چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۶

فیلم‌ساز سفارشی در هیاهوی ترامپ گم شد

اصغر فرهادی در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۸

سینماپرس: ماجرای فیلم «همه می‌دانند»، قصه هزاران بار تکرار شده عشقی قدیمی و آدم دزدی و باج‌گیری است که این بار با شکل و شمایلی ضد مذهبی نیز ترکیب شده و مثل فیلم قبلی فرهادی، آش درهم جوشی به‌وجود آورده که یک سوم اولش یک ساز می‌زند و دو سوم بقیه‌اش سازی دیگر که اصلا ربطی به آن یک سوم ابتدایی ندارد.

فیلم «همه می‌دانند»، آخرین ساخته اصغر فرهادی در مراسم افتتاحیه هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد ولی به دلیل مسائل حاشیه‌ای شب افتتاح همچون سخنرانی ترامپ و اعلام خروج از برجام و همین‌طور ضعف ساختار و کشش خود فیلم چندان هدف استقبال قرار نگرفت!

چنان‌که برای برخی از منتقدان اروپایی این سوال پیش آمده بود که چرا با چنین فیلم ضعیفی، برنامه افتتاحیه جشنواره شکل گرفته، در حالی که سال‌های قبل همواره سعی می‌شد جشنواره با یک فیلم قوی و پر سر و صدا افتتاح شود ولو اغلب آنها در بخش مسابقه اصلی شرکت نداشته و خارج از مسابقه به نمایش درمی‌آمدند. اما فیلم «همه می‌دانند» از محصولات سفارشی شورای اروپا (وابسته به اتحادیه اروپا) و بخش سینمایی آن به نام «یورو ایمیج» بوده که براساس اعلام وب سایت رسمی خود، ۲۰ فیلم دیگر در بخش‌های مختلف این جشنواره شرکت داده و به دلیل اینکه از حامیان اصلی جشنواره کن نیز به شمار می‌آید، علاوه بر اختصاص برنامه افتتاحیه به یکی از محصولاتش، پیشاپیش برخی از جوایز این دوره از جشنواره کن را نیز برای خود و تولیداتش تضمین نموده است.


ماجرای فیلم «همه می‌دانند»، قصه هزاران بار تکرار شده عشقی قدیمی و آدم دزدی و باج‌گیری است که این بار با شکل و شمایلی ضد مذهبی نیز ترکیب شده و مثل فیلم قبلی فرهادی، آش درهم جوشی به‌وجود آورده که یک سوم اولش یک ساز می‌زند و دو سوم بقیه‌اش سازی دیگر که اصلا ربطی به آن یک سوم ابتدایی ندارد و فرهادی همچنان در کشاکش سفارشی‌سازی، گیج و گنگ در میان سینمای تعلیق و شوک و ته‌مانده‌های تصورات به اصطلاح هنری از سینما دست و پا زده است!

*کیهان

نظرات

  • ۱۳۹۷/۰۲/۲۰ - ۱۹:۱۱
    0 0
    عالی
  • پری ۱۳۹۷/۰۲/۲۰ - ۲۲:۴۰
    0 0
    چه جالب. همین دیشب نقدای فیلمو دیدم که یکی از رسانه های به شدت معتبر آمریکایی گفته بود برعکس سال های قبل که فیلم هایی مثل ارواح اسماعیل، کافه سوسایتی و... که خیلی زود از یادها میرن، فیلم افتتاحیه بودند، فیلم افتتاحیه امسال فیلم قدرتمندی بود. لطفا حداقل در راستای توهین به دیگران، شخصیتتون رو کوچیک تر از اینی که هست نکنید. آدم دزدی، یک سومش ساز می زنه، و... این کلمات عدم لیاقت و توانایی شما در قرار گرفتن در جایگاه خبرنگار/نویسنده رو می رسونه. در مورد فهم و شعورتون هم نظری ندارم. ولی حق با شماست. 3 دقیقه دست زدن و چندین هزار تماشاگر در شب اول اکران دقیقا با عبارت "عدم استقبال" مطابقه و خاویر باردم و پنه لوپه کروز هم که با بزرگترین فیلمسازان دنیا همکاری داشتن و در فیلم های تاریخ سازی بازی کردند، دقیقا به خاطر ضعف اثر اون رو یکی از بهترینا دونستن. ضعف ساختار هم کاملا درست گفتید، فیلم های دولتی شما که استانداردهای اولیه رو هم ندارند، از ساختار درستی پیروی می کنند. تضمین جایزه هم گفتین که اگه یه وقت فیلم برنده جایزه شد، راحت تر به نوشتن توهین ها و بیهوده پردازی ها ادامه بدید. در ضمن به جای بخش نظرات، بهتره بخش تماس با ما ایجاد کنید. هر چند که هدف خوندن این متن ها توسط شماست...
  • احمد ۱۳۹۷/۰۲/۲۱ - ۱۷:۴۹
    0 0
    ایشان فیلم ساز سفارشی هستند یا آقای حاتمی کيا
  • شناس ۱۳۹۷/۰۲/۲۲ - ۱۰:۲۰
    0 0
    کیهان. تمام. معلوم است که چه می خواهی بگویی. پیش پیش برو پیش پیش بباز.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.