دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۵

توصیه ضرغامی برای مطالعه تفاسیر شهید مطهری

عزت الله ضرغامی*

سینماپرس: عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شهید مطهری برای اینکه کار را درست انجام دهد، استاد مسلم مسأله‌یابی بود، گرفتاری که اکنون در کشور با آن روبرو هستیم، آیا اگر ایشان زنده بود به راحتی از مسائل عبور می‌کرد یا به دنبال مسأله‌یابی آن بود؟

به گزارش سینماپرس، همزمان با سی‌ونهمین سالگرد شهادت استاد «مرتضی مطهری» دوازدهمین همایش حکمت مطهر صبح امروز(دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه) با حضور علی مطهری نائب رییس مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدیان رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، سیدعزت‌الله ضرغامی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، آیت‌الله سیدمصطفی محقق داماد استاد دانشگاه و جمعی دیگر از اساتید دانشگاه و دانشجویان و طلاب داخلی و خارجی در سالن آمفی‌تئاتر دانشگاه صداوسیما با محور مهدویت برگزار شد.

*ضرغامی: شهید مطهری استاد مسلم مسأله‌یابی بود

در این همایش عزت‌الله ضرغامی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی موضوع سخنرانی‌اش را «شهید مطهری و نظام فکری» قرار داد و گفت: شهید مطهری در حوزه تولیدات فکری و بار اثربخشی خودنمایی  و به بهترین نحو در آن مورد سخنرانی می‌کند، در واقع ایشان بهترین الگو برای اثربخشی است.

وی با بیان اینکه مطهری فیلسوف بود، افزود: در بیشتر سخنان وی کتاب و حکمت در کنار یکدیگر تکرار می‌شود،   چرا که حکمت نوعی شیوه عملی است که بیشتر در حوزه رفتار مطرح می‌شود.

ضرغامی با تأکید بر اینکه استاد شهید صرفاً دنبال پاسخ ایدئولوژیک نبوده است، تصریح کرد: او سعی می‌کرد علت آسیب‌ها را بداند و روش برطرف کردن آن‌ها را به صورت شیوه عملی و کارآمد ارائه دهد.

وی ادامه داد: شهید مطهری برای اینکه کار را درست انجام دهد، استاد مسلم مسأله‌یابی بود، گرفتاری که اکنون در کشور با آن روبرو هستیم، آیا اگر شهید مطهری زنده بود به راحتی از مسائل عبور می‌کرد یا به دنبال مسأله‌یابی آن بود؟ او با نگاه عمیق و جامعه‌شناسانه مسائل اصلی جامعه را تشخیص می‌داد.

*توصیه ضرغامی برای مطالعه تفاسیر استاد شهید مطهری

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه شهید مطهری با شیوه نوآورانه در پی حل مسأله بوده است، خاطرنشان کرد: مطهری مفسر قرآن بود، با توجه به جامعیت  شخصیتی و تفکری که داشت نگاه های نو و شنیدنی از آیات قرآن کریم را ارائه می‌دهد، تفاسیر این شهید پیرامون سوره‌های انتهایی قرآن مجید حاوی نکات اخلاقی و تربیتی است که می‌طلبد روزانه برای خواندن این تفاسیر وقت گذاشته شود.

وی افزود: شهید مطهری در مناظره‌ها، گفت‌وگوها، ‌ نقدها و بحث‌ها طرف مقابل را درک می‌کرد، هیچ‌گاه از هیاهو مخالفان نمی‌ترسید، وی آشنایی کامل با علوم انسانی داشت.

*حجت‌الاسلام محمدیان: شهید مطهری مرزبان دین بود/در دوره استاد قلمی با دین مبارزه می‌کردند

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با تأکید بر اینکه شهید مطهری نیازی به تعریف ندارد، بیان داشت: پای درس این استاد شهید هزاران نفر از جوانان و  دانشجویان تلمذ کردند و نسل جوان آن روزگار با اندیشه‌های وی از نزدیک آشنا شدند.

وی با بیان اینکه هر کشوری تلاش دارد که از مرزهای جغرافیایی خود به بهترین نحو محافظت کند، افزود: دین هم دارای مرز است و تشخیص این مرز نیاز به کار کارشناسی و دقت بیشتر دارد، شهید مطهری مرزبان دین بود و از دین مرزبانی کرد.

حجت‌الاسلام محمدیان اظهار داشت: مرزهای معنوی نیاز به علم و دانش بیش از مرزهای دیگر دارد، بحث عالم بودن و آگاه بودن شرط اساسی آن است، کسی می‌تواند مرز دین را نگه دارد که جامعیت داشته باشد.

وی با بیان اینکه شهید مطهری دارای شخصیت جامع انسانی بوده است، ادامه داد: در دوره استاد قلمی با دین مبارزه می‌کردند مانند گروه‌های توده و کمونیسم، در چنین شرایطی شهید مطهری مرزبانی از دین را انجام داد و با اندیشه‌های ضددینی مقابله کرد و هیچ‌گاه مغلوب نشد.

رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به اینکه برخی تلاش داشتند با سکولاریزه کردن بازنشسته‌کردن دین را تسریع بخشند، ابراز داشت: مطهری آگاه به زمان بود، زمان را خوب شناخته بود و با تمام وجود وارد میدان شده بود و کار می‌کرد.

*مطهری: جهانی بودن مهدی موعود و تحقق عدالت مهم‌ترین شاخصه آثار شهید مطهری است  

موضوع سخنرانی علی مطهری نائب رییس مجلس شورای اسلامی «قیام و انقلاب مهدی(عج) » با تکیه بر اثر پدر شهیدش بود و خاطرنشان کرد: در آثار شهید مطهری دو نکته مورد تأکید است، یک اینکه مهدی موعود یک مسأله جهانی است، دیگر اینکه آینده بشر، آینده عدالت خواهد بود.

وی افزود: در آثار ایشان انسان خوشبین به آینده است، اینکه نباید انقلاب حضرت مهدی(عج) را از نوع انفجار دانست، از اساس هم انقلاب اسلامی انفجار نبود، بلکه انقلابی آگاهانه بوده است.

مطهری با اشاره به ماجرای اعتصاب کارمندان شرکت نفت قبل از انقلاب و توصیه شهید مطهری برای ارائه نفت به مردم بیان داشت: اینکه می‌گویند دنیا باید از ظلم و جور پر شود و ما باید کمک کنیم ظلم و جور پر شود(البته قبول داریم هنگام ظهور دنیا از ظلم جور پر شده است) اما حرکت جامعه باید هدف‌گونه و به سمت بالا باشد.

وی ادامه داد: پس برای تحقق ظهور جامعه باید به آن حد تکامل برسد، بههمین خاطر است که می‌گویند تا آن ۳۱۳ نفر تکمیل نشوند، ظهور واقع نمی‌شود.

*محقق داماد: میراث شهید مطهری، بیداری همراه با خردورزی است

حجت‌الاسلام محقق داماد استاد دانشگاه با اشاره به اینکه سی‌ونه سال از شهادت استاد شهید مطهری می‌گذرد، بیان داشت: اگر بخواهیم پیام مطهری را در یک جمله خلاصه کنیم یا اگر بپرسند میراث شهید مطهری چه بود؟ در پاسخ باید گفت آن میراث، بیداری همراه با خردورزی است.

وی با بیان اینکه این میراث اکنون در کل منطقه بیدار است، افزود: بیداری جاودانه است که همراه با تعقل باشد، اینکه امروزه خبرهای ناگواری از بریدن سر کودکان و برده گرفته شدن زنان می‌شنویم، ناشی از بیداری بدون تعقل است.

محقق داماد خاطرنشان کرد: امروزه منطقه ما درگیر متدین جاهل و نادان بدون خرد است، در حالی که رابطه دین و عقل نه تنها در اسلام بلکه در تمام ادیان مطرح است و برخی گفته‌اند به قبل از میلاد مسییح هم بر می‌گردد.

*حجت‌الاسلام موسوی‌مقدم: شهید مطهری مصداق ایمان و عمل صالح بود

 حجت‌الاسلام سیدرمضان موسوی‌مقدم قائم‌مقام رئیس سازمان صداوسیما با اشاره به ویژگی‌ها و فضایل شهید مطهری گفت: شهید مطهری مصداق ایمان و عمل صالح بود، اهل دل و معنا بود، به معنای واقعی روشنفکر دینی بود.

وی افزود: شهیدمطهری عزت نفس داشت، در امور اجتماعی و فردی بسیار منضبط داشت و شخصیتی جامع و مصلحی صالح بود.

*اسفندیاری: انسان مؤمن با تکیه بر فرهنگ انتظار در مقابل نابسامانی‌های جهانی بایستد

شهاب اسفندیاری رئیس دانشگاه صداوسیما با اشاره به نابسامانی‌ها و ظلم‌های موجود در جهان گفت: تعمیق فاصله‌ها، اختلافات قومی، اختلافات طبقه‌ای و نابسامانی در حالی در جهان وجود دارد که وظیفه انسان مؤمن آن است با فرهنگ انتظار در مقابل این نابسامانی‌ها بایستد.

در این همایش همچنین ورونیکا فاضلی از کشور آلمان، رایموندا فزا از کشور آلبانی و گلسوره عیسی از کشور پاکستان در میزگردی به بیان تأثیر اندیشه‌های شهید مطهری در زندگی فردی و اجتماعی خود پرداختند.
 ‌

*فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.