یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲

نادر طالب‌زاده:

افسوس که یک دقیقه مصاحبه با شهید آوینی نداریم

نادر طالب زاده

سینماپرس: نادر طالب‌زاده پژوهشگر و مستندساز گفت: در زمان حیات آقای آوینی کسی متوجه نبود که با خود ایشان مصاحبه کند. به عنوان فردی که آثار «روایت فتح» را ساخته هیچ مصاحبه‌ای تلویزیونی ندارد و این مایه تأسف است.

به گزارش سینماپرس، نادر طالب‌زاده پژوهشگر و مستندساز درباره تولید آثار با نگاه شهید آوینی در سینمای مستند و ادامه روند تولید آثار با نگاه حقیقت‌جویانه آوینی در این سینما در گفتگو با یک خبرگزاری عنوان کرد: مسیر ساخت مستند، حیات جدیدی پیدا کرده است و با گروهی از مستندسازان جدید که اکثراً دانشجویان رشته‌های ‌مهندسی، مکانیک و فنی  از دانشگاه‌های  معتبر کشور هستند با گذراندن دوره مستندسازی توانستند آثار خوبی را خلق کنند. این گروه چند سال است که فیلم می‌سازند و در  مسایل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ورود کرده‌اند و موضوعاتی چون عدالت و مبارزه با فقر و امثالهم را مد نظر قرارداده و وارد شده‌اند. این فیلمسازان نسل جدیدی هستند که تحولی در مستندسازی ایجاد کردند و فراتر از بحثی که در  زمان حیات شهید آوینی مطرح بود، رفتند. اگر ایشان زنده بود از عملکرد این گروه‌های مستندسازی راضی بود. 

کارگردان مستند «خنجر و شقایق» درباره فعالیت مستندسازان نسل جدید توضیح داد: روند جدیدی که در مستندسازی ایجاد شده است که گاهی فکر و کارشان تاثیر وضعی در تغییر قوانین دارد و موضوعات مختلفی را دنبال و مطالبه می‌کند که سوژه برنامه‌های تلویزیونی هم می‌شود. حیات و فعالیت نسل جدید اتفاق مبارکی است و به عقیده من، این نسل تحولی در مستندسازی ایجاد کردند.  

طالب‌زاده در پاسخ به این سوال که چه چیزی باعث افسوس از نبود آوینی برای اوست، گفت: در زمان حیات آقای آوینی کسی متوجه نبود که با خود ایشان مصاحبه کند. به عنوان فردی که آثار «روایت فتح» را ساخته هیچ مصاحبه‌ای تلویزیونی ندارد و این مایه تأسف است. در واقع تلویزیون آن زمان پختگی لازم را نداشت که از نوابغ و بزرگان خودش تقدیر کند. این بلوغ را در حال حاضر بیشتر پیدا کرده و برنامه‌های تلویزیونی گفت‌وگومحور شکل گرفت که تاثیرگذار و موج‌ساز هستند. متاسفانه یک دقیقه هم از ایشان مصاحبه نداریم و یکی از خسران‌ها و افسوس‌های ماست. با خود ایشان هم که صحبت می‌کردیم، اصلاً به این فکر نمی‌کردیم به این زودی ایشان شهید شود. شهادت ایشان غیرقابل پیش‌بینی بود و همه را غافلگیر کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.