دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۸

خانه سینما؛ نهاد صنفی یا سیاسی؟!/۳

انتقاد شدید نسبت به تشریفاتی بودن «خانه سینما»/ فرح مرزی: خانه سینما به یک پاتوق برای برگزاری دورهمی های دوستانه تنزل پیدا کرده است!

نوید فرح مرزی

سینماپرس: نوید فرح مرزی عضو ۲ انجمن «چهره پردازان» و «طراحان فنی و مجریان صحنه» خانه سینما در رابطه با عملکرد غیرصنفی خانه سینما و نقش منفعل مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره این نهاد در راستای احقاق حقوق سینماگران گفت: متأسفانه خانه سینما به یک پاتوق برای برگزاری دورهمی های دوستانه میان اعضای صنوف زیرمجموعه خود تنزل پیدا کرده است و بدل به نهادی فرمالیته و تشریفاتی بوده که صرفاً تنها عنوان یک نهاد صنفی را با خود به یدک می کشد.

طراح چهره پردازی فیلم سینمایی «میگرن» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه ما امروز شاهد آن هستیم که سینماگران واقعی و کاربلد و متبحر بیکار در خانه های شان نشسته اند و اغلب کسانی در سینمای کشور فعالیت می کنند که کمترین دانش و سواد و مهارت و تجربه سینمایی ندارند! این اتفاقات کام همه سینماگران واقعی را تلخ کرده و متأسفانه هیچ تدبیری هم برای برون رفت از این شرایط اسفناک از سوی مسئولان اندیشه نمی شود.

فرح مرزی در پاسخ به این سوأل که خانه سینما به عنوان یک نهاد صنفی چرا هیچ حمایتی از اصناف زیرمجموعه اش مبنی بر تأمین حداقل نیازهای معیشتی، مادی، شغلی، بیمه ای و... ندارد اظهار داشت: همانطور که پیشتر عرض کردم خانه سینما یک مکان فرمالیته است؛ محلی برای تجمع است و بس!؛ خانه سینما به هیچ عنوان مدافع حقوق اعضای خود نیست که اگر بود ما شاهد چنین شرایط ناراحت کننده ای در سینمای کشورمان نبودیم.

طراح چهره پردازی فیلم سینمایی «چند متر مکعب عشق» خاطرنشان کرد: بنده از شما خواهش می کنم بروید و یک آمار بگیرید و ببینید که چند درصد از اعضای تمامی صنوف زیرمجموعه خانه سینما در بیکاری مطلق به سر می برند؟ از سوی دیگر بروید و آمار دست اندرکاران تولید آثار سینمایی را دربیاورید و ببنید این افرادی که در آن فیلم ها فعالیت می کنند از کجا به یک باره وارد سینما شده اند و اصلاً عضو خانه سینما هستند یا خیر؟ آن وقت به جواب سوألات خود دست پیدا خواهید کرد. متأسفم که ما با چنین شرایط ناراحت کننده ای دست به گریبان هستیم و هیچ کسی هم تدبیری برای وضعیت دشوار و بغرنج اهالی سینمای کشور نمی کند.

وی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: هیچ نوع ضابطه ای برای کار کردن در سینمای کشور وجود ندارد و این روابط خویشاوندی، دوستی و... است که جای ضوابط را گرفته است. این وظیفه یکایک مدیران خانه سینما است که به طور جدی وارد میدان شوند و با تبیین سیاست های جامع و تعامل با سازمان سینمایی حقوق یکایک اهالی صنوف زیرمجموعه خانه سینما را احقاق کنند و اجازه ندهند تا بیش از این باندبازی و روابط جای شایسته سالاری و ضوابط را بگیرد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.