یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۰

مقایسه دو سکانس سفارشی در سریال «پایتخت»

چه شد که سپاه توانست اما دولت نتوانست؟

پوستر جدید سریال «پایتخت۵»

سینماپرس: دو سکانس از حضور داعش در سریال پایتخت پخش شد؛ به اذعان کاربران شبکه های اجتماعی این دو سکانس در عین تاثیرگذاری بسیار جذاب و هیجان انگیز و همچنین باورپذیر از کار درآمده و "سپاه" با همین دو سکانس به هدف‌ش که شناساندن داعش به مردم ایران بود رسید.

به گزارش سینماپرس، احسان گل محمدی در کانال تلگرامی خود نوشت: فردا صبح زود به دفتر سرلشکر سلیمانی بیایید" قبل از نوشتن متن و شروع پیش تولید سریال پایتخت ۵؛ از دفتر فرمانده نیروی قدس سپاه با سیروس مقدم کارگردان این سریال تماس می گیرند و جمله فوق را می گویند؛ در جواب اینکه حالا چرا صبح زود؟ "سر سرلشکر خلوت تر است و می خواهد با شما مفصل صحبت کند! "

این جلسه به پایان رسید اما کار سرلشکر سلیمانی با تیم پایتخت به پایان نرسید؛ بعد از این دیدار گروهی از مشاوران به تیم سریال پایتخت معرفی شدند؛ همچنین ترتیبی اتخاذ شد تا سیروس مقدم به همراه محسن تنابنده با فرماندهان رده بالای ارتش سوریه نیز دیدارهایی داشته باشند؛ ناگفته نماند که این تاکید سرلشکر سلیمانی بود که "حتما و "حتما" قهرمانان داستان در آخر ماجرا باید نجات پیدا کنند.

دو سکانس از حضور داعش در سریال پایتخت پخش شد؛ به اذعان کاربران شبکه های اجتماعی این دو سکانس در عین تاثیرگذاری بسیار جذاب و هیجان انگیز و همچنین باورپذیر از کار درآمده و "سپاه" با همین دو سکانس به هدف‌ش که شناساندن داعش به مردم ایران بود رسید.

به عقب تر می رویم؛ دولت در اواخر سال ۹۲ برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها حساب ویژه‌ای روی انصراف مردم از دریافت یارانه باز کرده بود؛ عوامل پایتخت در حال ساختن فصل سوم این سریال بودند؛ سفارش می شود که این موضوع در این سریال نیز برجسته شود؛ نتیجه کار مضحکه آمیز از کار درآمد؛ در یک سکانس ارسطو (با بازی احمد مهران‌فر) در دیالوگی گفت: می‌دانی یارانه چیه؟ یارانه پولی است که به فقرا و افراد نیازمند می‌دهند. البته نقی از دریافت یارانه انصراف داده است! » و چو چانگ (بازیگر نقش زن چینی ارسطو با بازی ﻣﻨﮓ ﻫﺎﻥ ﮊﺍﻧﮓ) هم پاسخ می‌دهد: «من از رئیس‌جمهورتان شنیده‌ام که مردم ثروتمند اگر یارانه نگیرند دارو و درمان ارزان‌تر می‌شود. ». این سکانس  با تیترهای تمسخرآمیز تا دلتان بخواهد در شبکه های اجتماعی دست به دست شد.

طبق آمار تنها بین ۱۰ تا ۱۵ درصد مردم از دریافت یارانه انصراف داده‌اند، این در حالیست که دولت هرچه در توان داشت گذاشت تا مردم انصراف دهند و تلاش های دولت تنها به پایتخت منحصر نشد؛ از راه‌اندازی کمپین انصراف از یارانه، اظهارات نامتعارف مسؤولان دولتی مبنی بر اینکه حتی آنهایی هم که احتیاج دارند انصراف دهند، تهدید یارانه‌بگیران و درخواست از مردم برای داشتن رفاه بیشتر با انصراف از دریافت یارانه بگیرید تا قبضه کردن زیرنویس‌های تلویزیون؛ دولت چاره ای نداشت و نیاز بود که در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، تعداد زیادی از مردم از گرفتن یارانه انصراف دهند؛ اما خب اصلا آنچه کردند برای رسیدن به این هدف نتیجه نداد.

اما به "هم اکنون" بازگردیم؛ عده ای انتقاد دارند که چرا سپاه با وجود وضعیت معیشتی بد مردم در سوریه اینقدر هزینه می کند؛ سپاه با دو سکانس در همان سریال که دولت نتوانست؛ توانست بگوید چرا و بخش دیگری از مردم را همسو کند.

در نهادهای نظامی از جمله سپاه هیچ موضوعی "دم دستی" محسوب نمی شود اگر قرار باشد حتی در یک سریال طنز اتفاقی مرتبط با آن نهاد بیفتد؛ بازیکن ذخیره نمی فرستند و کاپیتان شخصا ورود می کند، در این بحث نیز سرلشکر سلیمانی ورود کرد، جلسه گذاشت، مشاور معرفی کرد، فرماندهان عالی رتبه ارتش سوریه را موظف کرد با عوامل پایتخت گفتگو کنند و نتیجه کار نیز آنچه شد که دیدید؛ اما سوال اینجاست که آیا برای سریال پایتخت سه و موضوع مهم یارانه، آقای روحانی و معاونان او که نه؛ حتی وزرای اقتصادی جلسه ای با عوامل پایتخت گذاشته بودند و آن افتضاح هنری صورت گرفت؟

نظرات

  • رضا ۱۳۹۷/۰۱/۲۰ - ۱۷:۱۴
    0 1
    خدا وکیلی چه قیاسی هست آخه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.