دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۶

جشنواره جهانی فیلم فجر از منظر اهالی سینما/۴

رافعی: جشنواره جهانی فیلم فجر سرد و یخ زده است و هیچ دستاورد مشخص و مثبتی برای سینمای ما در پی ندارد/ بودجه هنگفت این جشنواره برای تولید مصرف شود

عباس رافعی

سینماپرس: عباس رافعی کارگردان سینما همزمان با برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: فضای جشنواره جهانی فیلم فجر سرد و یخ زده است و متأسفانه علیرغم چند سال برگزاری جشنواره فیلم فجر به صورت تفکیک شده ما هنوز نتوانسته ایم یک سیاست گذاری و مانیفست مشخصی را برای این رویداد تبیین کنیم و آن را به کار گیریم.

کارگردان فیلم سینمایی «بیگانگان» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه جشنواره جهانی فیلم فجر حتی در حد و اندازه جشنواره های تازه تأسیس و نوپای منطقه ای هم مانیفست ندارد و هیچ اتاق فکری در پشت سر آن نیست. مسئولان برگزارکننده این رویداد سینمایی هیچ سیاست مشخصی برای برگزاری این جشنواره ندارند، هیچ افقی را در نظر نگرفته اند و به طور یقین خودشان هم نمی دانند برای چه این جشنواره برگزار می شود!

وی سپس با تأکید بر اینکه حضور فیلم های دست دوم خارجی در این رویداد سینمایی باعث می شود ما حتی در زمره جشنواره های منطقه ای هم نباشیم تصریح کرد: واقعاً واژه جشنواره برای این رویداد سینمایی کمی بزرگ است و بهتر است از آن به عنوان «هفته فیلم» یاد کنیم؛ طی یک هفته تعدادی فیلم های دست دوم خارجی و چند فیلم ایرانی در یک سالن سینما به نمایش در می آیند و تعدادی از دست اندرکاران، مدیران و اهالی رسانه این فیلم ها را تماشا می کنند و هیچ اتفاقی هم برای این رویداد نمی افتد، در واقع این رویداد هیچ دستاورد مشخص و مثبتی برای سینمای ما در پی ندارد و به همین علت برگزاری آن کمی عجیب است.

رافعی خاطرنشان کرد: پیشنهاد بنده این است که شورای سیاست گذاری این رویداد سینمایی هرچه سریع تر به صورت صریح و شفاف برنامه ها و سیاست های خود را تبیین و اعلام کند تا ما بدانیم در نقطه ای که ایستاده ایم قرار است طی سال های بعدی چند پله سقوط کنیم و رو به افول برویم!

کارگردان فیلم سینمایی «فصل فراموشی فریبا» تأکید کرد:بودجه های هنگفتی که برای برگزاری این رویداد صرف می شود بهتر است برای تولیدات ارزشمند و فاخر مصرف شود تا بتوانیم با تولیدات مان در سطح سینمای بین الملل حضور داشته باشیم و فرهنگ ملی ایران و نظام اسلامی مان را به جهانیان معرفی کنیم.

این سینماگر در خاتمه این گفتگو متذکر شد: خوشبختانه سینماگران و فیلمسازان ایرانی هم اکنون در سطح جهان به خوبی شناخته می شوند و برای بسیاری از جشنواره های معتبر دنیا مایه مباهات است که یک فیلم ایرانی در آن حضور داشته باشد اما متأسفم که به دلیل عدم سیاست گذاری اصولی و شفاف و استاندارد ما در کشور خودمان هنوز نمی توانیم یک جشنواره به معنای واقعی کلمه «جهانی» برگزار کنیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.