یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۵

سینماگران و جشنواره جهانی فیلم فجر؛

از انتقاد به تفکیک بی هویت بخش جهانی تا لزوم توجه به فیلمسازان ضد استکبار، آزادی خواه و مستقل/ حرمت «فجر» را با دورهمی اشرافی و بدون مانیفست خدشه دارد نکنید!

صباغ سرشت-شمس-مستغاثی-مسافرآستانه-رافعی-سالور-وحید زاده

سینماپرس: تعدادی از کارشناسان سینمای کشور ضمن انتقاد از عملکرد مسئولان خواستار برگزاری همزمان بخش های ملی و بین الملل جشنواره فیلم فجر شدند و تأکید کردند این جشنواره تنها عنوان «جهانی» را با خود به یدک می کشد و بیت المال به هدر می رود؛ این سینماگران عنوان کردند: حرمت «فجر» را با دورهمی اشرافی و بدون مانیفست تان خدشه دارد نکنید!

به گزارش خبرنگار سینماپرس برای اولین بار در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۴ مسئولان سازمان سینمایی مبادرت به برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر به صورت مستقل کردند که این اقدام با اعتراض تعداد کثیری از کارشناسان و اهالی رسانه و سینماگران روبرو گشت؛ عدم استقبال مخاطبان، سالن های خالی نمایش دهنده آثار سینمایی از جمله نکاتی بود که در اولین سال برگزاری این جشنواره جهانی فیلم فجر به شدت به چشم می خورد و این در حالی بود که مسئولان اصرار داشتند با انجام برنامه هایی که به تعبیر بخش اعظمی از اهالی سینما تنها شبیه به یک «شو» شده بود این جشنواره را پر رونق و پر بار نشان دهند.

علیرغم اعتراض بخش عمده ای از اهالی سینما که با ارائه دلایل کارشناسی برگزاری تفکیک شده جشنواره فیلم فجر را به ضرر سینمای ایران می دانستند مسئولان سازمان سینمایی در اردیبهشت ماه ۹۵ برای دومین سال پیاپی مبادرت به برگزاری این جشنواره با سر و صدای بیشتر کردند که این بار هم نتیجه مثبتی از آن حاصل نشد و سینماگران همچنان برگزاری این گونه جشنواره را به ضرر سینمای کشور بر می شمردند.

 در اردیبهشت ماه سال ۹۶ حرکت اشتباه مدیران سینمای کشور بار دیگر تکرار شد و ما شاهد برگزاری جشنواره به اصطلاح جهانی فیلم فجر بودیم؛ بسیاری از اهالی رسانه، منتقدان و حتی هنرمندان بر این باور بودند که اگر مسئولان جشنواره با بریز و بپاش های فراوان از مهمانان پذیرایی نمی کردند و کارت های غذا و... در اختیار آن ها قرار نمی دادند رسماً هیچ شخصی در پردیس سینمایی چارسو حاضر نمی شد.

اما اینک در چهارمین سال برگزاری این رویداد سینمایی که به زعم بسیاری از اهالی سینمای کشور به هیچ عنوان نمی توان نام و عنوان «جشنواره» به آن داد ما شاهد اعتراضات بخش اعظمی از سینماگران کشور برای برگزاری این رویداد اشرافی که همواره به صورت گعده ای و با حضور تعدادی از نزدیکان و آشنایان دبیر جشنواره، رئیس سازمان سینمایی و... برگزار می شود بودیم به نحوی که برخی از اهالی سینما تأکید کردند: امیدواریم با برخوردی قاطع و جدی جلوی عملکرد ۳-۴ نفری که چند سالی است به عنوان دست اندکاران اصلی این رویداد جیب های گشادی برای خودشان دوخته اند گرفته شود.

نکته قابل تأمل آنجا است که سینماگران از همه طیف ها و جناح های فکری با صورت مؤکد با برگزاری این جشنواره مخالفت دارند اما کسانی که همان جیب های گشاد را برای خود و دوستان و آشنایان شان دوخته اند و می خواهند از این رهگذر آینده خود را بسازند به نظرات قاطبه اهالی سینمای کشور بی توجهند!

در همین رابطه با ۷ تن از سینماگران و کارشناسان سینمای کشور خانم ها: سحر صباغ سرشت و روح انگیز شمس و آقایان: سعید مستغاثی، حسین مسافرآستانه، عباس رافعی، سامان سالور و ابراهیم وحید زاده گفتگو کردیم که ماحصل این گفتگوها برای اطلاع بیشتر شما مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

صباغ سرشت: جشنواره جهانی در حال حاضر محلی شده برای حضور فیلم های ایرانی که از حضور در جشنواره ملی فجر بازمانده اند

سحر صباغ سرشت تهیه کننده و مدیرتولید سینما همزمان با برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: جشنواره جهانی فجر را اصلاً قبول ندارم و معتقدم این تنها یک عنوانی است که این رویداد سینمایی با خود به یدک می کشد؛ کجای این جشنواره جهانی است؟ جشنواره جهانی فیلم فجر زمانی می تواند ادعای جهانی بودن داشته باشد که فیلمسازان و تهیه کنندگان و بازیگران برجسته دنیا را دعوت کند و آن ها هم دعوت مسئولان این جشنواره را پذیرفته و در این رویداد حضور پیدا کنند اما متأسفانه این اتفاق تاکنون رخ نداده است. از سوی دیگر همه فیلمسازان کشور باید بتوانند به صورت آزادانه در این جشنواره حضور داشته باشند و با خارجی ها از نزدیک نشست و برخاست و تعامل داشته باشند نه اینکه فیلمسازان به ۲ دسته خودی و غیرخودی تقسیم شوند و غیرخودی ها نتوانند در این رویداد حضور داشته باشند!

مستغاثی: توجه به فیلمسازان ضد استکبار، آزادی خواه و مستقل که در دنیا بایکوت می شوند باید هدف اصلی جشنواره جهانی باشد

سعید مستغاثی رئیس پیشین انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در آستانه برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: توجه به فیلمسازان ضد استکبار، آزادی خواه و مستقل که در جشنواره های دنیا بایکوت می شوند باید هدف اصلی برگزارکنندگان جشنواره جهانی باشد و این جشنواره بایستی یک ملجاء، پناهگاه و مأمن مناسب برای یکایک فیلمسازانی باشد که استکبار جهانی مانع از دیده شدن و پخش آثارشان در سطح بین الملل می شود. مسئولان برگزارکننده جشنواره جهانی فیلم فجر باید تمام اهتمام خود را به کار بگیرند و فیلمسازان مستقل و آزادی خواه جهان را شناسایی کنند و از آن ها برای حضور در این رویداد سینمایی دعوت کنند و فیلم های آن ها را در این جشنواره به نمایش بگذارند و به این فیلم ها جایزه دهند اما متأسفانه تا به امروز ما شاهد این عملکرد از سوی مسئولان برگزارکننده این رویداد سینمایی نبوده ایم و چنین اقدامی از سوی آن ها صورت نگرفته است.

مسافرآستانه: فیلم های به نمایش درآمده در جشنواره جهانی باید با فرهنگ اصیل انقلاب اسلامی مطابقت داشته باشند/ حرمت واژه «فجر» باید حفظ شود

حسین مسافرآستانه کارشناس فرهنگی همزمان با برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر ضمن تاکید بر اینکه جداسازی بخش های ملی و بین الملل جشنواره فیلم فجر یکی دیگر از اشتباهاتی است که باعث آسیب رساندن به این جشنواره شد، گفت: فیلم های به نمایش درآمده در جشنواره جهانی باید با ارزش های معنوی فرهنگ اصیل انقلاب اسلامی مطابقت داشته باشند و این اتفاق چه برای تولیدات داخلی و چه برای تولیدات خارجی باید به صورت یکسان رخ دهد. واژه فجر واژه ای مقدس است و حرمت این واژه در جشنواره باید رعایت شود؛ ما نباید در این جشنواره شاهد اکران و حضور فیلم هایی باشیم که هیچ مطابقتی با اسلام و انقلاب ندارند و با این کار سینمای انقلابی و استراتژیک را زیر سوأل ببریم.

رافعی: جشنواره جهانی فیلم فجر سرد و یخ زده است و هیچ دستاورد مشخص و مثبتی برای سینمای ما در پی ندارد/ بودجه هنگفت این جشنواره برای تولید مصرف شود

عباس رافعی کارگردان سینما همزمان با برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: فضای جشنواره جهانی فیلم فجر سرد و یخ زده است و متأسفانه علیرغم چند سال برگزاری جشنواره فیلم فجر به صورت تفکیک شده ما هنوز نتوانسته ایم یک سیاست گذاری و مانیفست مشخصی را برای این رویداد تبیین کنیم و آن را به کار گیریم. متأسفانه جشنواره جهانی فیلم فجر حتی در حد و اندازه جشنواره های تازه تأسیس و نوپای منطقه ای هم مانیفست ندارد و هیچ اتاق فکری در پشت سر آن نیست. مسئولان برگزارکننده این رویداد سینمایی هیچ سیاست مشخصی برای برگزاری این جشنواره ندارند، هیچ افقی را در نظر نگرفته اند و به طور یقین خودشان هم نمی دانند برای چه این جشنواره برگزار می شود! بودجه های هنگفتی که برای برگزاری این رویداد صرف می شود بهتر است برای تولیدات ارزشمند و فاخر مصرف شود تا بتوانیم با تولیدات مان در سطح سینمای بین الملل حضور داشته باشیم و فرهنگ ملی ایران و نظام اسلامی مان را به جهانیان معرفی کنیم.

شمس: جشنواره جهانی فجر باید با جشنواره ملی ادغام شود/ متأسفانه در سینمای ما چشم اندازی برای تولید آثار مورد نیاز جامعه جهانی وجود ندارد

روح انگیز شمس کارگردان سینما همزمان با برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: تفکیک جشنواره های ملی و جهانی فیلم فجر از ابتدا یک امر غیرکارشناسانه و نادرست بود که ضمن برباد دادن بودجه بیشتر برای برگزاری ۲ جشنواره مجزا باعث شد تا جشنواره فیلم فجر که همه ساله در ایام پیروزی انقلاب برگزار می شود دچار رخوت و سردی شود از این رو هرچه سریع تر جشنواره جهانی فجر باید با جشنواره ملی ادغام شود. ما در هیچ کجای دنیا شاهد تفکیک بخش های ملی و جهانی جشنواره های معتبر از یکدیگر نیستیم از این رو بدعت گذاری مسئولان پیشین سازمان سینمایی برای تفکیک این ۲ جشنواره از اساس اشتباه است و باعث می شود تا جشنواره فیلم فجر از هر لحاظ بیشتر رو به افول برود.

سالور: جشنواره جهانی فجر جز هدردادن بیت المال دستاوردی برای سینما ندارد/ این جشنواره حیاط خلوت دوستان و آشنایان دست اندرکارانش شده است

سامان سالور کارگردان سینما همزمان با برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: صرف دعوت از چند سینماگر درجه ۳ سینمای دنیا، صرف بودجه های هنگفت و هدردادن بیت المال که منتج به دورهمی به اسم جشنواره «جهانی» شده ما و جشنواره مان را جهانی نمی کند و من امیدوارم با برخوردی قاطع و جدی جلوی عملکرد ۳-۴ نفری که چند سالی است به عنوان دست اندکاران اصلی این رویداد جیب های گشادی برای خودشان دوخته اند گرفته شود. بنده صریح می گویم بعید می دانم هیچ سینماگر آزاداندیش و هیچ یک از رسانه های مستقل و غیروابسته و هیچ انسان معقولی جشنواره جهانی فیلم فجر را به نفع سینمای ایران بداند؛ این تنها دست اندرکاران و سیاست گذاران جشنواره جهانی هستند که این حرکت را به نفع سینمای ایران می دانند و می خواهند این تفکر غلط را به دیگران تعمیم دهند.

وحیدزاده: عدم رعایت استانداردهای جهانی باعث شده تا از جشنواره جهانی استقبال نکنند/ از سینماگران دنیای اسلام برای حضور در این رویداد دعوت کنیم

ابراهیم وحیدزاده کارگردان سینما همزمان با برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: هر جشنواره و رویدادی نیاز به رعایت یک سری استانداردهای رایج دارد تا بتواند مخاطبان را به سمت و سوی خود جذب کند اما از آنجایی که این استانداردها هیچ گاه در سینمای کشور ما رعایت نمی شود باعث شده تا سینماگران مطرح دنیا از جشنواره جهانی استقبال نکنند. جشنواره جهانی فیلم فجر بر خلاف حرف هایی که زبان مسئولان برگزارکننده اش شنیده می شود هیچ گاه نتوانسته به اندازه و قواره جشنواره های الف دنیا از جمله جشنواره فیلم «کن»، «ونیز»، «برلین» و... برسد و همین امر باعث می شود تا هرگز فیلمسازان تراز اول بین المللی رغبتی برای حضورشان در این رویداد نشان ندهند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.