چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۵

شکست رویای امریکایی در قرن معاصر

فیلم سینمایی «انتقام‌جویان: نبرد ابدی»

سینماپرس: جامعه امریکا بعد از سال ۲۰۰۰ دچار دگرگونی های فراوانی شد و با توجه به اتفاقات جهانی به نوعی مردم امریکا درگیر افسردگی حاصل از جنگ های متعدد و بی فایده شدند. از سویی سرخوردگی امریکایی ها در قرن معاصر دلیل دیگری بود که سیاست گذاران سینمای هالیوود را به فکر وادار کرد.

به گزارش سینماپرس، سینمای هالیوود در سالهای اخیر و مخصوصاً بعد از سال ۲۰۰۰ میلادی دچار رنسانسی بزرگ در عرصه ساخت آثار سینمایی رفته است.

دلیل نامیدن رنسانس در ساخت آثار هالیوودی را با تغییر چشمگیر ذائقه مخاطب از سوی آثار پر محتوا به سمت آثار کمیک بوک دانست. فیلم هایی که هر چند گیشه پرباری را برای هالیوود به ارمغان آورده اما باید دید دلیل حرکت این سینما به سمت ابرقهرمانان چیست.

ابرقهرمانان جور نبود قهرمان واقعی در هالیوود را می‌کشند///////////////////

جامعه امریکا بعد از سال ۲۰۰۰ دچار دگرگونی های فراوانی شد و با توجه به اتفاقات جهانی به نوعی مردم امریکا درگیر افسردگی حاصل از جنگ های متعدد و بی فایده شدند. از سویی سرخوردگی امریکایی ها در قرن معاصر دلیل دیگری بود که سیاست گذاران سینمای هالیوود را به فکر وادار کرد.

سینمای امریکا بعد از سال ۲۰۰۰ به طرز بسیار چشمگیری به سمت ساخت ابرقهرمانی رفته است. نبود قهرمان در امریکا و کمرنگ شدن ایده قهرمان در میان مردم امریکا باعث شد تا سینماگران و سیاستمداران سینمایی که تاثیری عمده در صنعت هالیوود دارند به فکر وادار شوند.

ابرقهرمانان جور نبود قهرمان واقعی در هالیوود را می‌کشند///////////////////

سینمای هالیوود که مخاطبانش را کاملاً ناامید، سرخورده و مایوس می دید در صدد شد تا با وجود نبود قهرمانان واقعی در این کشور به سراغ خلق قهرمانان دروغین و خیالی برود. به همین دلیل چاره کار تنها از دست ابرقهرمانان خیالی بر می آمد.

این رویکرد سینمای هالیوود شاید به رونق گیشه ختم شد اما به نوعی شکست هالیوود و امریکا را در نزدیکی با مردم خود نشان داد. مردم که سالها از سیاست های جنگ طلبانه امریکا در جامعه جهانی سرخورده شده بودند حالا به امیدی تازه نیاز داشتند.

ابرقهرمانان جور نبود قهرمان واقعی در هالیوود را می‌کشند///////////////////

هالیوود با اینکه می داند ابرقهرمانان کاملاً خیالی هستند اما در حال حاضر تنها چاره را خوراندن دروغی زیبا به مردم می داند. حضور ابرقهرمانان در زمانه ای که مردان واقعی این کشور در همه عرصه ها باخته اند شاید به نوعی مسکنی با مدت کوتاه برای جامعه امریکایی باشد.

با همین نگاه و تفسیر سینمای هالیوود در سالهای بعد از قرن حاضر به طور کامل به دنبال راهی برای بازگرداندن امید میان مردم بود. تعدد ساخت آثار ابرقهرمانی نشان دهنده این تلاش سینمای سیاسی هالیوود است.

ابرقهرمانان جور نبود قهرمان واقعی در هالیوود را می‌کشند///////////////////

مرد عنکبوتی، مرد آهنی، هالک، ثور، پلنگ سیاه، زن شگفت انگیز، بتمن، دکتر استرنج، پادشاه ستارگان، سوپرمن، کاپتان امریکا، ددپول و بسیاری دیگر از کاراکترهای ابرقهرمانی آمدند تا ضعف نبود قهرمان واقعی در جامعه هالیوودی جبران شود. جامعه ای که در تمامی این فیلم ها باز هم در آستانه نابودی است و این ابرقهرمان ها هستند که این نابودی را پایان می دهند.

حال اگر مخاطب سینما ابرقهرمان را از سینمای هالیوود حذف کند با سینمایی روبرو می شود که در آستانه نابودی قدم بر می دارد. سینمایی که از فیلم های وسترن خود فاصله گرفته و به آدم هایی خیالی دلبسته است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.