یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۱

صیانت رادیو از زبان فارسی با «آیین سخن»

پویش «آیین سخن»

سینماپرس: رادیو ایران اقدام به راه اندازی پویشی تحت عنوان «آیین سخن» با هدف صیانت و نگهبانی از زبان فارسی نموده است.

به گزارش سینماپرس، «آیین سخن» نام پویشی برای نگهبانی از زبان فارسی و جلب توجه مردم و نخبگان به زبان فارسی است. این حرکت نخستین بار در دی ماه ۹۵ روی آنتن رادیو ایران رفت. اردیبهشت سال جاری «آیین سخن» روی «قانون ممنوعیت بکارگیری اسامی و عناوین بیگانه» تمرکز کرده و بر آن است تا درباره این قانون، چگونگی اجرا و احیانا مشکلات اجرایی آن فعالیت رسانه ای کند.

یدالله گودرزی مدیر گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران در این باره گفت: با توجه به اینکه روز بزرگداشت فردوسی و روز بزرگداشت زبان فارسی ۲۵ اردیبهشت است با دستور محمدزاده مدیر شبکه قرار شد «آیین سخن» از این ایام برگزار و به صورت متمرکز درباره قانونی که برای حفظ زبان فارسی تصویب شده کار شود. این قانون سال ۱۳۷۵ تصویب شده است اما متاسفانه هنوز آنچنانکه باید و شاید اجرایی نشده است. همچنین در ماه اردیبهشت فراخوان و مسابقه ای برای مردم هم در نظر گرفته شده است که جوایز آن را فرهنگستان زبان و ادب فارسی به برندگان اهدا خواهد کرد. هر هفته چهار واژه بیگانه در برنامه «کافه هنر» رادیو ایران مطرح می شود و از مردم می خواهیم که واژه سازی کنند و معادل برای آنها پیشنهاد دهند.

وی افزود: اکنون، زمانی است که هر ایرانی عاشق ایران باید کاری برای زبان فارسی کند و در نگهبانی از زبان فارسی بکوشد. رادیو ایران پایگاهی است برای این امر، یعنی نگهبانی از زبان فارسی. مردم می توانند هر پیشنهاد یا نظری در این راستا دارند به رادیو ایران بگویند و مطمئن باشند که پیگیری می شود. خوشبختانه سازمان و ارگان های فرهنگی و رسانه ها همکاری خوبی با رادیو ایران در این زمینه دارند و ما با فرهنگستان زبان و ادب فارسی هم همکاری خوبی داریم. گزارشگران رادیو ایران به میان مردم خواهند رفت و از کافه ها، مغازه ها و فروشگاه ها در باره نام آنها گزارش خواهند گرفت و نظر مردم را در این باره خواهند گرفت.

«آیین سخن» با شعارهای «هر ایرانی نگهبان زبان فارسی» و «من نگهبان زبان فارسی هستم» مردم را به همراهی با پویش «آیین سخن» فراخوانده است.

نظرات

  • لاله ۱۳۹۷/۰۲/۱۷ - ۱۳:۱۱
    0 0
    «من نگهبان زبان فارسی هستم»

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.