سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲

انتظارات سینماگران از مسئولان در سال جدید - بخش اول

از توجه به سینمای استراتژیک و ارزشی تا ایجاد یک حکمیت قدرتمند خارج از خانه سینما برای رسیدگی به اختلافات سینماگران

پورصمدی-شاهمرادی زاده-مهام-شمس

سینماپرس: همزمان با آغاز سال ۹۷ تعدادی از اهالی سینمای کشور با انتقاد شدید از وضعیت بحرانی سینمای کشور خواستار توجه جدی مدیران سینمایی به اوضاع اسفبار کنونی شدند و تأکید کردند مدیران سینمایی باید به سینمای ارزشی و استراتژیک توجه کنند و مانع از تولید آثار تلخ و سیاه شوند. همچنین ایجاد یک حکمیت قدرتمند خارج از خانه سینما برای رسیدگی به اختلافات سینماگران یکی دیگر از خواسته های آن ها بود.

به گزارش خبرنگار سینماپرس مشکلات سینمای کشور آنقدر زیاد است که مدت ها است صداهای مخالف از عملکردهای نادرست مدیران فعلی سازمان سینمایی از گوشه و کنار شنیده می شود؛ در آستانه سال نو از برخی از اهالی سینما از انتظارات شان سوأل کرده ایم و آن ها هم انتظارات خود را از مسئولان سینمای کشور بیان کرده اند؛   آقایان: مرتضی پورصمدی، ماشاالله شاهمرادی زاده و علی مهام و خانم روح انگیز شمس جزو افرادی بودند که در بخش اول این گفتگو از انتظارات خود از مدیران سینمایی گفتند؛ ماحصل گفتگوی ما با این سینماگران در ذیل نقل شده است.

**********************************************

روح انگیز شمس کارگردان سینما گفت: من امیدوارم مسئولان سینمای ایران با رویکردی منطقی نسبت به سینمای ایران و شرایط بحرانی آن بتوانند عملکرد بهتری داشته باشند و در سال جدید سینما را به سمت درستی هدایت کنند. امروزه معضل بیکاری و خانه نشینی سینماگران و مسأله فیلمسوزی و شرایط بد اکران برای بسیاری از آثار سینمایی جزو اصلی ترین مسائل سینمای کشور هستند که ما انتظار داریم مسئولان فرهنگی و سینمایی کشور در سال جدید درصدد حل و رفع این قبیل معضلات برآیند و شرایط تولید آثار فرهنگی با محتوای غنی را بیشتر باز کنند تا با فرهنگ سازی مناسب جامعه بتواند به سمت پیشرفت و تعالی حرکت کند.

مرتضی پورصمدی فیلمبردار پیشکسوت سینمای ایران نیز در این باره اظهار داشت: آنچه من از مسئولان فرهنگی و سینمای کشور در سال جدید متوقع هستم ۲ موضوع مختلف است؛ اول از همه آنکه از مسئولان می خواهم تدبیری جدی و اساسی برای بهبود کیفی آثار سینمایی داشته باشند. متأسفانه ما امروزه با بی توجهی مفرطی نسبت به کیفیت مضمونی فیلم های سینمایی روبرو هستیم و همین اتفاق باعث شده تا سینمای ایران رو به اضمحلال برود.

وی ادامه داد: دویم خواسته من از مسئولان فرهنگی و سینمایی کشور این است که درهای سینما را ببندند و نگذارند هر شخصی از راه نرسیده به جرگه سینمای حرفه ای بپیوندد!؛ متأسفانه ما طی سال های اخیر با بحث افت کیفیت اخلاقی حاکم بین افرادی که جلوی دوربین و پشت دوربین کار می کنند روبرو هستیم به نحوی که قبل از شروع کار روابط انسانی میان آن حاکم است اما بعد همه چیز شکلی فاجعه آمیز به خود می گیرد. در واقع به دلیل اینکه درهای سینما به روی همه باز شده ما شاهد وضعیتی فاجعه آمیز در سینمای مان شده ایم که کیفیت اخلاقی افراد به کمترین حد خود رسیده و حتی ادبیات حرفه ای میان شان حاکم نیست.

این سینماگر در خاتمه متذکر شد: در نهایت امیدوارم مسئولان سینمای کشور تدبیری کنند تا یک حکمیت قدرتمند که به خانه سینما مربوط نباشد به اختلافات جدی میان اهالی سینمای کشور رسیدگی کند و باندبازی ها و رابطه ها در سینما از بین برود.

ماشاالله شاهمرادی زاده بازیگر و کارگردان سینما نیز در پاسخی کوتاه به سینماپرس گفت: عدم توجه به سینمای ارزشی و استراتژیک و خانه نشین شدن فیلمسازان متعهد به نظام و انقلاب اسلامی یکی از نکات دردآوری است که ما ۵ سالی است با آن دست به گریبان هستیم و امیدوارم در سال جدید شرایطی برای حضور فیلمسازان دغدغه مند و ولایتمدار در سینما نیز فراهم شود و به جای ترویج روشنفکرمآبی در سینما ما بتوانیم شاهد ترویج ارزش ها باشیم.


علی مهام تهیه کننده سینما نیز در این باره اظهار داشت: انتظار بنده و بسیاری از اهالی سینما از مدیران سینمای کشور این است که در سال جدید توجه جدی به محتوای فیلم ها داشته باشند و نگذارند هر اثر بی ارزشی به اسم فیلم تولید شود. تأمین خوراک فرهنگی مناسب برای مردم و به خصوص نسل جوان از جمله نکاتی است که مدیران سینمایی باید آن را رعایت کنند. من امیدوارم در سال ۹۷ به جای انبوه فیلم های سیاه و تلخ ما شاهد فیلم های امیدوارانه در سینمای کشور باشیم که امید به زندگی و آینده را ترویج می کنند. سینمای ما نباید جایی برای فیلم های تلخ باشد و ما باید سینمای امید را احیا کنیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.