کرد و در طول دوران فعالیت هنری خود به طراحی پوستر بیش از ۲ هزار فیلم پرداخت. او طراحی پوستر بسیاری از فیلم های فیلمسازان بزرگ تاریخ سینما از جمله «اِم را به نشانه مرگ بگیر» ساخته آلفرد هیچکاک، «شرق بهشت» اثر الیا کازان، «هشت و نیم» فدریکو فلینی، «این گروه خشن» سم پکینپا، «مک کیب و خانم میلر» رابرت آلتمن و «رفقای خوب» ساخته مارتین اسکورسیزی را انجام داد.

گُلد همچنین یک همکاری طولانی مدت با کلینت ایستوود داشت که حاصل آن طراحی پوستر فیلم هایی چون «هری کثیف»، «یاغی جوزی ولز» و «نابخشوده» بود. او پس از طراحی پوستر درخشان «رودخانه مرموز» بازنشستگی خود را اعلام کرد، هر چند در سال ۲۰۱۱ با طراحی پوستر «جی ادگار» ساخته کلینت ایستوود دوباره به سینما برگشت.

او که از ۸ سالگی شروع به نقاشی کرده بود در سال ۲۰۱۶ در مصاحبه ای اعلام کرد که پس از فارغ التحصیلی از انستیتوی پرات در نیویورک به بخش طراحی پوستر کمپانی برادران وارنر پیوست. در آن جا از او خواستند که ۴ پوستر از فیلم های پیشین این کمپانی را دوباره طراحی کند که «رابین هود» با بازی ارول فلین مشهورترین این فیلم ها بود. گُلد پس از موفقیت در این آزمایش در سن ۲۱ سالگی استخدام شد و اولین ماموریت وی طراحی پوستر فیلم درخشان «کازابلانکا» بود.

بیل گُلد درباره قرار دادن اسلحه در دست همفری بوگارت در پوستر فیلم «کازابلانکا» چنین گفته بود: یک نفر در دقایق آخر پیشنهاد کرد و گفت این بوگارت است یک اسلحه در دستش بگذار، شیوه بازی او این گونه است، در کنش هایش اغراق وجود دارد. ما نمی خواستیم تنها سر و صورت او را در پوستر قرار بدهیم چون خیلی ملال آور بود.

وی در سال ۱۹۹۴ جایزه یک عمر فعالیت هنری را از «هالیوود ریپورتر» دریافت کرد.

از دیگر فیلم هایی که گُلد طراحی پوستر آن ها را انجام داده می توان به «جویندگان»، «لوک خوش دست»، «دختر شوخ»، «بانوی زیبای من»، «بولیت»، «کلوت»، «نیش»، «زین های شعله ور»، «بعد از ظهر نحس» و «دریاچه طلایی» اشاره کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.