سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۵

رشید مشهراوی در کارگاه کارگردانی:

چالش های بسیاری از طرف رژیم صهیونیستی برای من ایجاد شد

رشید مشهراوی

سینماپرس: فیلمساز فلسطینی که با موضوع «سینمای مقاومت» در کارگاه کارگردانی خود صحبت می کرد با اشاره به ساختن ۲۵ فیلم مستند و داستانی با این موضوع گفت: رژیم صهیونیستی هر سناریو، عکس، مستند و فیلم سینمایی با موضوع فلسطین را به شدت تحت نظارت قرار می دهد.

به گزارش سینماپرس، کارگاه کارگردانی رشید مشهراوی کارگردان فلسطینی که مهمان سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر است سه شنبه ۴ اردیبهشت ماه در دانشگاه صداوسیما برگزار ‌شد.

مشهراوی که با موضوع «سینمای مقاومت» در کارگاه کارگردانی خود صحبت می کرد با اشاره به ساختن ۲۵ فیلم مستند و داستانی با این موضوع گفت: با فیلم هایم حضور در جشنواره هایی چون تورنتو، ونیز و کن را تجربه کرده ام اما چون موضوع فیلم های من به فلسطین اختصاص داشته است و دارد، چالش های بسیاری از طرف رژیم صهیونیستی برای من ایجاد شده است.

وی تأکید کرد: رژیم صهیونیستی هر سناریو، عکس، مستند و فیلم سینمایی با موضوع فلسطین را به شدت تحت نظارت قرار می دهد.

این فیلمساز فلسطینی در این باره با ذکر مثال توضیح داد: وقتی فیلم سینمایی «پاسپورت» را با موضوع زندگی مردم فلسطین ساختم، چند فستیوال جهانی تقاضا کردند تا برای نمایش فیلم در آن فستیوال ها شرکت کنم اما رژِیم صهیونیستی من را از فلسطین ممنوع الخروج کرد.

وی با بیان اینکه بسیاری از فیلمسازان ایرانی را می شناسد، ادامه داد: فیلم های ایرانی بسیاری دیدم و نقطه مشترک اکثر این آثار را بیان کننده سبک زندگی، چهره مردم، اخلاق اجتماعی و فرهنگ ایران یافتم.

مشهراوی ابراز تمایل کرد تا با مشارکت فیلمسازان ایرانی، یک یا دو فیلم مشترک بین دو فرهنگ ایرانی و فلسطینی بسازد.

وی به دانشجویان توصیه کرد: هنرجویان جوان سعی کنند پیش از ورود به عرصه فیلمسازی، ابتدا سفری به درون خود داشته باشند و روحیات، احساسات و غرایز خود را کشف کنند سپس با لنز دوربین به کشف دنیای اطراف خود بپردازند.

مشهراوی در مورد فیلمنامه نویسی نیز گفت: فیلمنامه نویسی محدود به پیش از تولید نمی شود بلکه در در تمام مراحل تولید به ویژه در ساخت مستند، فیلمنامه نویسی و بازنویسی فیلمنامه وجود دارد. مراحل فیلمنامه نویسی عبارت است از: در مرحله اول سوژه به ذهن فیلمساز خطور می کند. مرحله دوم نوشتن و پرورش سوژه است. مرحله سوم در هنگام تصویربرداری بازسازی می شود. چهارمین مرحله در زمان تدوین و مونتاژ رخ می دهد.

وی خطاب به دانشجویان گفت: از استادان خود الگو بگیرید، از سبک فیلمسازی بزرگان سینما الگو بگیرید اما با کشف خلاقیت های خویش سعی کنید سبک تازه ای و حرف تازه ای داشته باشید. هیچ گاه نگویید که امکانات ساخت فیلم و مستند مهیا نیست و کمبودهایی وجود دارد بلکه اگر نگاه خود را سینمایی کنید حتی با دوربین گوشی همراه خود نیز می توانید مستندسازی کنید.

این کارگردان فیلم های جبهه مقاومت، تاثیر سینما را بیشتر و ماندگارتر از تلویزیون دانست و گفت: تولیدات تلویزیونی بیشتر واکنشی است نه کنشی لذا تاریخ مصرف کمتری نسبت به سینما دارند. بسیاری از تولیدات تلویزیونی فقط یک روز تاریخ مصرف دارند و ثبت تاریخی در آن معنی نمی دهد اما آثار سینما در حافظه و آرشیو تاریخ می ماند و آثار سینمایی در ذهن مخاطب از ماندگاری بیشتری نسبت به تولیدات تلویزیونی دارند.

وی در پایان گفت: من از ۵ سالگی شاهد جنگ بودم و می دیدم که چگونه سربازان صهیونیست به کشتار مردم می پرداختند. این ذهنیت باعث شد تا به صورت تجربی به فیلمسازی روی آورم و همواره در تمام آثار خود سبک زندگی، فرهنگ، عشق و ازدواج، شهادت طلبی و مبارزات مردمی، تحصیل، امرار معاش، کودکان و مردم فلسطین را به جهانیان نشان دادم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.