دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۴

صندلی خالی مدیریت تئاتر شهرداری

شهرام کرمی

سینماپرس: سازمان فرهنگی و هنری شهرداری پس از دو ماه هنوز برای دفتر هنرهای نمایشی خود مدیری تعین نکرده است و این در حالی است که پردیس تهران در سال ۱۳۹۷ عملاً تعطیل بوده است.

به گزارش سینماپرس، نزدیک به دو ماه از رفتن شهرام کرمی از ساختمان برافراشته سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در بلوار کشاورز می‌گذرد و هنوز جایگزینی برای او تعیین نشده است. با اینکه وضعیت مدیریت این سازمان پس از کش و قوس‌های فراوان مشخص شده است و حتی باقی ماندن امیر عبدالحسینی در سمت معاونت هنری مسجل شده است؛ اما هنوز برای صندلی خالی شهرام کرمی شخصی معرفی نشده است. مدیریت طولانی مدت و البته موفق شهرام کرمی - به سبب تعامل قویش با هنرمندان و برگزاری برنامه‌های متعدد تئاتری- به نحوی بوده است که گویی این سمت با رفتن شهرام کرمی نیز حذف شده است.

با این حال وضعیت این حوزه نیازمند مدیریت است. مجموعه تئاتری شهرداری هم‌اکنون صاحب بزرگترین مجموعه تئاتری کشور در خاوران است و در صورت مهیا شدن فضا، یکی از مهمترین سازه‌های تئاتری کشور نیز در مجموعه صبا به ظرفیت تئاتر تهران اضافه می‌شود. این در کنار دو جشنواره و سوگواره‌ای است که شهرداری متولی آن است و به نظر نمی‌رسد با رفتن شهرام کرمی، این دو رویداد نیز تعطیل شود. پس همه چیز برای انتخاب مدیری جدید، مدیری که بتواند روح تازه‌ای به مجموعه تئاتری شهرداری اهدا کند ضروری است. همان‌طور که کرمی در آخرین نشست خبریش، پیش از آغاز جشنواره تئاتر شهر، از نیازمندی خلاقیت و انگیزه‌های تازه در این حوزه سخن گفته بود.

در چنین شرایطی امیر عبدالحسینی باید دست به انتخاب دقیق و سختی زند. به خصوص آنکه موضوعیت پردیس تئاتر تهران به مسئله‌ای حساس برای بخش مدیریتی او بدل شده است. پس از عدم موفقیت شهرام کرمی و حسین مسافرآستانه در مجموعه پردیس تهران، عبدالحسینی خود سکان مدیریت آنجا را به دست گرفت تا شاید گرد میت پاشیده شده بر این مجموعه را از آن بزداید و به آن حیاتی ببخشد که نیازمند آن است؛ اما مدیریت عبدالحسینی نیز چاره‌ساز نبود. هم‌اکنون که این مطلب نگاشته می‌شود از شش سالن این مجموعه، تمامی سالن‌ها بدون نمایش روزگار را سپری می‌کنند. پس از عید تنها نمایش کودک «شاهزاده و اژدها» روی صحنه رفته است.

عبدالحسینی در حالی پردیس تئاتر تهران را اداره می‌کند که در روزهای اخیر این مجموعه از فرایند اصلی خود خارج شده است و در اختیار جشنواره سیمرغ وزارت بهداشت قرار گرفته است. این در حالی است که مجموعه وزارت بهداشت سالن‌های متعددی برای اجرای برنامه‌های خود دارد و مشخص نیست بر چه اساسی یک پردیس تئاتری به عرصه هنرنمایی جامعه پزشکی درآمده است.

در کنار این موارد، ‌پیش از برگزاری جشنواره تئاتر شهر عبدالحسینی با دعوت برخی نام‌های بی‌مرتبط با تئاتر قصد داشت فضا را برای کشاندن مخاطب به پردیس تئاتر تهران مهیا کند. با کارهایی چون اجرای نمایش‌های ستاره‌محور و اجرای کنسرت؛ ‌اما این مورد نیز به سرانجام نرسیده است. حتی برنامه برپایی آکادمی توسط شهاب حسینی نیز به جایی نرسیده است و حسینی مشغول پروژه‌های هنری خود هست.

با چنین چشم‌اندازی که می‌تواند بخشی از نگاه مدیریت هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری نسبت به تئاتر را نشان دهد، اعتماد به این مجموعه برای یافتن جانشینی حداقل هم‌تراز با شهرام کرمی را اندک می‌کند. نام‌هایی که در میان تئاتری‌های دهان به دهان می‌شود نیز چندان جذاب و هیجان‌انگیز نیست. برخی از حضور مهرداد رایانی مخصوص در این سمت خبر داده‌اند و برخی از رحمت امینی برای پر کردن این خلا نام برده‌اند؛ اما با نگاهی به عقبه مدیریتی هر دو استاد دانشگاه می‌تواند دریافت مقبولیت و محبوبیت مدیر سابق در کارنامه آنان دیده نمی‌شود و حتی مدیریت‌های سابق آنان در گذشته نیز پرانتقاد بوده است.

شرایط برای عبدالحسینی زمانی سخت می‌شود که مدیریت جدید باید برای افتتاح صبا با تمام آن مشکلاتش بجنگد و مدیر جدید به احتمال قوی چندان درگیر این مسئله نبوده است و ممکن است با عقب‌نشینی از این ماجرا، صبا و افتتاحش به آینده‌ای دور موکول شود.

باید همه چیز را به زمان سپرد و منتظر ماند آیا مجموعه شهرداری تمایل به انتخاب نیروی جوان و خلاق دارد یا آنکه در پی نام‌های تکراری و شکست خورده در حوزه مدیریتی خواهد رفت.

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.