جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۲

راهکار حمایت از کالای ایرانی در سینما و تلویزیون/۷

شفق: برخی هنرمندان بیشتر با فرهنگ فرانسه، انگلیس، ایتالیا، آمریکا و امثالهم آشنا هستند!/ در آثار سینمایی باید به دستاوردهای کشور توجه شود

ناصر شفق در نشست خبری دومین جشنواره گزارش یک نگرانی

سینماپرس: ناصر شفق تهیه کننده سینما در پی نامگذاری سال ۹۷ به عنوان «حمایت از کالای ایرانی» گفت: متأسفانه هنرمندان ما بیشتر با فرهنگ فرانسه، انگلیس، ایتالیا، آمریکا و امثالهم آشنا هستند و مسئولان هم از آن ها حمایت می کنند و همین امر باعث شده تا ما در امر تولید آثار فرهنگی و هنری مان همواره پیروی فرهنگ غرب باشیم.

تهیه کننده فیلم سینمایی «تقاطع» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: شعار حمایت از کالای ایرانی در حوزه محصولات فرهنگی شاید بسیار فراتر از تولید کالا در بخش اقتصاد باشد چرا که حوزه فرهنگ اسوه و الگوی عرصه های اجتماعی است که اقتصاد هم در ذیل آن جریان دارد. در واقع عنصر فرهنگ مهمترین ساختار تمدن بشری و پایه های یک اجتماع قوی و پایدار است.

وی ادامه داد: مشکل جدی کشور ما در همین خصوص است؛ متأسفانه ما در عرصه فرهنگی و هنری به داشته های خودمان بی توجهی می کنیم و اگر احیانا گاهی اوقات توجهاتی هم به داشته های داخلی خودمان صورت گرفته در مقاطع بسیار کوتاه و به صورت محدود و اندک بوده و همین باعث شده تا این امر برای ما دستاورد محسوب نشود.

این سینماگر خاطرنشان کرد: متأسفانه هنرمندان ما، سینماگران و سیاست گذاران و مسئولان ما گویا نمی دانند در کشور ما قصه های پر و پیمان و دراماتیک وجود دارد، گویا نمی دانند ما دارای ادبیات کهن و فولکلور بی نظیری هستیم که دستمایه قرار دادن هریک از آن ها برای تولید یک اثر سینمایی می تواند موجب افتخار کشورمان باشد و به همین دلیل همواره راهی را در پیش می گیرند که خارجی ها از آن خوششان بیاید!

شفق سپس با تأکید بر اینکه تا زمانی که به فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی بی توجهی صورت گیرد جنس و فرهنگ خارجی ارزشمند محسوب می شود اظهار داشت: وقتی فرهنگ غنی ما ارزش محسوب نمی شود نمی توان انتظار داشت که در حوزه فرهنگی و هنری از کالای داخل کشور به صورت مطلوب حمایت صورت گیرد؛ ما زمانی می توانیم به درستی از کالای ایرانی در سینما حمایت کنیم که به اصل خود واژه «فرهنگ» ایمان داشته باشیم و آن را بشناسیم اما متأسفانه شناخت چندانی در میان دست اندرکاران و متولیان حوزه فرهنگی نسبت به فرهنگ دیده نمی شود!

تهیه کننده فیلم سینمایی «حماسه مجنون» تصریح کرد: متأسفانه ارزش گذاری های ما غلط شده است! ‌ ما حتی در حوزه آموزش عالی افراد را مجبور می کنیم تا با فرهنگ و دیدگاه های غربی ها آشنا شوند و به طور کل به فرهنگ غنی بومی و ملی و دینی خودمان بی توجه هستیم! ‌ خروجی ها در آموزش عالی ما این گونه است که در نهایت به فرهنگ و هویت دینی و ملی و ایرانی توجهی صورت نمی گیرد و همین باعث می شود تا خروجی فیلمسازان به ویژه نسل جوان سیاه نمایی های شدید و نشان دادن نقصان های جامعه باشد که تنها به مذاق غربی ها و دشمنان نظام خوش می آید و بس!

وی متذکر شد: در آثار سینمایی باید به ارزش ها و دستاوردهای داخل کشور توجه شود؛ این وظیفه یکایک هنرمندان و سینماگران و مسئولان فرهنگی کشور است که نگذارند تا فیلم هایی تولید شود که ارزش های ما را زیر سوأل می برد. ما باید به جای ساختن آثاری با فرهنگ و اندیشه های غربی در پی تولید آثاری در سینمای کشورمان باشیم که در آن ها به ارزش های داخلی مان توجه می شود؛ ما باید به غربی ها نشان دهیم که کشوری اصیل و متمدن هستیم.

شفق در پایان این گفتگو افزود: من هنوز نمی دانم چرا باید هنرمند کشور ما امثال شهریار ها و فردوسی ها را نشناسد اما آوانگاردها و سینمای موج نوی فرانسه و نئورئالیسم ایتالیا و... را به خوبی بشناسد! من نمی دانم ما چرا هنرمندان مان را وابسته به غرب بار می آوریم و چرا هنرمندان ما کمترین اطلاعاتی از پایه های فرهنگی غنی و ارزشمند کشورشان ندارند! ‌ این ها همه مایه شرمساری است. ما زمانی می توانیم شعار حمایت از کالای ایرانی را به درستی در جامعه تحقق بخشیم که در دل و قلب و ذهن و عملکردمان هیچ نشانی از غرب زدگی و غرب گرایی دیده نشود و با ایمان و باور در مسیر درست گام برداریم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.