چهارشنبه ۱ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰

معرفی آیین های نوروزی در «نوروزخوانی»

 نمایش نوروز خوانی

سینماپرس، نمایش «نوروز خوانی» که از ۲۶ اسفندماه روی صحنه رفته است، مبتنی بر پژوهشی ۴ ساله پیرامون آیین ها و مراسمات نوروزی می باشد.

به گزارش سینماپرس، جواد انصافی پژوهشگر، نویسنده و کارگردان تئاتر درباره اجرای نمایش «نوروز خوانی» گفت: این اثر نمایشی از ۲۶ اسفندماه اجرای عمومی خود را در سالن شماره ۲ پردیس تئاتر شهرزاد آغاز کرده است. «نوروز خوانی» حاصل پژوهشی ۵ ساله درباره نوروز است که کتاب «نوید بهار و نمایش نوروز و پیروز» نیز در همین راستا منتشر شده است.

وی ادامه داد: در حقیقت اجرای نمایش «نوروز خوانی» بخش دوم از پژوهش های من درباره نوروز است که بخش اول آن در قالب نمایش «نوروز و پیروز» به صحنه رفت و این نمایش نیز از دل کتاب «نوید بهار» بیرون آمده و بخش هایی از این آیین را که ما در نمایش قبلی نمی توانستیم به نمایش بگذاریم به مخاطبان ارایه می دهد.

این کارگردان و بازیگر تئاتر درباره ویژگی های این اثر نمایشی توضیح داد: در اجرای این نمایش نوروز خوانی های سراسر کشور برای تماشاگران نمایش داده می شود به این معنی که نوروز خوانی های مناطق مختلف ایران که با خواندن اشعار بهاری و نوروزی همراه است در این نمایش معرفی می شود.

انصافی یادآور شد: در اجرای این اثر نمایشی نوروز خوانی مناطقی چون آذربایجان که با نام «تُکم چی» شناخته می شود، مازندران که «نوروز سلطان» نام دارد، گیلان که «عروسی گُِلی» خوانده می شود و کردستان و فارس و جنوب کشور که آتش افروز و میرنوروزی نام دارند و همچنین مناطق دیگری چون طالقان و البرز و شمیران و یا اراک و فراهان و تفرش و محلات به شکل تصویری و موزیکال برای تماشاگران نشان داده می شوند.

وی در پایان صحبت هایش متذکر شد: نکته ای که لازم به یادآوری است و در این نمایش نیز بر آن تاکید می شود این است که نوروز خوان ها هرگز دستشان را جلو کسی دراز نمی کردند بلکه خورجینی داشتند که مردم هدایایشان را درون آن می ریختند. در دوران ساسانیان شخصی به نام خجسته یا همان مبارک بوده است که می تونسته بدون اجازه وارد کاخ شود و به پادشاه نوید نوروز بدهد و به بهانه انتقال این شادی، پادشاه نیز به او شادباش یا شاباش می داده است پس این رسم هدیه دادن به نوروز خوان از سالیان دور وجود داشته است.

جواد انصافی، احمد آهسته، رضا معراجی، امیرمحمد انصافی، ابوالفضل عشرب، فرشته اعظمی، تینا نوروزی، نوشین نامی، فروغ یزدان بازیگران این اثر نمایشی هستند که تا ۳۱ فروردین ماه ساعت ۲۰ در تماشاخانه شهرزاد روی صحنه خواهد بود.

دیگر عوامل این اثر نمایشی عبارتند از: نوازندگان: حسن مصطفی پور، بارمان اهورا و احسان سامانی منش، طراح حرکت: حامد نصر آبادیان، طراح دکور: ساسان فرهادپور، طراح لباس و صحنه: فروغ یزدان و مدیران صحنه: مهدی سراج و ملیکا ظاهرخانی.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.