سه‌شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۴

وزیر ارشاد:

نقش موسسه توسعه هنرهای معاصر بازخوانی می شود

سیدعباس صالحی

سینماپرس: سیدعباس صالحی بر شفاف سازی روند مالی و بودجه تئاتر در سال جاری و همچنین بازخوانی نقش مؤسسه توسعه هنرهای معاصر در این زمینه تأکید کرد.

به گزارش سینماپرس، بودجه تئاتر و وضعیت تخصیص و تقسیم آن از موضوعات و شاید معضلات اصلی تئاتر ایران است و طی سال های گذشته برای خانواده و فعالان هنرهای نمایشی دردسرساز بوده و هیچگونه شفافیتی در این زمینه وجود نداشته است.

زمانی این بودجه بدون وجود واسطه ای خاص به تئاتر ایران تزریق و تقسیم می شد که آن روند هم فاقد شفافیت بود. در چند سال اخیر این بودجه از طریق مؤسسه توسعه هنرهای معاصر وارد چرخه تئاتر می شود؛ بودجه ای که میزان تخصیص و تقسیم آن مشخص نیست و همیشه برای هنرمندان تئاتر سؤال برانگیز بوده است.

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این موضوع و نیاز به شفاف سازی در زمینه بودجه تئاتر و روند امور مالی  گفت: یکی از مسایلی که امسال به طور جدی مورد نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و شاهد مقدمات آن در اواخر سال ۹۶ بودیم، بحث مالی بخش های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که با شفافیت کامل و جامع در این خصوص عمل کنیم.

وی اظهار کرد: این شفافیت در ابتدا سختی های خود را دارد و ممکن است احیانا مدیران و یا برخی از ذی نفع ها را با چالش های اولیه روبرو کنیم اما مطمئنا در درازمدت به یک اعتماد متقابل منتهی می شود.

وزیر ارشاد با بیان اینکه تأکید او این بوده که این مسیر هرچه سریعتر شروع شود، یادآور شد: در چند حوزه معاونت فرهنگی این اقدام را شروع کردیم مثلا در بحث خرید کتاب این اتفاق افتاد زیرا قبلا مشخص نبود که خرید کتاب چگونه اتفاق می افتد. همچنین در بخش نمایشگاه کتاب هم این اتفاق افتاد. در حوزه مطبوعات هم در دولت قبل اجمالا بحث رایانه مطبوعات با همین میزان شفافیت روشن شد. حال اینکه حوزه های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله حوزه هنر و به ویژه در بحث مورد نظر ما یعنی تئاتر باید با یک شفافیت مالی و هزینه کرد همراه باشد، حتما مورد تأکید امسال ما است.

صالحی با اشاره به اینکه ۴۰ برنامه ای که به مجلس داده بود به هشت کلان پروژه تقسیم شده است که یکی از این کلان پروژه ها شفافیت است، توضیح داد: باید مجموعه منابع مالی ما و هزینه کردهایمان در معرض دید همگان قرار بگیرد. این روند فرصتی را برای اعتماد و یک نظارت همگانی ایجاد می کند که با این اعتماد و نظارت همگانی حوزه فرهنگ و هنر می تواند پشتوانه جدی تری داشته باشد.

وی در پایان درباره بررسی عملکرد مؤسسه توسعه هنرهای معاصر در زمینه بودجه تئاتر که منجر به شکل گیری یک بروکراسی اداری اضافی برای تخصیص و تقسیم بودجه در این عرصه شده است نیز تصریح کرد: یکی از حوزه های شفافیت، شفافیت فرآیندی است یعنی واسطه ها را کمتر و فرآیندها را شفاف تر کنیم. این چیزی است که در مسیر مالی ما طبعا بروکراسی و پاره ای از سوء تفاهم ها را کمتر می کند. یکی از چیزهایی که با آقای حسینی معاون هنری و همچنین دوستانمان در منابع توسعه مطرح کرده ایم این است که باید فرآیندها را کوتاه تر و واسطه ها را کمتر کنیم. از جمله در مورد همین مثالی که زدید، باید نقش مؤسسه بازخوانی شود و با کم کردن فرآیندها، اتفاق هایی که باید بیفتد رخ دهد.

*مهر

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.