یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۵

«سه رخ» فیلمساز محکوم در «کن»

چطور با یک محکومیت سیاسی تبدیل به «هنرمند جهانی» شویم؟!

جعفر پناهی*

سینماپرس: فیلم سینمایی «سه‌رخ» ساخته جعفر پناهی، درحالی در جشنواره کن به نمایش در خواهد آمد که وی طبق حکم قضایی، مجوز کارگردانی ندارد.

به گزارش سینماپرس، جعفر پناهی در حوادث سال ۸۸ و ۸۹ به دلیل برخی از حواشی و فعالیت‌هایش، چند بار احضار و نهایتاً بر اساس حکم دادگاه، به اتهام «اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» به ۶ سال حبس تعزیری و ۲۰سال محرومیت از فیلم‌سازی، ۲۰سال محرومیت از فیلمنامه‌نویسی، ۲۰سال محرومیت از سفر به خارج از ایران و ۲۰ سال ممنوعیت از هر نوع مصاحبه با رسانه‌ها و مطبوعات داخلی و خارجی محکوم شد.

«سه‌رخ»

اخیراً در خبری غیرمترقبه، اعلام شد که فیلم سه رخ جعفر پناهی، برای حضور در بخش مسابقه جشنواره فیلم کن برگزیده شده است.

آن‌طور که در خبرها آمده «سه رخ» روایتگر زندگی سه هنرپیشه زن ایرانی است که هر یک شرایطی ویژه را در حرفه کاری خویش تجربه می‌کنند؛ یکی از این هنرپیشگان متعلق به دوران سابق و روزگار غلبه فیلم فارسی‌هاست؛ این هنرپیشه اکنون ممنوع فعالیت است و با خاطرات گذشته روزگار می‌گذراند. هنرپیشه دوم محصول روزگار معاصر و از چهره‌های کنونی است که تلقی خاص خود را از حیطه کاری خویش دارد.

هنرپیشه سوم هم جوانی ‌است در ابتدای راه که به دنبال ارتقای جایگاه خویش است.

بازیگران این فیلم خانم‌ها بهناز جعفری، مرضیه رضایی، مائده ارتقایی هستند و فیلمنامه را هم خود پناهی نوشته است.

مجری طرح آقای نادر ساعی ور، صداگذار آقای علیرضا علویان، چهره پردازی خانم لیلا نقدی، تدوین خانم مستانه مهاجر و آهنگسازآقای کمیل شایان (موزیسن هندی) هستند.

تهیه کننده فرانسوی فیلم، سلولوئید دریمز و هنگامه پناهی هستند و پخش کننده فرانسوی فیلم کمپانی ممنتو فیلمز است.

همه‌می‌دانیم، بدون‌مجوزاست!

پس از انتشار خبر فوق، با توجه به اینکه طبق حکم قضایی، جعفر پناهی مجوز نگارش فیلمنامه و هم‌چنین فیلمسازی نداشته، برای اطلاع از شرایط به سراغ برخی از مدیران سینمایی رفتیم. آقای ابراهیم داروغه‌زاده، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، یکی از مدیران مسوول دراین بحث بودند که به‌رغم پیگیری خبرنگار «صبح‌نو» تا لحظه نگارش گزارش، به سؤالات پاسخ نداد.

پس از پیگیری‌های ناموفق از مدیران سینمایی، با یکی از عوامل اصلی فیلم سه‌رخ تماس برقرار کردیم. وی ضمن تأیید خبر حضورش در تولید فیلم جدید جعفرپناهی، درباره موضوع مجوز این فیلم هم صحبت‌هایی کرد اما خواست نامش منتشر نشود. این همکار فیلم «سه‌رخ» به «صبح‌نو» گفت: معلوم است که جعفر پناهی و این فیلم مجوز ندارند!

همه این را می‌دانند و نیازی به گفتن ندارد.

برای من این موضوع مهم نیست و فیلمی ساخته‌ایم که در کن نمایش داده خواهد شد.

وی درپاسخ به این که آیا حضور در فیلمی بدون مجوز، به لحاظ حرفه‌ای و قانونی برایش مشکل‌ساز نخواهد شد، افزود: فیلمی که بدون مجوز ساخته شده، اکران در ایران را نخواهد داشت و اتفاقاً فیلم‌های زیادی هستند که بدون مجوز ساخته می‌شوند. خیلی از فیلم‌ها در کشورما بدون مجوز هستند که هم می‌فروشند و هم کارشان را می‌کنند.

حالشان را خوب می‌کند!

تیری فرمو دبیر جشنواره فیلم کن معتقد است که فیلم سه رخ تماشاگر را به گردش در ایران امروز می‌برد. به گزارش ایلنا، تیری فرمو، دبیر جشنواره کن، درباره این فیلم و حضور جعفر پناهی در جشنواره فیلم کن گفت: «این نخستین باری است که جعفر پناهی وارد بخش اصلی مسابقه‌ای کن می‌شود.

نام فیلم او «سه رخ» است و فیلمی است که ما را به گردشی در ایران امروز می‌برد. یک فیلم خوب. در واقع می‌توان این فیلم را از آن گروه فیلم‌هایی دانست که حال انسان را خوب می‌کنند.

وی ادامه داد: پناهی، خرس طلایی فستیوال برلین را برای «تاکسی تهران» برده بود. هنگامه پناهی

پخش کننده این فیلم است و ممنتو هم که در گذشته کار خوبی روی فیلم پیشینش انجام داده بود، آن را در فرانسه به نمایش درخواهد آورد. »

از «فروشنده» تا پارلمان اروپا

ممنتو فیلمز، پخش کننده‌ای که در پاریس پایه گذاری شده و سابقه طولانی مدت و موفقی در کار کردن با سینمای ایران دارد؛ حق پخش فیلم قبلی پناهی، تاکسی تهران را هم به دست داشت که توانسته بود بیش از ۶۰۰ هزار درخواست برای نمایش به دست آورد. به گزارش کافه سینما به نقل از اسکرین‌دیلی، مدیرعامل ممنتو فیلمز گفت: «تاکسی تهران از لحاظ نقد و فروش باکس آفیس موفقیت شگفت‌انگیزی داشت و تجربه خوبی برای ممنتو بود. ما از این که پخش کننده فیلم تازه جعفر پناهی هستیم، بسیار مسروریم. سه رخ دعوتنامه تازه‌ای برای سفر است. سروصدا و شلوغی تهران را به سوی دامنه‌های کوه، ترک می‌کند. جعفر فیلمی با زیبایی خیره کننده و هیجان خلق کرده که تصویری دقیق و با جزئیات از جامعه ایران نشان می‌دهد. سه چهره تأثیری فراموش نشدنی برجا می‌گذارد. برای اکران آن برای تماشاگران فرانسوی، بی‌صبرانه منتظریم. »

این کمپانی پخش فیلم «فروشنده» آقای اصغر فرهادی را نیز برعهده داشته است.

خانم هنگامه پناهی قبل‌تر از این با فیلمسازان دیگری از جمله خانم مرجان ساتراپی همکاری داشته است.

ساتراپی و پناهی فیلم «خورش آلو با مرغ» را ساخته‌اند. ساتراپی فیلمسازی ایرانی‌الاصل است که به دلیل تولید «پرسپولیس» دربین ایرانیان مشهور شد. این فیلم به عقیده بسیاری از کارشناسان، اثری ضدایرانی شناخته می‌شود.

در تاریخ ۱۶ ژوئن ۲۰۰۹، مرجان ساتراپی و محسن مخملباف، در نشست رسمی پارلمان اروپا در بروکسل حضور پیدا کرده و ضمن ابراز ادعاهایی با حمایت از اعتراضات پس از انتخابات نسبت به نتایج اعلام‌شده در انتخابات دهمین دوره ریاست‌جمهوری ایران، از مقام‌های اروپایی خواستند تا رییس جمهوری وقت را به رسمیت نشناسند و به حکومت ایران فشار وارد کنند.

شترسواری‌دولادولامی‌شود!

جعفرپناهی چند سال قبل به حکم قانون به محرومیت چند ساله از فعالیت محکوم شد.

چه حکم وی عادلانه باشد چه نباشد، به هرحال قانون رسمی کشور پناهی را به عدم فعالیت در عرصه فیلمسازی و فیلمنامه‌نویسی در مدتی معلوم، محکوم کرده است. این که شخص مورد نظربدون توجه به این حکم، اقدام به فیلمسازی می‌کند، جدای از بی‌احترامی و دهن کجی‌اش به قانون، نوعی تنزل قانون و بدعتی نادرست است.

نکته تأسف‌برانگیز آن است که حکمی داده شده و انگ اقدام ضدحقوق بشری هم به نظام وارد شده ولی درعین حال، پناهی فیلمش را هم می‌سازد؛
آش نخورده و دهان سوخته!

اگر قرار است این حکم اجرا نشود، لااقل هم برای آن که خدای ناکرده حکم قاضی نادیده گرفته نشود و هم طبق معمول انگ نادرست حقوق بشری به حاکمیت نچسبد، حکم را لغو کنید! مدیران سینمایی هم نشان داده‌اند که ظاهراً برای همکاری سینماگران با شخصی که مجوز فعالیت ندارد، محدودیتی قائل نیستند و برایشان اهمیتی ندارد.

*هفت راه

نظرات

  • ۱۳۹۷/۰۱/۲۷ - ۰۷:۴۶
    0 0
    این روزها ادای اپوزیسیون در اوردن اب نداره ولی نونش تو روغنه ! گوشت و پیاز و دنبه گلی به جمال جمعه

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.