دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۵

خانه سینما؛ نهاد صنفی یا سیاسی؟!/۶

فلاح پور: خانه سینما کارکرد صنفی ندارد و بدل به نهادی برای موضع گیری های سیاسی و اجتماعی شده است/ نسبت به مشکلات معیشتی سینماگران توجهی صورت نمی گیرد

اسماعیل فلاح پور

سینماپرس: اسماعیل فلاح پور کارگردان سینما و تلویزیون در رابطه با عملکرد غیرصنفی خانه سینما و نقش منفعل این نهاد در راستای احقاق حقوق سینماگران گفت: خانه سینما هیچ کارکرد صنفی ندارد و بدل به نهادی برای موضع گیری های سیاسی و اجتماعی شده است این اتفاق در حالی صورت می گیرد که یک نهاد صنفی تنها باید به فکر تأمین نیازهای اولیه اعضای زیرمجموعه خود باشد.

کارگردان فیلم سینمایی «تیک» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ناتوانی افرادی که به عنوان مدیر و مسئول این نهاد صنفی فعالیت می کنند و یا ناآگاهی آن ها از عملکرد یک نهاد صنفی باعث شده تا ما هیچ نشانی از کارکردهای یک سندیکا در خانه سینما شاهد نباشیم؛ موضع گیری های بی دلیل هیأت مدیره این نهاد برای اتفاقات سیاسی خانه سینما را بیشتر طرفدار یک جناح و جریان سیاسی کرده و متأسفانه به تنها چیزی که مسئولان آن توجه ندارند معیشت و مشکلات اهالی سینما است!

وی خاطرنشان کرد: من امیدوارم مسئولان و روسای صنوف عملکردی شبیه به مدیران خانه سینما نداشته باشند و این شائبه را به وجود نیاورند که صنوف هم پیروی جریان های سیاسی هستند؛ امروزه بیش از دو سوم اهالی سینمای کشور در بیکاری مفرط به سر می برند و شرایط معیشتی بسیار نامناسبی دارند. این اتفاق بسیار زشت، زننده و شرم آور است!

فلاح پور تصریح کرد: ما با وضعیتی بسیار عجیب در سینمای کشور روبرو هستیم؛ سینما هنوز در کشور ما به عنوان یک شغل تعریف نشده است و به همین دلیل هیچ شخص و مسئول و مدیر و نهادی به فکر شرایط بحرانی و دشوار و بغرنج سینماگران نیست. سینماگران از سمت هیچ ارگانی حمایت نمی شوند؛ بیمه بیکاری و تأمین امنیت شغلی در سینما معنا و مفهومی ندارد، بیمه های درمانی و بیمه تأمین اجتماعی به درد نمی خورند و بخشی از پول های این بیمه ها را سینماگران باید بپردازند در صورتی که مسئولان موظف هستند همه سینماگران و خانواده های شان را رایگان بیمه کنند؛ همه این اتفاقات دست به دست هم داده تا خانه سینما از بسیاری صنوف سطح پایین جامعه هم چندین گام عقب تر بایستد!

کارگردان فیلم تلویزیونی «بومرنگ» اظهار داشت: این روزها به جز جمع معدودی از افرادی که با مسئولان ارتباط دارند و مرتب می توانند مبادرت به ساخت فیلم و سریال کنند سایر سینماگران پشت درهای بسته مانده اند؛ متأسفانه هیچ فرج و گشایشی برای بیکاران سینما که همگی جزو متخصصان این حوزه هستند حاصل نشده و این اتفاق دردناکی است که دل های همه ما را شدیدا به درد آورده است.

این سینماگر در پایان این گفتگو متذکر شد: من در رابطه با وضعیت نابسامان اهالی سینمای کشور فقط می توانم جمله های «بسیار متأسفم» و «افسوس می خورم» را به کار ببرم و متأسفانه هیچ امیدی به بهبود این شرایط ندارم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.