شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۰

مراسم تجلیل از طراحان فنی و مجریان صحنه برگزار شد

مراسم تجلیل از پیشکسوتان انجمن طراحان فنی سینما

سینماپرس: اولین جشن انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه با تجلیل از تعدادی از هنرمندان پیشکسوت این حوزه عصر امروز در محل خانه سینما برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، نخستین مراسم تجلیل از پیشکسوتان انجمن طراحان فنی سینما عصر امروز ۲۲ اردیبهشت در خانه سینما برگزار شد.

کامران ملکی در ابتدای این مراسم از طرف انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه سینمای ایران حضور مهمانان را خوشامد گفت و بیان کرد: این جشن قرار بود اواخر سال گذشته برگزار شود ولی تعدد جشن ها باعث شد که این مراسم امسال برگزار شود وگرنه تمام لوح ها مربوط به سال ۹۶ است.  

سارا قراچه داغی رییس انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه سینمای ایران در این مراسم با عذرخواهی از تاخیر پیش آمده اظهار کرد: ما سال‌ها درصدد این بودیم که از بزرگان صنف خود تجلیل کنیم که درنهایت امشب با کمک خانه سینما و انجمن این اقدام صورت می گیرد.

وی افزود: در حال حاضر ۱۲ عنوان شغلی از جمله طراحان فنی، دکوراتورها، مسئولان لباس، مدیران صحنه و... در انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه سینما فعال است و همکاران ما در این انجمن در ساخت فیلم و سریال های زیادی همکاری دارند.

قراچه داغی با ابراز تاسف از اینکه در این سال ها از همکاران این انجمن آنگونه که شایسته است قدردانی نشده است، بیان کرد: البته خوشحالیم که در زمان مدیرعاملی یدالله صمدی در خانه سینما از مرحوم حسین میرکیانی و در زمان مدیرعاملی رضا میرکریمی از مرحوم کاظم فریبرزی از پیشکسوتان این حرفه در جشن خانه سینما تجلیل شد.  

وی اظهار کرد: امروز از ۱۸ نفر از هنرمندان انجمن قدردانی می کنیم ولی بسیاری هنوز هستند که امیدواریم در سال های آینده از آنها تجلیل کنیم.  

پروین صفری رییس انجمن طراحان فیلم خانه سینما در ادامه این مراسم بیان کرد: هنرمندانی که تجلیل می شوند بخش بزرگی از تاریخ سینما هستند. ما طراحان در حوزه صحنه و لباس طرح و ایده می دهیم اما این دوستان هنرمند هستند که به طرح های ما عینیت می بخشند و آنها را با ساعت ها کار در پشت چرخ خیاطی و... برای تماشاگران باورپذیر می کنند.

منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما نیز در سخنانی اظهار کرد: من بلد نیستم به نام خانوادگی از افراد تشکر کنم و همیشه همه را با نام کوچیک صدا می زنم. فکر می کنم نسبت ها و روابط ما مبتنی بر نام کوچک ماست چون نام خانوادگی ما سینماست.  

وی اضافه کرد: ممکن است فکر کنید شرایط حرفه ای همچون گذشته نیست اما اینطور نیست و به نظر من خانه سینما باید در این شرایط به اعضای خود هویت بخشی کند. ساخت فیلم با جمع عظیمی از آدم ها ممکن است آن هم در شرایطی که هر کسی با نظم و ترتیب وظایف خود را انجام دهد. فکر می کنم مراسم امروز بخشی از رویکرد هویت بخشی است زیرا همه عوامل در سینما دارای هویت های روشنی هستند که باید از آن یاد شود.  

مدیرعامل خانه سینما بیان کرد: خوشحالم امشب ۱۸ نفر از برجسته ترین بچه های سینما تجلیل می شوند. امروز لایه کوچکی از قدردانی سینمای ایران از این بچه ها صورت می گیرد.

ایرج رامین فر پیشکسوت طراحی فیلم در ادامه روی صحنه آمد و گفت: این مراسم خیلی باشکوه است چون ما را به گذشته می برد. ما همه با خاطرات زنده هستیم و این خاطرات هیچ گاه پاک نمی شود. من خیلی دوست داشتم تمام کسانی را که با آنها کار کرده ام و یا حتی شانس نداشته ام که کار کنم ببینم.

وی عنوان کرد: البته بعضی کم کار شده اند و این شاید مربوط به این مساله می شود که زمانه عوض شده است. از آرزوهای من این است که دوباره با همین افراد کار کنیم.  

در بخش ابتدایی تجلیل ها در این مراسم برادرزاده صالح پناهی به نمایندگی از طرف او بود و همچنین علی اصغر ریسه، اصغر رحمانی، احمد رجبی، علی فداکار نیز تجلیل شدند.  

امیر اثباتی برای ادامه تجلیل ها روی سن آمد و بیان کرد: ما دوستانی را دیدیم که با وجود شنیدن نامشان در طول سالیان سال ولی چهره هایشان را نمی شناختیم.  

وی با اشاره به کاظم فریبرزی و دیگر پیشکسوتان این حوزه یادآور شد: من از اوس کاظم گرفته که به تازگی درگذشته است تا حسین میرکیانی از همه شان چیزهای بسیاری آموخته ام.  

اثباتی ادامه داد: ماموریت ها و وظایف زیادی بر دوش خانه سینماست از امنیت شغلی گرفته، بیمه،   تجهیزات زیرساختی که ما لازم داریم و دولت مطلقا به فکر آن نیست و امیدوارم اینها محقق شود.   

ادامه تجلیل ها با اهدای لوح و تندیس به نصرالله پورعلی اکبر، الله وردی عبدالهی، اسماعیل موسوی نژاد و حسینعلی شریف همراه شد.

ملک جهان خزایی در بخش بعدی تجلیل ها در پشت تریبون اظهار کرد: بیشتر کسانی که اینجا هستند با من کار کرده اند و می توانم بگویم خیلی ها را من به سینما آورده ام.  

وی بیان کرد: معمولا دستیاران ما طراح می شوند و تنها کسانیکه هیچ وقت از درجه ای که دارند بالاتر نمی روند دکورسازان هستند که اگر نباشند کارهای تاریخی ممکن نیست و خوشحالم که امشب آنها هم راضی هستند.  

در این بخش نیز از مرتضی خیرخواه، مهدی سندیانی، میرنظام الدین مدنی، معصومه زردوزخاص تبریزی و زینب رنجبر تجلیل شد.

جهانگیر الماسی از مهمانان این مراسم در سخنانی عنوان کرد: سهم این عزیزان نه در سینما که در تلویزیون و تئاتر نباید نادیده گرفته شود، این تجلیل برای اولین بار درحالی صورت می گیرد که این افراد تاکنون نادیده گرفته شده بودند.  

در بخش دیگر تجلیل ها رضا کیانیان نیز از دیگر مهمانان مراسم گفت: من با خیلی از این دوستان همکار بودم من به عنوان بازیگر به آنها تکیه دارم. دروازه ورود به نقش با لباس و گریم و صحنه آرایی است و اگر اینها نباشد بازیگر چه می خواهد بکند. من از شما ممنونم که کمک کردید تا بازی کنم.  

جمشید اطلیخانی از جمله هنرمندانی بود که در این بخش برای تجلیل روی صحنه آمد و خطاب به شاهسواری گفت: آقا منوچهر اینقدر جلسه نگذارید برای ما هم کمی وقت بگذارید. من از راه دور می آیم. ۲۰ سال است نابینایم و فکر می کنم شما هم خبر داشته باشید خیلی هه دوستتان دارم.  

در این بخش هاشم سرهنگی، جلیل امینی زاده، احمد قرایلو تجلیل شدند. یک جایزه ویژه نیز به سارا قراچه داغی به دلیل پیگیری و مسئولیت پذیری وی در زمان ریاست انجمن تعلق گرفت.  
در پایان مراسم نیز هنرمندان تجلیل شده عکسی به یادگاری انداختند.  

در این مراسم صالح پناهی، علی اصغر ریسه، اصغر رحمانی، نصرالله پورعلی اکبر، الله وردی عبدالهی، احمد رجبی، مرتضی خیرخواه، اسماعیل موسوی نژاد، هاشم فرهنگی، علی اکبر فداکار، زینب رنجبر، معصومه زردوز خاص تبریزی، احمد قرایلو، مهدی سندیانی، میرنظام الدین مدنی، جلیل امینی زاده و حسین علی شریف تجلیل شدند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.