چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۴

اثری با موضوع مسلمانان هند رونمایی شد

رونمایی از مستند «هند دوستان»

سینماپرس: «هند، دوستان» جدیدترین مستندی است که در شبکه افق سیما تولید شده است. این مستند روایتی از ارادت بی‌نظیر هندی‌ها به امام حسین (علیه‌السلام) است.

به گزارش سینماپرس، صبح امروز مستند «هند، دوستان» جدیدترین ساخته عباس موزون در سالن همایش‌های شبکه افق سیما رونمایی شد.

این مستند در سه قسمت به ارتباط معنوی شیعیان، اهل سنت، هندوها، مردم و دولت هند با امام حسین(ع) و فرهنگ عاشورا می‌پردازد. پس از نمایش فیلم، محسن اسلام زاده مستندساز جوان کشور میزگرد نقد و بررسی هند دوستان را با حضور عباس موزون کارگردان و حجت الاسلانم سید محسن صادقی تهیه کننده اثر اجرا کرد.

صادقی تهیه‌کننده مستند گفت: سعی من این بوده که همیشه در این فضا، تهیه کننده باقی بمانم و وارد تولید و کارگردانی نشوم. دغدغه اصلی تیم ما این است که معارف اعتقادی شیعه را با سلیقه خوب آماده نمایش در قاب رسانه کنیم.

عباس موزون در ادامه از روند تولید مستند صحبت کرد. او گفت: ۱۷ سال قبل با یک روحانی شیعه ساکن هندوستان در مشهد آشنا شدم. سخنرانی‌های او باعث شد تا نظرم به هند جلب شود و تحقیق و پژوهش درباره این کشور را آغاز کنم. در این تحقیق ها فهمیدم که علاقه هندوستان به امام حسین(ع) فقط مخصوص مسلمانان نیست. ما فقط یک جمله از مهاتما گاندی شنیده و خوانده‌ایم که گفته است روش مبارزه را از امام حسین(ع) یاد گرفته است. این یک جمله از آن حجم انبوه و ارادت میلیاردی هندی‌ها به اهل بیت واقعا هیچ است و باید بگویم این ماجرا و عشق به نوعی غریبانه است. آنها انقدر به امام حسین(ع) علاقه دارند که حتی نام دخترانشان را پیشوند و پسوند حسین انتخاب می‌کنند؛ مثلا اسم خیلی از دختران هندی «فاطمه حسین»، «سمانه حسین» و... است.

وی افزود: ما با شیعیان پاکستان و هندوستان آشنا هستیم و بسیاری از آنها را مثلا در حرم امام رضا(ع) دیده ایم چیزی که جدید است، ارادت سایر مذاهب هندوستان به امام حسین(ع) است. دولت هند روز عاشورا را تعطیل رسمی اعلام کرده است اما این موضوع را حتی در ویکی پدیا هم نمی توانید پیدا کنید. بیشتر منابع تحقیق درباره هندوستان غیرفارسی است. درباره تعطیل بودن عاشورا خودم هم تردید داشتم تا اینکه در این کشور با تایید مردم مواجه شدیم. وقتی مرحله تدوین تصاویر را شروع کردیم متوجه شدم چند تیم دیگر هم در این حوزه فعال شده‌اند. این مسئله بسیار برایم خوشحال کننده بود چون اصلا همین را می‌خواستم که دوربین ها به سمت هند بیاید.

موزون تاکید کرد: اقیانوس عظیم هندوستان با حداقل ۲۰۰ میلیون نفر جمعیت مسلمان را باید جدی گرفت هندوستان بزرگترین کشور با جمعیت مسلمان است، این رتبه را برای اندونزی می‌دانند اما حقیقت درباره هندوستان کتمان شده است چون آمارگیری درباره مذهب مردم در هندوستان ممنوع است.

محسن اسلام زاده در ادامه جلسه توضیح داد: هرکجای دنیا که می‌رویم امپراطوری رسانه‌ای برای جدا کردن ملت‌ها و قلب‌ها وجود دارد. ما خیال می‌کنیم همه هندوستان را می‌شناسیم اما الان می‌بینیم اصلا اینطور نیست. همه مصرف کننده رسانه شده‌ایم و این باعث تاسف است. نکته‌ای که برایم جای سوال دارد این است که چرا فیلم در زمانی غیر از ماه محرم و عاشورا در هندوستان ضبط شده است؟

عباس موزون کارگردان «هند، دوستان» پاسخ داد: ما زمان و روز استقلال هندوستان را برای تصویربرداری انتخاب کردیم. این تنها روزی است که هندی ها با همه فشارها حدااقل در ظاهر علیه غرب صحبت می‌کنند و می‌ایستند. می‌خواستیم تاثیر آن ارادت به امام حسین(ع) را در این ایستادگی نشان دهیم. هرچند باید بگویم که هماهنگی‌ها و زمان بندی‌ها برای دریافت بسیاری از مجوزها از دست ما خارج بود. تصاویر بیرونی با مجوز درحد تورگرفته شده و ما به عنوان چند گردشگر دوربین در دست گرفتیم و فیلم برداری کردیم. حتی در روز استقلال هند از محل اسکانمان خارج نشدیم و شرایط به شدت امنیتی بود چرا که چندی پیش داعش به لوکیشن های موردنظر ما حمله کرده بود.

وی افزود: راه اندازی تمدن اسلامی ماموریت انقلاب اسلامی است. ما باید از مرحله جامعه و کشور اسلامی گذر و به سمت تمدن اسلامی حرکت کنیم. نباید متوقف بمانیم و نگاهمان به خارج از ایران قطع شود. باید به فرهنگ‌های دیگر متصل شویم. در تصاویر صداوسیما نباید چیزی از عَلم و کتل نشان داد اما این امر در هندوستان تقریبا غیرممکن است. باید در مواردی که آسیبی نمی‌رساند اغماض و مسامحه کنیم چون باید با فرهنگ‌های دیگر ارتباط برقرار کرد و این کار حداقل در دنیای تصویر ملزومات خاصی می‌طلبد.

اسلام زاده در ادامه سخنان عباس موزون گفت: اگر ما هم نگاه به بیرون نداشته باشیم، بسیاری از افراد هستند که نگاهشان به داخل ایران است و از ما و انقلابمان انتظار دارند.


کتاب سختی‌های مستندسازی را بر اساس تجربیات «هنددوستان» می‌نویسم
موزون در ادامه جزئیات بیشتری از سختی‌های تولید هنددوستان را مطرح کرد و گفت: این اثر سخت ترین کاری بود که تا به حال انجام داده‌ام. مجموعه‌ای از موانع را پیش روی خودمان دیدیم. اصلا مشغول نوشتن کتابی درباره سختی‌های مستندسازی هستم که همه برگرفته از تجربیات ساخت «هنددوستان» است. ما یک فیلم پارتیزانی و چریکی با انبوه محدودیت‌های قانونی و مذهبی هندوستان ساختیم. تمام مجوزها را از دست دادیم، جای اسکان نداشتیم، پولمان در میان سفر به اتمام رسید و در شرایط بسیار بدی و در یک مسجد ساکن شدیم.

حجت الاسلام صادقی تهیه کننده مستند درباره سختی‌های این سفر توضیح داد. او گفت: گروه اول مستندسازی را با امکانات و شرایط خوبی در یک هتل مستقر کردیم اما در ادامه به دلایلی در مسجدی که متولی آن ایرانی‌ها بودند ساکن شدیم. بهتر است بگویم به آن مسجد پناه آوردیم. فضای بهداشتی در هند واقعا ضعیف است. بیشترتان در سفر به عراق شرایط بهداشتی این کشور را دیده‌اید، خوب است بگویم شرایط هندوستان حتی در پایتخت هم ۵ برابر بدتر از عراق است.

عباس موزون کارگردان هنددوستان تاکید کرد: مشکلات بسیار بود اما با هدفمان که عشق به امام حسین(ع) بود لذت می‌بردیم. در هندوستان اشک شوق می‌ریختم که حضرت به ما نظر کرده تا انقدر در راه ایشان سختی بکشیم. من از لحاظ مجوزها واقعا دچار مشکل شدم. آرزوی من این است که هندوستان محل حضور «هزاران مستندساز حقیقت نگارِ » ایرانی شود.

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.