سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۵

دیدگاه هنرمندان درباره سریال های نوروزی/۴

فارسیجانی: نیازمند ترویج سبک زندگی ایرانی-اسلامی با محوریت اخلاق هستیم/ تلویزیون در برنامه های نوروزی ۹۷ به سینمای گیشه ای بسیار نزدیک شد

پرویز فارسیجانی

سینماپرس: پرویز فارسیجانی تهیه کننده سینما و تلویزیون و کارشناس فرهنگی پس از اتمام پخش سریال های نوروز ۹۷ گفت: تنوع محصولات و حرفه ای عمل کردن و خلاقیت جزو نکات اساسی رسانه است که متأسفانه برنامه سازان رسانه ملی به آن ها بی توجه هستند و بر اساس سلیقه شخصی شان و تکرار کهنه کلیشه ها سعی بر آن دارند تا مخاطب را به سمت خود جذب کنند که این مهم نیازمند تغییری جدی است.

مدیرکل سابق طرح و برنامه شبکه چهارم سیما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه ما در سریال های نوروزی شاهد آن بودیم که بسیاری از خانواده ها دچار مشکلات تربیتی و شخصیتی و رفتاری بودند؛ تلویزیون در برنامه های نوروزی ۹۷ به سینمای گیشه ای بسیار نزدیک شد و از تمام المان هایی که در سینمای گیشه ای از آن ها بهره گرفته می شود استفاده کرد تا شاید بتواند مخاطبان را پای تلویزیون بنشاند در صورتی که این کار از اساس اشتباه بود. شوخی های اروتیک و اهانت های مکرر در سریال های نوروزی بسیار ناراحت کننده بود و بنده تعجب کردم از اینکه چطور سازمان صدا و سیما بسیاری از خطوط قرمز خود را در برخی سریال ها نادیده گرفته است و تصویری از خانواده ایرانی نشان می دهد که به هیچ عنوان نشانی از ایرانیت و اسلام و ملیت در آن دیده نمی شود!

وی ادامه داد: تنوع سریال های نوروزی در تمامی شبکه ها خوب بود اما متأسفانه اغلب آن ها هیچ تناسبی با ایام نوروز نداشتند؛ مثلاً سریال های «هیأت مدیره» و یا «دیوار به دیوار» از لحاظ موضوعی و محتوایی هیچ قربتی با ایام نوروز نداشتند و حتی سریال «پایتخت ۵» هم هیچ تناسبی با این ایام نداشت و من واقعاً نمی دانم دلیل پخش این سریال ها چه بود؟

فارسیجانی خاطرنشان کرد: در میان همه سریال های نوروز ۹۷ شاید تنها سریالی که توانست تعداد بیشتری مخاطب را به سوی خود جذب کند «پایتخت ۵» بود اما ما نباید از یاد ببریم که جذب مخاطب به هر قیمتی صحیح نیست!؛ این سریال اگرچه در بخش های اول تا سوم خود خوب بود و با نگاه بومی و ملی و دینی ساخته شد اما از بخش چهارم دچار افت کیفی از منظر ساختاری و محتوایی شد و این افت در بخش پنجم آن به شدت نمود پیدا کرد.

مدیرکل سابق مطالعات و توسعه دانش و مهارت‌ های سینمایی سازمان سینمایی سپس با بیان اینکه نداشتن قصه خوب یکی از مسائل مهمی است که باعث افت کیفی سریال های نوروز ۹۷ شده اظهار داشت: شاید بتوان تنها بخش های مناسب سریال «پایتخت ۵» آن هم از نظر مضمونی را تنها به بخش های داعش مرتبط دانست و متأسفانه باید عنوان کنم که سایر بخش های این سریال چندان اهمیت و جذابیتی نداشت.

این کارشناس فرهنگی تأکید کرد: بنده معتقدم از این پس مسئولان سازمان صدا و سیما برای تولید برنامه های مناسبتی بایستی اولویت های خود را از آسیب های اجتماعی بگیرند و از جامعه شناسان و روانشناسان زبده و متبحر دعوت کنند و نظرات آن ها را در راستای بهبود کیفی سریال ها به کار بندند و اجرایی کنند تا بتوان کمی وضعیت تلویزیون را بهبود بخشید. مردم تشنه دیدن واقعیت های روزمره و اجتماعی در تلویزیون هستند و تخیل کردن و به هم بافتن قصه های تخیلی دیگر کهنه و قدیمی شده است.

فارسیجانی افزود: تنوع محصولات و حرفه ای عمل کردن و خلاقیت جزو نکات اساسی رسانه است که متأسفانه برنامه سازان رسانه ملی به آن ها بی توجه هستند و بر اساس سلیقه شخصی شان و تکرار کهنه کلیشه ها سعی بر آن دارند تا مخاطب را به سمت خود جذب کنند که این مهم نیازمند تغییری جدی است.

وی در خاتمه این گفتگو تصریح کرد: ما امروزه بیش از هر زمان دیگری نیازمند ترویج سبک زندگی ایرانی-اسلامی با محوریت اخلاق در تلویزیون هستیم؛ مسئولان سازمان صدا و سیما باید به محوریت اخلاق با زبان گویای هنر توجه بسیار کنند و نباید اجازه دهند هر سریالی ولو به قیمت جذاب مخاطب فراوان دچار بی اخلاقی و ولنگاری شود. آن زمان قطعاً ما به جای پیروزی شکست خواهیم خورد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.