شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۷

ویژه برنامه‌های شبکه چهار سیما برای ماه مبارک رمضان

آرم شبکه چهار سیما*

سینماپرس: در کمتر از دو هفته مانده با آغاز ماه ضیافت الله؛ ویژه برنامه های شبکه چهار سیما برای این ماه اعلام و معرفی شدند.

به گزارش سینماپرس، گروه های مختلف برنامه ساز شبکه چهار سیما به مناسبت نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان ویژه برنامه‌های مختلفی از جمله «گفتگوی تنهایی»، «معنای زندگی»، «۳۰ سریال»، «نغمه ها، مناجات ها»، «من نویسنده ام»، سری جدید مجله تلویزیونی «مهمان خانه»، «گستره شریعت»، «جزء خوانی قرآن کریم»، «اخلاق پژوهی عرفانی» و ... را برای پخش در این ایام تدارک دیده اند.

«معنای زندگی»

«معنای زندگی» به تهیه کنندگی محسن کرمی در ۳۰ قیمت ۵۰ دقیقه ای هر روز ساعت ۱۹ از شبکه چهار سیما پخش می شود.

این برنامه که در قالب ترکیبی در گروه فرهنگ و اندیشه تهیه و تولید می شود با دعوت از اساتید به نام در حوزه های مختلف جامعه شناسی، روانشناسی، فلسفه، مردم شناسی و ... به معنای زندگی در دنیای دیجیتالی امروز می پردازد.

به گفته عبدالله صلواتی سردبیر برنامه: این یک برنامه گفتگو محور است که اجرای آن را دکتر عبدالحمید ضیایی برعهده دارد و در هر قسمت میزبان یک کارشناس هستیم.

وی افزود: رویکرد ما در این برنامه رویکرد پرسش و پاسخ نیست، بلکه رویکرد پرسش و تغییر است و قصد داریم مخاطب با دیدن این برنامه تغییری در نگرش ها و باورهایش به وجود آید. وی افزود: در دنیای مدرن امروز شریعت، حضور خداوند و پیامبران کمرنگ شده است و زندگی معنای حقیقی خود را از دست داده است و ما سعی داریم غبار را از آنها کنار بزنیم.

به گفته صلواتی، ضبط این برنامه در موزه مقدم و باغ کتاب صورت گرفته و دکتر اکرامی، دکتر قراملکی، خانم دکتر زهرا دری، دکتر علیخواه، دکتر اعوانی از جمله کارشناسانی هستند که درباره «معنای زندگی» با آنها گفتگو می شود.

مناجات خوانی در «نغمه ها و مناجات ها»

مناجات خوانی در بستر و در دستگاه های موسیقی در شب های ماه مبارک از شنبه تا چهارشنبه در برنامه «نغمه ها و مناجات ها» هر شب ساعت ۲۲:۳۰ به روی آنتن می رود.

«نغمه ها و مناجات ها» به تهیه کنندگی حبیب الله ذوالفقاری، در ۳۰ قسمت ۳۰ دقیقه ای به تاریخچه مناجات خوانی، این رسم و آئین دیرینه در ایران اسلامی و آواز راز و نیاز گونه ی با خداوند متعال، از افطار تا سحر می پردازد.

در این برنامه ترکیبی که محصول گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما است، علی رستمیان، جمال الدین منبری، حسام الدین سراج و ... به مناجات خوانی می پردازند. مناجات هایی که در این برنامه به همراه موسیقی خوانده می شود برگرفته از اشعار کهن فارسی (عراقی، مولانا و عطار) و همچنین اشعار و متون برگرفته از قرآن است.

هرشب یک سریال در «۳۰ سریال»

«۳۰ سریال» با نمایش و تحلیل ۳۰ سریال شاخص رمضانی ویژه برنامه دیگری از شبکه چهار سیما است که گروه ادب و هنر آن را برای پخش در ساعات عصرگاهی ماه رمضان تدارک دیده است.

این برنامه در ۳۰ قسمت در مدت زمان ۹۰ دقیقه به تهیه کنندگی حسین مروی تولید می شود و در آن قرار است ۳۰ سریال شاخص رمضانی از سال ۱۳۸۰ کنون پخش و بررسی شود.

به گفته مروی: .همراز، پشت کنکوریها، رانت خوارکوچک، خانه به دوش، اویک فرشته بود، متهم گریخت، صاحبدلان، زیرزمین، آخرین گناه، اغما، میوه ممنوعه، بزنگاه، مثل هیچکس، روزحسرت، نردبام آسمان، پنجمین خورشید، درمسیرزاینده رود، جراحت، نون وریحون، سقوط یک فرشته، پنج کیلومتر تابهشت، خداحافظ بچه، دودکش، مادرانه، هفت سنگ، مدینه، پایتخت۴، دردسرهای عظیم ۲، پادری و برادر سریال‌هایی هستند که برای « ۳۰سریال» انتخاب شده‌اند.

مروی افزود: در قسمت اول از این برنامه تلویزیونی مروری خواهیم داشت بر سریال های پخش شده در دهه ۷۰ و از قسمت دوم هر شب یک سریال از دهه ۸۰ تا کنون، در قالب یک قسمت پخش می شود. و در قالب نریشن، متن های آماده شده در خصوص محتوای سریال، عوامل سازنده و بازخورد آن در زمان پخش خوانده می شود. خوانش و گویندگی این متن ها را علیرضا حائری، محجوبه سادات مرتضوی و مینا کیکانی بر عهده دارند.

مروی درباره مراحل تولید این مجموعه گفت: مجموعه عوامل این برنامه در حال حاضر مشغول بازبینی و تدوین سریال ها هستند، متن ها آماده سازی شده و ان شاالله اول ماه مبارک هر روز ساعت ۱۷:۱۵ از شبکه چهار سیما پخش می شود.

گروه تحقیق ونگارش این ویژه برنامه رمضانی عبارتند از:عزیزالله حاجی مشهدی، احسان ناظم بکایی، نغمه خدابخش، رضا صائمی، نژلاپیکانیان، لیلامیرهادی، معصومه نیک کار و حسین مروی


آشنایی با رمان نویسان بنام در «من نویسنده ام»

برنامه تلویزیونی «من نویسنده ام» به تهیه کنندگی بابک میزانی محصول گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما است که در ۳۲ قسمت ۳۰ دقیقه ای در ماه رمضان پخش آن آغاز می شود.

در این برنامه به زیباشناسی در ادبیات با گرایش رمان پرداخته و در هر قسمت با یک نویسنده و رمان نویس مشهو
ر گفتگو می شود. گفتگو ها در قالب تک گویی تولید شده و نویسندگان در خصوص آثار و جوایزی که دریافت کرده اند روبروی دوربین «من نویسنده ام» سخن می گویند.

محمد حسینی، فرشته نوبخت، علیرضا ایران مهر، محسن فرجی، ناصر کشاورز، محمدحسین شهسواری، نسیم مرعشی، حمید بابایی، محمدهاشم اکبریانی، مصطفی رحماندوست و ... برخی از نویسندگانی هستند که در این برنامه با آنها گفتگو شده است.

«مهمان خانه» رمضانی می شود

مجله ظهرگاهی «مهمانخانه» بعد از یک وقفه نوروزی، از اول ماه مبارک رمضان با بخش های کارشناسی ویژه این ایام پخش آن آغاز می شود.

برنامه «مهمان خانه» به تهیه‌کنندگی سیدمحمدرضا ضرغامی و با اجرای امیرحسین مدرس به یاد روزگار گذشته و براساس سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی، تلاش می کند به خانواده‌های ایرانی برای هنرمندانه زندگی کردن اطلاعات بدهد. این برنامه محصول گروه اجتماعی شبکه چهار سیما است که شنبه تا چهارشنبه هر هفته ساعت ۱۴ از شبکه چهار به صورت زنده پخش می‌شود.

 

شب های رمضان با «گستره شریعت»

علاقه مندان به برنامه «گستره شریعت»، این برنامه در شب های ماه رمضان هر شب ساعت ۲۳ از شبکه چهار سیما پخش می شود.

«گستره شریعت»، که ویژه ماه مبارک رمضان در حال طراحی و تولید است قصد دارد تا به مباحث قرآنی بپردازد. دکتر مالک شجاعی مجری برنامه هر شب در گفتگو با کارشناسان به مباحثی همچون تاریخ نگاری قرآنی، رویا انگاری قرآنی، نسبت تاریخ مندی قرآن با فرهنگ غرب، نحوه هدایت گری و تاثیر قرآن در زندگی می پردازد.

این برنامه محصول گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیما است و تهیه کنندگی آن را دکتر پرویز فارسیجانی بر عهده دارد.

«معرفت» رمضانی

این برنامه تخصصی و گفتگو محور در ماه رمضان موضوعاتی چون: انسان کامل، نقش عقل و عشق در زندگی، اصل برائت و حقیقت وجود، فلسفه مرگ، رابطه علم و عبادت، مرگ و حیات، را با اجرای دکتر اسماعیل منصوری لاریجانی و کارشناسی اندیشمند فرزانه دکتر ابراهیم دینانی روی آنتن می برد.

دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی، چهره ماندگار فلسفه و استاد بازنشسته دانشگاه تهران، چهره نام آشنایی برای عموم و خصوصاً علاقه‌مندان حکمت و فلسفه است. وی با برنامه «معرفت» که پیش از ماه رمضان، هر هفته از شبکه چهار صدا و سیما پخش می‌شد و همین طور با سخنرانی‌ها و کتابهایش در نزد اهالی فرهنگ، هنر، علم و اندیشه چهره شاخصی محسوب می‌شود.

«جزء خوانی قرآن مجید» هر روز در ارتباط زنده از حرم احمدبن موسی (ع) شاه چراغ شیراز، مجموعه سخنرانی های اخلاقی آیت الله ناصری هر روز بعد از اذان صبح، «اخلاق پژوهی عرفانی» با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین یحیی کبیر هر روز ساعت ۶:۱۵، سه شب احیاء و شب زنده داری در شب های قدر از دانشگاه تهران و دانشگاه امام صادق (ع) از دیگر برنامه هایی است که شبکه چهار سیما برای ماه مبارک رمضان تدارک دیده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.