سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۷

خانه سینما؛ نهاد صنفی یا سیاسی؟!/۲

زاهدی: خانه سینما باید برای اهالی سینما «امنیت شغلی» فراهم کند/ هر بار با رسانه ها در رابطه با مطالبات مان مصاحبه می کنیم علیه مان می شورند!

حسن زاهدی صدابردار

سینماپرس: حسن زاهدی صدابردار پیشکسوت سینمای ایران در رابطه با عملکرد غیرصنفی خانه سینما و نقش منفعل مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره این نهاد در راستای احقاق حقوق سینماگران گفت: خانه سینما باید برای یکایک اهالی سینمای کشور «امنیت شغلی» فراهم کند، ما امروزه بزرگترین و مهمترین نیازمان تأمین امنیت شغلی است و بس اما متأسفانه علیرغم وعده های مکرر مسئولان هیچ یک از اهالی سینمای کشور امنیت شغلی ندارند و نسبت به آینده حرفه و جایگاه و شغل شان بسیار بیمناک هستند.

برنده سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری برای فیلم های سینمایی «درباره الی» و «شهر زیبا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده و امثال بنده که کارهای مان را در سینما کرده ایم اما نگرانی من برای نسل جوان سینمای ایران است؛ اسفا که مدت ها است شاهد آن هستیم هنرمندان ما در رشته های گوناگون به ته خط می رسند و به آن ها توجهی نمی شود؛ به عنوان مثال در همین اواخر زنده یاد ناصر چشم آذر را از دست دادیم که حتی مسئولان سازمان صدا و سیما مانع از ورودش به تلویزیون شده بودند اما بعد از مرگش همه از جمله مسئولان تلویزیون درگذشتش را تسلیت گفتند.

وی ادامه داد: حیف است ما زمانی که هنرمندان مان را از دست می دهیم به یاد آن ها باشیم؛ مسئولان خانه سینما به عنوان تنها نهاد صنفی سینمای کشور موظف هستند جلوی این اتفاقات تلخ و ناگوار را بگیرند و از اعضای خود حمایت های مادی و معنوی داشته باشند.

این سینماگر سپس با بیان اینکه امروزه در سینمای کشور هیچ ضابطه ای وجود ندارد و همه چیز بر اساس رابطه به پیش می رود یادآور شد: اوایل انقلاب افرادی که برای سمت های مختلف برای ساخت یک اثر سینمایی انتخاب می شدند قبل از گرفتن پروانه ساخت فیلم ها باید به تأیید معاونت سینمایی در وزارت ارشاد می رسیدند و همه چیز اصول خود را داشت و هر کسی نمی توانست بدون تجربه و دانش و مهارت و شایستگی وارد سینما شود اما متأسفانه مدت ها است که به دلایل متعدد هیچ گونه ضابطه و کنترلی روی افرادی که به سینما ورود پیدا می کنند وجود ندارد و همه به صورت الله بختکی وارد سینما می شوند!

صدابردار فیلم سینمایی «مزار شریف» خاطرنشان کرد: طی سال های اخیر مبحث جوانگرایی در سینما باعث شد تا بسیاری از دست اندرکاران و متخصصان قدیمی سینمای کشور به طور کل خانه نشین شده و نادیده گرفته شوند در صورتی که در همه کشورهای دنیا همواره از تجربه های قدیمی ها استفاده می شود و همین اتفاق باعث شده تا کیفیت آثار سینمایی ما به شدت دچار افول و نزول شود.

برنده سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری برای فیلم سینمایی «پابرهنه در بهشت» تأکید کرد: تهیه کنندگانی به صورت کیلویی وارد سینما شده اند که با خود مدیران تولید کیلویی را نیز وارد سینما کرده اند و همه این ها امروزه خود را صاحب و پدرخوانده سینمای کشور می دانند و متأسفانه مسئولان خانه سینما هم به عنوان نماینده اصناف سینمای کشور هیچ تدبیری برای مقابله و برخورد با آن ها ندارند و تنها کاری که انجام می دهند این است که هر بار ما با رسانه ها در رابطه با مطالبات مان مصاحبه می کنیم علیه مان می شورند!

زاهدی در پایان این گفتگو افزود: امیدوارم به زودی شاهد آن باشیم که مسئولان خانه سینما به عنوان تنها نهاد صنفی جامعه سینمایی برای حمایت جدی از سینماگران گام های جدی و اساسی بردارند و جلوی ورود بی ضابطه نیروهای وابسته به این و آن در سینما گرفته شود و همه چیز تنها بر اساس شایسته سالاری به پیش برود.