سه‌شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۸

مهاجرت معکوس مهمترین مسئله «خانواده دکتر ماهان» است

راما قویدل

تسنیم: راما قویدل کارگردان سریال «دکتر ماهان» مهمترین رکن و مسئله این مجموعه نمایشی را مهاجرت معکوس عنوان کرد.

راما قویدل کارگردان سریال «دکتر ماهان» در ارتباط با موضوع ساخت این مجموعه نمایشی گفت: سریال «دکتر ماهان» درباره مردم، اجتماع و... است که در بستر محیط زیست روایت می شود. به نظرم جای چنین محصولی در تلویزیون و حتی سینما خالی است و این مسئله‌ای است که جهان ما را بشدت تهدید می‌کند؛ البته شاید این مسئله در کشورمان به میزان غلیظ تری وجود داشته باشد چون به لحاظ فرهنگی مراعات این مسائل در کشورمان به نسبت دیگر کشورها کمتر است.

وی در ادامه اضافه کرد: طبیعتا وقتی سریالی با این مضمون ساخته می‌شود در مردم تاثیرگذار خواهد بود. بخشی از وظایف رسانه‌ها است که به صورت تبلیغی و غیرمستقیم این مسائل را فرهنگ سازی کند و در جامعه تاثیر بگذارد که رفته رفته این قدم‌های کوچک تبدیل به نتایج بزرگ شود.

قویدل در پاسخ به اینکه آیا نباید زودتر از مقطع کنونی ساخت سریال هایی با موضوعات محیط زیست در دستور کار قرار می گرفت، گفت: دیالوگی در یک از فیلم های مرحوم علی حاتمی است که می‌­گوید یک عمر دیر رسیدی! این یک مسئله فرهنگی است که ما معمولا دیر متوجه می­‌شویم. البته که یک سری مباحث مولفه‌­های یک قوم و فرهنگ است. شخصا از زمانی که حضور ذهن دارم در همه مسائل ما دیر می­‌رسیدیم ولی حالا به قول معروف دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است. حالا متوجه می‌شویم که درباره محیط زیست چقدر کوتاهی کردیم، در مورد حقوق حیوانات چقدرکوتاهی کردیم. این دومی احادیث بسیار زیادی هم درباره آن وجود دارد و پیغمبر اکرم هم در این باره فرمودند حیوانات را نباید آزار داد ولی در اطراف خودمان این اتفاقات تلخ را همچنان مشاهده می‌­کنیم. بدیهی است اگر بگویم دیر رسیدیم و دیگر به آن نپردازیم، اتفاقات بدتری هم رقم خواهد خورد.

این کارگردان خاطرنشان کرد: طبیعتا کار ما درمان نیست و حتی در شرح وظایف ما هم چنین چیزی وجود ندارد. فقط طرح مسئله می‌کنیم و یک راهکارهایی را پیشنهاد می‌­دهیم که بخش اجرایی آن برعهده سیاست گذارهای اجرایی کشور است. ما به عنوان یک رسانه اصلی ترین و مهمترین رسالتی که برعهده داریم طرح موضوع است، امیدوارم در این مسیرموفق باشیم.

وی با اشاره به اینکه شخصیت های سریال «دکتر ماهان» از اجتماع کنونی برگرفته شده است، گفت:  کاراکترهای این سریال از جنس خود مردم هستند، طبیعتا اگر شخصیت ها به مانند نمونه مشابه خود و مردم نباشد، اصلا مردم وجود ندارد. اگر شما یک شخصیت درست کنید که برای مردم آشنا نباشد هر صحبتی هم که بکند توسط مردم پذیرفته نخواهد شد. خانواده «دکتر ماهان» یک خانواده ایرانی از دل جامعه خودمان با تمام مولفه های موجود و مسائلی که در خانواده های ایرانی وجود دارد، است و یکی از مهمترین ارکان سریال «دکتر ماهان» مهاجرت معکوس است.

وی با اشاره به اینکه ساخت سریال «دکتر ماهان» در کارنامه وی یک گام رو به پیشرفت محسوب می شود، تصریح کرد: بزرگترین مسابقه‌ای که من دارم با خودم است و هیچوقت با آدم های دیگر مسابقه نمی­دهم، همواره به خودم می­گویم ­هر کاری که می­سازم در هر مدیومی باید از کار قبلی که کردم جلوتر باشد. مهمترین مولفه برایم این است که نه تنها خودم یک قدم انسان تر شوم بلکه به افراد دیگرهم کمک کنم که این یک قدم را با من بردارند.

قویدل با اعلام اینکه سریال «دکتر ماهان» پیام های زیادی برای مردم دارد، گفت: شاید اصلی ترین و مهمترین مسئله مجموعه نمایشی «دکتر ماهان»  در مواجه افراد با مسائل روزمره است که چگونه از آنها فرار نکنیم و قبول مسئولیت کنیم و برای حل موضوعات صبور باشیم. شاید یکی از پیام های این سریال است.

این کارگردان در ارتباط با اکران فیلم سینمایی «چاقی» گفت: وضعیت اکران این فیلم نامشخص است، حقیقتا از اکران این فیلم ناامید شدم. امیدوارم پس از ساخت سریال «دکتر ماهان» دومین فیلم سینمایی خودم را هم بسازم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.