جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۳

جایگاه مطالعه در تولید آثار فرهنگی/۱

سینایی: هر هنرمندی برای تولید آثار شاخص نیازمند تحقیق و پژوهش و مطالعه است اما نباید جایگاهش با یک محقق هنری عوض شود!

کلاس خسرو سینایی

سینماپرس: خسرو سینایی کارگردان سینما همزمان با برگزاری سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در رابطه با جایگاه مطالعه میان هنرمندان در تولید آثار فرهنگی گفت: هر هنرمندی برای تولید آثار شاخص نیازمند تحقیق و پژوهش و مطالعه است اما نباید جایگاهش با یک محقق هنری عوض شود و این اتفاق بسیار نادرست است.

کارگردان فیلم سینمایی «عروس آتش» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: برای این مسأله می توانم چندین مثال مطرح کنم؛ به عنوان نمونه سهراب سپهری به عنوان یک هنرمند برجسته صرفاً با مطالعه و کتاب خواندن هنرمند نشد! او ذات و دیدگاه و روح هنری داشت و مطالعه به او کمک کرد تا به بینش و آگاهی برسد و بتواند آثاری از خود به جای بگذارد که عموم مردم با آن ارتباط برقرار کنند.

وی ادامه داد: اما از سوی دیگر ما شاهد برخی افراد هنرمندنما در رشته ها و حوزه های مختلف هنری و بالاخص سینما و تلویزیون هستیم که که ذات و دیدگاه هنری ندارند و می خواهند با مطالعه ساده چند کتاب خود را در جرگه هنرمندان مطرح جا بزنند که چنین اتفاقی هرگز نمی افتد! اصولاً یک هنرمند زمانی می تواند موفق باشد و اثری مطلوب در حوزه فرهنگی و هنری از خود به یادگار بگذارد که ضمن داشتن دیدگاه و روح هنری در رابطه با مقولات مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، هنری و... مطالعه داشته باشد، جامعه اش را به خوبی بشناسد و حتی در رابطه با زندگی شخصیت های مطرح دنیای هنر آگاهی داشته باشد.

این سینماگر با تأکید بر اینکه تولید یک اثر بامحتوا، آموزنده و مناسب در سینما و تلویزیون نیازمند تحقیق و پژوهش های جدی است اظهار داشت: برخی افراد به اسم هنرمند صرفاً با تحقیق و پژوهش روح شان ارضا می شود و بعضاً آثاری می سازند که برگرفته شده از تحقیقات و پژوهش های شان است؛ این آثار اگرچه ارزش دارند اما از آنجا که دیدگاه هنرمندانه در آن ها وجود ندارد و روح هنری ندارند نمی توانند با دیگران ارتباط برقرار نمایند. پس ما باید یادمان باشد که صرف داشتن تحقیق و پژوهش جدی نمی تواند یک فیلم یا سریال را ارزشمند کند و خلاقیت و دیدگاه هنری باید در آن اثر جاری باشد.

سینایی در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: اما با این احوال یک هنرمند نباید از سوی دیگر بام به زمین بیفتد و صرفاً تنها دیدگاه های خود را در اثرش ارائه دهد چرا که برای بسط و گسترش دادن دیدگاهش و عدم تک بعدی شدن اثرش نیازمند مطالعه است. پس نتیجه می گیریم که نه مطالعه به تنهایی می تواند عامل موفقیت یک اثر هنری باشد نه اینکه دیدگاه تک بعدی یک هنرمند بدون مطالعه می تواند در این زمینه موفق عمل کند و یک هنرمند نیازمند آن است که هر دوی این ها را در کنار هم داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.