سه‌شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۴

انتظارات سینماگران از مسئولان در سال جدید - بخش سوم

از توجه جدی به معضل اکران و دورکردن دست باندهای مافیایی از سینما تا توجه به سینمای مهم کودک و نوجوان و معیشت اهالی سینمای کشور

لشکری قوچانی-هاشمی-فلاح پور -افشارزاده

سینماپرس: همزمان با آغاز سال ۹۷ تعدادی از اهالی سینمای کشور با انتقاد شدید از وضعیت سینما، تأکید کردند یکی از بزرگترین و مهمترین معضلات کنونی سینمای کشور مسأله اکران است. این سینماگران همچنین خواستار توجه جدی به گونه مهم سینمای کودک و نوجوان شده و از سوی دیگر تأکید کردند باید به وضعیت بغرنج و فاجعه بار معیشتی اهالی سینما رسیدگی شود.

به گزارش خبرنگار سینماپرس مشکلات سینمای کشور آنقدر زیاد است که مدت ها است صداهای مخالف از عملکردهای نادرست مدیران فعلی سازمان سینمایی از گوشه و کنار شنیده می شود؛ در آستانه سال نو از برخی از اهالی سینما از انتظارات شان سوأل کرده ایم و آن ها هم انتظارات خود را از مسئولان سینمای کشور بیان کرده اند؛   آقایان: منصور لشگری قوچانی، سیدجواد هاشمی و اسماعیل فلاح پور و خانم مشهید افشارزاده جزو افرادی بودند که در بخش سوم این گفتگو از انتظارات خود از مدیران سینمایی گفتند؛ ماحصل گفتگوی ما با این سینماگران در ذیل نقل شده است.

**********************************************

منصور لشگری قوچانی تهیه کننده سینما با انتقاد شدید از وضعیت فعلی سینمای کشور گفت: متأسفانه در کشور ما سینما چندان اهمیتی برای مدیران و مسئولان ندارد. اگر همین اهداف شورای عالی اکران در سینما پیاده سازی شود ما هیچ مشکلی در سینما نخواهیم داشت اما متأسفانه به دلیل آنکه این اهداف تنها در حد شعار باقی مانده و شکل عملی به خود نمی گیرند ما همواره با مشکلات متعددی در سینمای کشور روبرو هستیم.

وی ادامه داد: مهمترین مسأله امروز سینمای ایران مسأله اکران است؛ اکران فیلم ها در سینمای ما سراسر دچار مشکلات عدیده است و باید شرایطی فراهم شود تا اکران سالم به یکایک آثار سینمایی اختصاص داده شود نه اینکه همه چیز بر اساس افراد در سینمای ما تعیین شود. چیدمان اکران باید بر اساس نظرات صاحب نظران، متخصصان روانشناس، جامعه شناس و حتی کارشناسان مذهبی باید صورت گیرد و ساختار اکران در سینما باید به صورت جدی اصلاح شود.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «عصر یخبندان» و «کوچه بی نام» خاطرنشان کرد: در صورتی که این اتفاقات صورت نگیرد سینمای ما به زودی نابود خواهد شد و آوار آن روی سر همه ما خواهد ریخت.

مهشید افشارزاده بازیگر و کارگردان سینما با بیان اینکه دخالت بخش دولتی در امر فیلمسازی و سینما باید به طور کل از بین برود اظهار داشت: امیدوارم در سال ۹۷ جایی برای حضور فیلمسازان مستعد مستقل در سینمای ایارن در نظر گرفته شود و ما تنها شاهد حضور برخی نهادها و ارگان ها در سینما نباشیم که از سینما به عنوان تریبون خود استفاده می کنند. سینما تلفیقی از صنعت، هنر و سرگرمی است و تنها کسانی باید در آن کار و فعالیت داشته باشند که متخصص این حوزه هستند.

سیدجواد هاشمی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون نیز در این باره گفت: بزرگترین معضل امروز سینمای کشور مسأله مهم اکران است. سوأل من از مدیران سینمایی این است که چطور در سینمای هند سالانه بیش از ۱۰۰۰ فیلم ساخته می شود اما همه آن ها به راحتی اکران می شوند و معضل فیلمسوزی در آن کشور وجود ندارد اما در سینمای ما با سالی ۶۰ فیلم شاهد حق کشی های فراوان در حق بسیاری از سینماگران و فیلم های شان هستیم؟

وی ادامه داد: مسئولان سینمای کشور موظف هستند هرچه سریع تر تدبیری جدی و اساسی برای اکران داشته باشند و از سوی دیگر باید راهکاری در نظر بگیرند تا آثاری که اشاعه دهنده فرهنگ هستند بتوانند از سوبسیدهای خاص بهره مند شوند. من امیدوارم در سال ۹۷ ما شاهد تولید آثار فاخر و ارزشمند اما کم هزینه در سینمای کشورمان باشیم و از سوی دیگر مسئولان نیم نگاهی هم به سینمای درمانده کودک بیندازند و مشکلات عدیده این سینمای مهم را برطرف نمایند.

اسماعیل فلاح پور کارگردان سینما و تلویزیون نیز در این باره گفت: در حال حاضر بیش از دو سوم اهالی سینمای کشور در بیکاری مفرط به سر می برند و شرایط معیشتی بسیار نامناسبی دارند. متأسفانه مسئولان سینمایی هیچ توجهی به این افراد ندارند و حتی در شب عید یک تمهید خاصی برای آن ها اندیشه نکرده اند. متأسفانه هیچ فرج و گشایشی برای بیکاران سینما که همگی جزو متخصصان این حوزه هستند حاصل نشده و این اتفاق دردناکی است که دل های همه ما را شدیدا به درد آورده است و من امیدوارم در سال جدید اختیار سینما که اینک در دست چند نفر معدودی افتاده است با همت و تلاش مدیران سینمایی از آن ها گرفته شود و همه اهالی سینما بتوانند سهم خودشان را از سفره سینما بردارند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.