شنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۳

مطرح ترین فیلم های سینمای جهان در سالی که گذشت - بخش دوم

از فیلمسازان گمنامی که در سال ۲۰۱۷ درخشیدند تا فیلمسازان مطرح / توجه منتقدان به آثار مستقل جهان

مطرح ترین فیلم های سینمای جهان-بخش دوم

سینماپرس: علی ناصری/ در سال ۲۰۱۷ و در ماه های نخست سال ۲۰۱۸ ما شاهد تولید و اکران فیلم های بسیاری در سطح سینمای جهان بودیم که منتقدان زیادی در رابطه با آن ها قلم زدند و به این ترتیب این آثار به عنوان مطرح ترین فیلم های سینمایی سال گذشته معرفی شدند؛ علاوه بر این بسیاری از این آثار توانستند مخاطبان زیادی را به سالن های سینما بکشانند و موفقیت تجاری زیادی را نیز نصیب تهیه کنندگان شان نمایند.

برای دست یافتن به لیست بهترین فیلم های سال که معمولاً به صورت میلادی محاسبه می شوند در این مقاله سعی شده بهترین فیلم های سال ۱۳۹۵ در جهان که مصادف با سال ۲۰۱۶ میلادی است را معرفی کنیم. معمولاً فیلم های برتر سال از آخرین آکادمی اسکار تا آکادمی اسکار بعدی که پایانی بر فصل جوایز و جشنواره های یک سال است انتخاب می شوند. در این مقاله به ۳۲ فیلم مهم سال در چهار بخش می پردازیم و لازم به ذکر است که این ۳۲ فیلم فقط بر اساس آرای منتقدان و کسب جوایز از جشنواره های مختلف انتخاب شده اند و نگارنده در انتخاب آنها هیچ سلیقه ای به کار نبرده است. فیلم ها به ترتیب از تحسین شده ترین اثر معرفی می شوند.

در شماره قبلی این مقاله ۸ فیلم «برو بیرون»، «مرا به اسم خودت صدا بزن»، «شکل آب»، «لیدی برد»، «پروژه فلوریدا»، «بی عشق»، «سه بیلبورد خارج از ابینگ میزوری» و «مربع» معرفی شدند.

۹- دانکرک (Dunkirk)

«دانکرک» کریستوفر نولان را می توان تحسین شده ترین فیلم جنگی سال ۲۰۱۷ دانست. این فیلم که با بودجه بسیار سنگینی ساخته شده با وجود اینکه نتوانست در فصل جوایز موفق باشد در بین منتقدان فیلم نسبتاْ محبوبی به حساب می آید.

پیتر بردشاو «دانکرک» را حماسه جنگی آخرالزمانی و بهترین فیلم کریستوفر نولان دانست و در نقدی درباره فیلم نوشت: «فیلم سینمایی «دانکرک» فیلمی قوی و فوق ‌العاده خوش‌ ساخت است که حرفی برای گفتن دارد، فیلمی که بدون نیاز به هیجانات جنگی، قصه‌ای ویرانگر و حماسی را با تصویر ساحلی پر از شرم، سربازانی که به خاطر شکست در جنگ همه امیدشان را ازدست‌داده‌اند و دنیای ظالمانه مردانه که هیچ زنی در آن دیده نمی‌شود، روایت می‌کند.»

نیک د سملین منتقد امپایر نیز در نقدی درباره این فیلم نوشت: «یک فیلم هیجان انگیز، محرک، کم حرف؛ درس تاریخی نولان در عین اینکه جشنی برای رشادت های یک تنه است، همچنین بهترین فیلم با لوکیشن ساحل از زمان ساخت «آرواره ها» ی استیون اسپیلبرگ نیز محسوب می شود.

فیلم جدید کریستوفر نولان از سایت متاکریتیک نمره ۹۴ از ۱۰۰ و از سایت روتن توماتوز نمره ۹۲ از ۱۰۰ را دریافت کرد. همچنین کاربران IMDB به این فیلم نمره ۸ از ۱۰ و کاربران گوگل نمره ۸۶ از ۱۰۰ را دادند.

«دانکرک» با بودجه بسیار سنگین ۱۰۰ میلیون دلاری ساخته شد و در گیشه موفق شد ۵۲۵.۶ میلیون دلار فروش داشته باشد. با وجود اینکه این فیلم را بسیاری از منتقدان بهترین اثر سینمایی نولان می دانند او باز هم نتوانست در فصل جوایز موفق عمل کند و هیچ یک از جوایز اصلی با وجود نامزد بودن «دانکرک» در بخش های اصلی نصیب او نشد.

در خلاصه داستان «دانکرک» آمده است: «در جنگ جهانی دوم و در سال ۱۹۴۰ میلادی، گروهی از سربازان متفقین از کشور های بلژیک، برتانیا و فرانسه در محاصره ارتش آلمان قرار می گیرند و حدود یک هفته در بندر دانکرک کشور فرانسه گیر می افتند. اما سرانجام با کمک نیروهای پشتیبانی از این مخمصه نجات پیدا می کنند و»

۱۰- چهره ها، مکان ها (Faces places)

بدون شک تحسین شده ترین مستند در سال ۲۰۱۷ آخرین اثر سینمایی آنیس واردا فیلمساز بزرگ موج نوی فرانسه با عنوان «چهره ها، مکان ها» است. واردا این فیلم را با همکاری ژان رنه ساخت.

منتقد ورایتی درباره این مستند در نقدی نوشت: «واردا و همکار فیلمسازش ژان رنه ۳۳ ساله در سفری به مناطق روستایی سراسر فرانسه، با طبقه کارگر حال حاضر این کشور گفت‌وگو کرده‌اند. واردا همچنان در سن ۸۸ سالگی خستگی‌ ناپذیر به نظر می‌رسد. او با خلق مستندی غریب و در عین حال سیاسی، دست به ساخت اثری جسورانه زده که هر لحظه‌اش با اتکا به شانس و اقبال رقم خورده است.»

ای او اسکات منتقد نیویورک تایمز نیز در نقدی «چهره هاُ، مکان ها» را مورد تحسین قرار داد و نوشت: «مستند جدید آنیس واردا با عنوان «چهره ها، مکان ها» یک وصیت نامه غریب، بخشنده و دموکراتیک از او است.»

«چهره ها، ‌ مکان ها» از سایت متاکریتیک نمره ۹۵ از ۱۰۰ و از سایت روتن توماتوز نمره ۱۰۰ از ۱۰۰ را دریافت کرد. نکته جالب درباره جدیدترین اثر واردا نمره بالایی است که کاربران IMDB به او داده اند و مستند جدید وی نمره ۸ از ۱۰ را دریافت کرده که برای یک مستند خاص نمره قابل توجهی است و کاربران گوگل به این فیلم نمره ۸۷ از ۱۰۰ را دادند.

مستند «چهره ها، مکان ها» با یک میلیون دلار ساخته شد و توانست در گیشه ۳.۵ میلیون دلار فروش داشته باشد. این فیلم در جشنواره کن موفق به دریافت جایزه چشم طلایی شد و در جشنواره فیلم ونکوور جایزه محبوب ترین فیلم مستند بین المللی را دریافت کرد. همچنین این فیلم در بین ۱۰ فیلم برتر سال از نگاه سایت اند ساوند قرار گرفت.

در خلاصه داستان «چهره ها، مکان ها» آمده است: آنیس واردا کارگردان فرانسوی به همراه دوست عکاسش به روستاهای فرانسه سفر می کنند.

۱۱- رشته خیال (Phantom thread)

«رشته خیال» جدیدترین اثر سینمایی فیلمساز تحسین شده آمریکایی پل توماس اندرسون در سال ۲۰۱۷ اکران شد و مثل همیشه جدیدترین اثر این فیلمساز نیز مورد تحسین منتقدان در سراسر دنیا قرار گرفت.

پیتر بردشاو منتقد گاردین در نقدی راجع به «رشته خیال» نوشت: «در این فیلم لذت خیلی خالص و دوست‌داشتنی‌ای وجود دارد که هر کسی را به خود جذب می‌کند. در عجیب و غریب بودن آن، در اتفاقات تند و سختی که در آن رخ می‌دهد، بالا و پایینی آن، مواقعی که حس پوچی در آن وجود دارد و همچنین در زیبایی و ظرافتی که با خود حمل می‌کند،  این لذت و جذابیت همچنان وجود دارد.»

جاستین چنگ منتقد لس آنجلس تایم نیز در نقدی به تحسین «رشته خیال» پرداخت و نوشت: «چیزی که باعث می‌شود که شما تا انتهای فیلم از جای خود تکان نخورید و تا انتها تماشا کنید، تصاویر بسیار زیبا و در عین حال عجیبی نیستند که سازنده در ساخت آن تبحر خاصی دارد، بلکه به این خاطر است که در تمامی صحنه‌های آن احساس و انرژی خیلی خاصی وجود دارد که شما را به دیدن بخش‌های بعدی اثر کنجکاو می‌کند؛ حسی که این موضوع را به شما القا می‌کند که انگار شما تمامی این احساسات را قبلا تجربه کرده و اثری اینچنینی را تماشا کردید، در صورتی که مطمئنید این اتفاق هرگز قبلا رخ نداده است.»

«رشته خیال» از سایت متاکریتیک توانست نمره ۹۰ از ۱۰۰ و از سایت روتن توماتوز نمره ۹۱ از ۱۰۰ را دریافت کند. این درام جنایی از کاربران سایت IMDB توانست نمره ۷.۸ از ۱۰ و از کاربران گوگل نمره ۷۱ از ۱۰۰ را دریافت کند.

جدیدترین اثر سینمایی پل توماس اندرسون  با وجود تحسینی که در بین منتقدان نصیبش شد نتوانست در گیشه با استقبال خوبی روبرو شود و با وجود اینکه ۳۵ میلیون دلار هزینه ساخت این فیلم به حساب می آید تنها ۴۱.۵ میلیون دلار فروش این فیلم در گیشه ثبت شده است. «رشته خیال» در سال گذشته در همه آکادمی های فصل جوایز نامزد بهترین جایزه ها بود اما نتوانست در هیچ یک از این آکادمی و جشن ها جایزه ای از جوایز اصلی را از آن خود کند.

در خلاصه داستان «رشته خیال» آمده است: سال ۱۹۵۰ در لندن، رینالد وودکوک طراح لباس معروف که در طراحی خیلی مشکل پسند است با زنی به نام آلما آشنا می شود که باعث بوجود آمدن ایده های جدید برای رینولد می شود و سبب می شود که ...

۱۲- وقت خوش (Good time)

«وقت خوش» جدیدترین اثر سینمایی برادران سفدی که اولین بار در جشنواره کن ۲۰۱۷ اکران شد توانست به بخش اصلی این جشنواره راه پیدا کند و پس از حضور در این جشنواره و اکران گسترده اش مورد تحسین منتقدان از سراسر دنیا قرار گرفت.

گای لودج منتقد ورایتی در نقدی درباره «وقت خوش» نوشت: «ما هرگز شرایط دقیقی را که «کانی» و برادر آسیب پذیرش «نیک» برای نخستین بار به سمت دنیای زیرزمینی سوق می‌دهد، نمی‌دانیم. باوجودی که فیلمنامه دقیق نوشته شده توسط جاش سافدی و رونالد برنستاین ماهرانه به فقدان والدین و  بدرفتارهای خانوادگی اشاره  دارد. نیک که به وضوح ناتوانی‌های خود را شناخته کم‌تر از برادر بزرگ‌ترو حامی اش  توانسته زخم‌های روانی خود را بپوشاند.»

مایکل فیلیپس منتقد شیکاگو تریبیون نیز در نقدی به تحسین «وقت خوش» پرداخت و نوشت: «بیشتر فیلم‌های جنایی حتی مستقل‌ها کار را برای مخاطب آسان می‌کنند تا جانب شخصیت اصلی را بگیرد و به آنها علاقمند بشود. «وقت خوش» بهتر از این است، همواره هضم ماجرا راحت نیست اما نمی‌توان از فیلم رو برگرداند.»

«وقت خوش» از سایت متاکریتیک نمره ۸۰ از ۱۰۰ و از سایت روتن توماتوز نیز نمره ۹۲ از ۱۰۰ را دریافت کرد. همچنین این فیلم سینمایی از کاربران IMDB نمره ۷.۳ از ۱۰ و از کاربران گوگل نمره ۷۸ از ۱۰۰ را دریافت کرد.

فیلم مستقل «وقت خوش» در گیشه ۳.۲ میلیون دلار فروش داشت و درباره بودجه ساخت آن اطلاعاتی وجود ندارد. این فیلم در بخش اصلی جشنواره فیلم کن حضور داشت و جایزه بهترین موسیقی را دریافت کرد. «وقت خوش» در جشنواره های بسیاری نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم بود که در هیچ یک از این جشنواره ها موفق به کسب جایزه ای نشد اما با وجود استقبال کمی که در جشنواره ها از این اثر سینمایی شد «وقت خوش» همواره در لیست بهترین فیلم های ۲۰۱۷ بسیاری از منتقدان مطرح جهان حضور داشت.

در خلاصه داستان «وقت خوش» آمده است: یک فرد که سارق بانک است، باید از دست کسانی که دنبال او هستند فرار کند که

۱۳- داستان یک روح (A ghost story)

«داستان یک روح» یکی دیگر از فیلم های تحسین شده سینمای مستقل آمریکا است. این فیلم که یکی از خاص ترین آثار تحسین شده در سال ۲۰۱۷ است به کارگردانی فیلمساز جوان دیوید لوری ساخته شده برخلاف آن چیز که از اسمش برمی آید یک فیلم عاشقانه است.

نوئل موری منتقد د پلی لیست درباره این فیلم سینمایی در نقدی نوشت: «فیلم «داستان یک روح» ساختار و ریتم موزیکال دارد، دیوید لوری درباره یک موضوع، یک لوکیشن و شخصیت‌های یکسان داستان را تکرار می‌کند. ماحصل می‌تواند شاعرانه و شورانگیز یا ناتورالیستی و مینی‌مالیستی باشد؛ اما در هر دو مورد «داستان یک روح» بینهایت مسحورکننده و دارای کیفیتی قابل قبول است که بی‌نهایت جذابیت دارد.»

جاستین چانگ منتقد لس آنجلس تایمز نیز در نقدی بر این فیلم نوشت: «داستانی ساده و پراسترس از عشق و فقدان که پنجره‌ای را به ابدیت می‌گشاید. در سکانسی خیره‌کننده  که در یک برداشت رونی مارا با استرس یک «پای» کامل را می‌خورد، تراژدی اینگمار برگمانی وشوخی از نوع بلا تاری در هم می‌آمیزد.»

«داستان یک روح» از سایت متاکریتیک نمره ۸۴ از ۱۰۰ و از سایت روتن توماتوز نمره ۹۱ از ۱۰۰ را دریافت کرد. همچنین این فیلم سینمایی نمره ۶.۹ از ۱۰ را از کاربران IMDB گرفت و کاربران گوگل به «داستان یک روح» نمره ۶۹ از ۱۰۰ را دادند.

فیلم عاشقانه «داستان یک روح» با بودجه اندک ۱۰۰ هزار دلاری ساخته شد که از این بابت می توان این فیلم را یکی از کم هزینه ترین آثار تحسین شده سال دانست که در گیشه ۱.۹ میلیون دلار فروش داشت. این فیلم در جشنواره فیلم دوویل جایزه ویژه هیأت داوران را دریافت کرد.

در خلاصه داستان «داستان یه روح» آمده است: «داستان فیلم درباره‌ی مردی به نام سی است که بعد از کشته شدن در تصادف، روحش به خانه‌اش بازمی‌گردد و در شکل شبح شاهد همسرش می‌شود که سعی می‌کند به زندگی عادی‌اش برگردد و»

۱۴- غربی (Western)

شاید در ابتدای سال ۲۰۱۷ فیلم سینمایی «غربی» در هیچ یک از لیست های پیش بینی بهترین آثار سال ۲۰۱۷ قرار نداشت اما پس از اکران فیلم این فیلم در بخش نوعی نگاه جشنواره کن مشخص شد که «غربی» جدیدترین اثر سینمایی والسکا گریزباخ یکی از بهترین آثار سال ۲۰۱۷ خواهد بود. نکته جالب توجه این است که گریزباخ پس از ۱۰ سال با این فیلم به سینما بازگشت و در سال گذشته مشاور فیلم تحسین شده «تونی اردمان» بود.

ای او اسکات منتقد نیویورک تایمز در نقدی بر فیلم «غربی» نوشت: «هیچ شکی به قدرت فیلمسازی خانم گزیرباخ وجود ندارد. نگاه او به چهره ها، ژست ها و تفاوت های ظاهری برای جذب زیبایی بی نظیر و جغرافیای پیچیده درون فیلم مناسب است. «غربی» یک نقطه کوچک در نقشه است که باعث می شود حس رازآلودگی آن بیشتر شود.»

جاناتان رامنی منتقد گاردین نیز در نقدی بر فیلم «غربی» نوشت: «قصه‌ی گریزباخ از مردانگی و سوتفاهم فرهنگی- دو تم که به صورت طبیعی دست در دست هم جلو می روند- به طور مداوم در جهتی روایت می شود که مناظر و تصویرسازی هایش، از جمله اسب ها، یک سبک کلاسیک را بازگو می کند. نام فیلم در واقع اشاره ای به سبک وسترن دارد.»

«غربی» در سایت متاکریتیک نمره ۷۷ از ۱۰۰ را گرفت و سایت روتن توماتوز نمره ۹۲ از ۱۰۰ را به این فیلم داد. کاربران IMDB به این فیلم نمره ۷.۲ از ۱۰ و کاربران گوگل نمره ۷۶ از ۱۰۰ را به این فیلم دادند.

این فیلم که محصول کشورهای آلمان، اتریش و بلغارستان است در جشنواره های چندانی حضور نداشت و تنها در بخش نوعی نگاه جشنواره کن بود که این فیلم برای اولین اکران شد. نکته جالب توجه، نقدها و توجهات بسیاری است که با وجود کمتر دیده شدن «غربی» در بین منتقدان نصبت به این فیلم صورت گرفته است. این فیلم در لیست بهترین فیلم های سال ۲۰۱۷ سایت اند ساوند رتبه پنجم را دارد.

در خلاصه داستان «غربی» آمده است: فیلم درباره گروهی از کارگران آلمانیست که برای ساخت نیروگاه برق به روستایی در گرجستان رفته اند. سرزمین بیگانه حس ماجراجویی مردان را بیدار کرده است اما آن ها با تعصبات و بی اعتمادی بخاطر سد تفاوت زبانی و فرهنگی روبرو هستند. در مرکز فیلم مینهارد قرار گرفته است که تلاش دارد با مردم روستا ارتباط برقرار کند.

۱۵- زاما (Zama)

لوکرسیا مارتل فیلمساز تحسین شده آرژانتینی سال گذشته با فیلم «زاما» پس از ۹ سال به سینما بازگشت و باز هم توانست توجه منتقدان را به خود جلب کند و آن ها را با فیلم جدیدش وادار به تحسین کرد. «زاما» برای اولین بار در هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم ونیز اکران شد.

کریستوفر گری منتقد اسلانت مگزین با اشاره به فیلم «زاما» در نقدی درباره این فیلم نوشت: «بسیار عجیب است که حساس ترین و ایدئولوژیک ترین فیلم سال یک فیلم کمدی است، آن هم فیلمی که قصه اش در دهه ۱۷۹۰ می گذرد.»

گای لودج منتقد ورایتی نیز به شدت لوکرسیا مارتل را به خاطر فیلم «زاما» تحسین کرد و در نقدی نوشت: « ۹ سال خسته کننده منتظر یک مطلب جدید از مارتل بودیم و حالا او با صدا و تصویر فرماندهی می کند.»

«زاما» از سایت متاکریتیک نمره ۸۵ از ۱۰۰ و از سایت روتن توماتوز نمره ۸۶ از ۱۰۰ را دریافت کرده است. همچنین این فیلم سینمایی از کاربران سایت IMDB نمره ۶.۹ از ۱۰ را دریافت کرد.

جدیدترین اثر سینمایی لوکرسیا مارتل که محصول کشور آرژانتین محسوب می شود. این فیلم در گیشه به فروش جهانی ۳۷۲ هزار دلار دست یافت. «زاما» در سال ۲۰۱۷ در بخش خارج از مسابقه جشنواره فیلم ونیز رونمایی شد و در جشنواره های چندانی حضور نداشت و با وجود این مسأله این فیلم به واسطه سابقه درخشان فیلمسازش مورد توجه قرار گرفت و پس از اولین اکرانش در جشنواره ونیز نقدهای مثبتی راجع به این فیلم نوشته شد.

در خلاصه داستان فیلم «زاما» آمده است: در اواخر قرن ۱۸ در یک مستعمره دورافتاده در آمریکای جنوبی، اوضاع افسر زاما که برای مأموریتی بهتر از سوی پادشاهی اسپانیا انتظار می‌کشد خراب می‌شود.

۱۶- شوری خاموش (A quiet passion)

در سال ۲۰۱۷ فیلم سینمایی «شوری خاموش» اثر ترنس دیویس که در سال ۲۰۱۶ ساخته شد به نمایش در آمد و مورد تحسین منتقدان بسیاری از سراسر جهان قرار گرفت. این فیلم انگلیسی آمریکایی را می توان یکی از آثار مستقل سینمای انگلیس دانست.

ملیسا اندرسون منتقد ویلیچ وویس در نقدی بر فیلم «شوری خاموش» نوشت: «ترنس دیویس در زندگی نامه همدلی‌برانگیز و هوشمندانه‌اش از امیلی دیکنسون با تعهد به این بخش از شعر او «زیستن خیلی شگفت‌آور است»، فضای کمی را برای موارد دیگر باقی می‌گذارد.»

جاستین چانگ منتقد لس آنجلس تایمز نیز با نقدی در تحسین این فیلم نوشت: «فیلم سینمایی «شوری خاموش» ساخته ترنس دیویس فیلم جدید خوش ساختی است که در باغ‌های آفتابی و اتاق‌هایی روشن شده با چراغ‌های پی‌سوز قرن نوزدهمی در امهرست ماساچوست می‌گذرد جایی که امیلی دیکنسون بیشتر عمر پنجاه وپنج ساله خود را در آنجا گذراند و با صبوری بیشترین خدمت را به ادبیات آمریکا انجام داد. در نگاه نخست شاید «شوری خاموش» با آن طراحی صحنه دوست‌داشتنی و گزیدهای از اشعار امیلی دیکنسون بر موسیقی فیلم، شما را همچون فیلمی معمولی از یک هنرمند برجسته که یکنواخت و غنی از ذکاوت دیکنسون است میخکوب کند. اما ترنس دیویس که یکی از بزرگان سینمای معاصر بریتانیا است، به لحاظ ذهنی قادر به اجرای هیچ چیزی به طور معمولی نیست و تمایل کمی به روایتی تقلیل گرایانه از نابغه‌ای منزوی و غمگین دارد.»

«شوری خاموش» از سایت متاکریتیک نمره ۷۷ از ۱۰۰ و از سایت روتن توماتوز نمره ۹۱ از ۱۰۰ را دریافت کرد. کاربران سایت IMDB نیز به این فیلم نمره ۶.۶ از ۱۰ و کاربران گوگل نمره ۶۲ از ۱۰۰ را دادند. سایت راجر ایبرت به این فیلم نمره کامل ۴ از ۴ داد.

جدیدترین اثر سینمایی ترنس دیویس انگلیسی در گیشه شکست سنگینی خورد و با وجود اینکه ۷.۳ میلیون دلار هزینه ساخت آن شد تنها به فروش ۳.۶ میلیون دلار دست یافت. «شوری خاموش» که فیلمی در ژانر بیوگرافی محسوب می شود در جشنواره های چندانی شرکت نکرد و از این بابت با توجه به عدم حضورش در جشنواره های معتبر جهانی نتوانست جایزه ای را از آن خود کند اما مطمئناْ این اثر یکی از بهترین فیلم های سال ۲۰۱۷ است چرا که تقریباْ همه منتقدان مطرح دنیا به تحسین این فیلم پرداختند.

در خلاصه داستان فیلم «شوری خاموش» آمده است: فیلم روایت کننده زندگی شاعر امریکایی امیلی دیکنسون از روزهای اولیه خود به عنوان یک دختر مدرسه ای جوان تا به رسمیت شناخته شدنِ وی به عنوان یک هنرمند است.

منتظر شماره بعدی این مقاله باشید...

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.