شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۴

غفوری از برگزاری دور دوم جشنواره تلویزیونی مستند خبر داد

نشست خبری اختتامیه فصل چهارم جشنواره تلویزیونی مستند - سلیم غفوری

سینماپرس: کریم غفوری، مدیر شبکه مستند در نشست خبری خود به بیان جزییات برگزاری دور دوم جشنواره تلویزیونی مستند در تابستان ۹۷ پرداخت.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری اختتامیه فصل چهارم جشنواره تلویزیونی مستند شنبه ۱۵ اردیبهشت با حضور سلیم غفوری مدیر شبکه مستند، مهدی میرتیموری دبیر اجرایی جشنواره و جمعی از اصحاب رسانه در فرهنگسرای ابن سینا برگزار شد.

در این نشست سلیم غفوری مدیر شبکه مستند به تشریح فعالیت های جشنواره تلویزیونی مستند پرداخت و گفت: دور دوم این جشنواره با تغییراتی در تابستان ۹۷ برگزار خواهد شد مثلا چهار فصل را به صورت یک فصل برگزار خواهیم کرد و تعداد آثار افزایش پیدا می‌کند.

تلویزیون مهمترین بستر برای دیده شدن آثار مستند است

وی ادامه داد: جشنواره تلویزیونی مستند سال ۹۶ در چهار فصل با هدف شناسایی و حمایت از مستندسازان و تعامل با مخاطبان شبکه مستند برگزار شد.

غفوری با بیان اینکه تلویزیون مهمترین بستر برای دیده شدن آثار مستند است، افزود: جشنواره تلویزیونی مستند در گام نخست کمک به دیده شدن آثار را هدف اصلی خود قرار داد و در این بستر مستندسازانی که فرصت دیده شدن آثارشان را نداشتند، موفق شدند آثارشان را در شبکه مستند ارائه کرده و در معرض قضاوت مخاطبان قرار دهند.

وی افزود: این جشنواره اولین هدف خود یعنی کمک به دیده شدن آثار را به خوبی انجام داده است. گام دوم تعامل با مخاطبان شبکه مستند بود که در چارچوب آرای مردمی این تعامل به وجود آمده است.

برگزاری دور دوم جشنواره تلویزیونی مستند در تابستان ۹۷

غفوری یادآور شد: دور نخست جشنواره تلویزیونی مستند سال ۹۶ در چهار فصل برگزار شد. در این چهار فصل ۹۱۶ نفر در سامانه جشنواره ثبت نام کردند و ۶۴۸ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که توسط هیات انتخاب مورد بازبینی قرار گرفت. در نهایت مجموعا ۱۷۹ اثر در سه بخش مستند کوتاه، نیمه بلند و بلند انتخاب شد و در قالب ۱۲۰ باکس تلویزیونی به نمایش در آمد.

وی تصریح کرد: در هر فصل شش اثر توسط هیات داوری و آرای مردمی برگزیده شد، بنابراین در چهار فصل ۲۴ اثر برگزیده جشنواره تلویزیونی مستند را انتخاب کردیم و در  مراسم اختتامیه امروز از شش اثر برگزیده فصل چهارم قدردانی خواهیم کرد.

مدیر شبکه مستند درباره استقبال از این جشنواره گفت: در طول برگزاری ۴ فصل جشنواره، روند صعودی بسیار خوبی را شاهد بودیم و در هر فصل آرا مخاطبان رو به رشد بوده است.

 غفوری با بیان اینکه دور دوم جشنواره تلویزیونی مستند با تغییراتی در سال ۹۷ برگزار خواهد شد، افزود: چهار فصل را به صورت یک فصل در تابستان امسال برگزار می‌کنیم اما تعداد آثار افزایش پیدا می‌کند، همچنین فراخوان این جشنواره آماده شده است و امکان ارسال آثار مهیاست.

حمایت از مستندسازان با کمک به دیده شدن آثار

غفوری در پاسخ به این پرسش که چقدر در استفاده از سلایق متفاوت گشاده رو هستند، گفت: ما در شبکه مستند با طیف‌های مختلف مستندسازان کار می‌کنیم و در بحث حمایت و کمک به آثار، پشتیبانی‌های غیر مالی را از مستند سازان داشتیم.

وی با اشاره به رشد سینمای مستند در سال های اخیر بیان کرد: سینمای مستند عرصه وسیعی است که در سال های گذشته هم رشد داشته، فیلمسازانی در این سینمای مستند کار می‌کنند که شاید تلویزیون به تنهایی نتواند از تولید همه آثار آنها حمایت کند البته مهمتر از حمایت، کمک به دیده شدن آثار است که ما این کار را در سطح وسیعی انجام دادیم و انجام خواهیم داد.

وی ادامه داد:  به جرات می‌گویم با تمام مراکز مستندسازی از مرکز گسترش سینما مستند و تجربی، انجمن سینمای جوان، خانه مستند و سایر مجموعه که آثار مستند تولید می‌کنند در ارتباط هستیم و طی تفاهم نامه هایی آثار را در شبکه پخش می‌کنیم و در سیاست گذاری شبکه به این جمع بندی رسیده‌ایم که با سلایق مختلف کار کنیم و کار می کنیم الا آنجایی که  کسانی که با اصل نظام و انقلاب در تعارض باشند.

غفوری درباره همکاری با سازمان اوج متذکر شد: شبکه مستند با سازمان هنری رسانه‌ای اوج ارتباط دارد. ما آثار آنها را پخش می‌کنیم، کما اینکه تولیدات دیگر مجموعه ها هم پخش می شود اما با توجه به اینکه حجم تولیدات این مرکز بیش تر است ممکن بیش تر روی آنتن دیده شوند.

موفقیت مستندسازان شهرستانی در فصل چهارم جشنواره

در ادامه مهدی میرتیموری دبیر جشنواره تلویزیونی مستند بیان کرد: فصل چهارم جشنواره از ۲۳ دی آغاز به کار کرد و تا ۲۸ اسفند ۹۶ روی آنتن رفت. در طول جشنواره ۵۴ هزار و ۳۰۰ نفر در نظر سنجی جشنواره شرکت کردند.

وی با بیان اینکه در مجموع ۲۳۸ هزار و ۳۱۱ نفر در نظرسنجی چهار دوره جشنواره تلویزیونی مستند شرکت کردند، گفت: ۱۷۹ اثر در چهار فصل روی آنتن رفت که ۷۲ اثر از مستندسازان تهران و ۱۰۷ اثر از مستندسازان شهرستان بودند و این اتفاق خوبی است که به هنرمندان شهرستانی فرصت رقابت داده شده است.

میرتیموری در پایان اظهار کرد: خوشحالم که هر ۶ برگزیده فصل چهارم نخستین جشنواره تلویزیونی مستند شهرستانی هستند. این اتفاق مهمی است و ما نیاز داریم که در حوزه مستند از بحث مرکزگرایی فاصله گرفته و فضایی برای تنفس و دیده شدن مستندسازان شهرستانی ایجاد کنیم. این اتفاقی است که در جشنواره تلویزیونی مستند رخ داده و امیدوارم در دور دوم هم بتوانیم فیلمسازان با استعدادی را به بدنه سینمای مستند اضافه کنیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.