سه‌شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰

نقد شفاهی فیلم های اکران نوروزی؛

«به وقت شام» اثری تکنیکی و درخشان/ این فیلم با هدف معرفی و شناسایی چهره، اهداف و عملکرد گروهک تروریستی داعش به توفیق رسیده است

به وقت شام

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران جدیدترین اثر سینمایی ابراهیم حاتمی کیا با عنوان «به وقت شام» گفت: «به وقت شام» با هدف معرفی و شناسایی چهره، اهداف و عملکرد گروهک تروریستی داعش، یک اثر مقاومتی خوش منظر است و حاتمی کیا در ارائه واقعیت ها و ماهیت زشت داعش ضد بشر به توفیق نسبی رسیده است.

آذین در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ابراهیم حاتمی کیا به عنوان یکی از چهره های برجسته سینمای بعد از انقلاب اسلامی و فیلم های دفاع مقدسی و متنوع اجتماعی و سیاسی او در سینمای ایران جایگاهی شاخص و متمایز دارند. او که به عنوان یک سینماگر ارزشی، مدافع و حافظ و اشاعه دهنده ارزش های اجتماعی، انقلابی و دفاع مقدسی در عرصه های سینما و فرهنگ است و در آثارش از انسان ها، آرمان ها و زخم ها و رنج ها و امیدها سخن می گوید.

وی ادامه داد: حاتمی کیا در فیلم جدید خود «به وقت شام» با هدف معرفی و شناسایی چهره، اهداف و عملکرد گروهک تروریستی داعش، یک اثر مقاومتی خوش منظر ساخته و در ارائه واقعیت ها و ماهیت زشت داعش ضد بشر به توفیق نسبی رسیده است. «به وقت شام» نوزدهمین فیلم سینمایی حاتمی کیا از نظر ساختار سینمایی یک فیلم خوش ساخت حرفه ای و فراتر از استانداردهای رایج سینمای ایران و شایسته رقابت با فیلم های اکشن هالیوودی است.

این منتقد سینما خاطرنشان کرد: کارگردانی خوب، فیلمبرداری قابل قبول، جلوه های ویژه میدانی مناسب، مضمون و محتوای درخشان و بازی های نسبتاً دیدنی از جمله امتیازهای فراوان «به وقت شام» است. با این همه فیلم جدید حاتمی کیا از چند ناحیه دچار نقص و اشکال است در این فیلم هم مانند اغلب ساخته های سینمایی وی بستر داستان مبارزه خیر و شر است و خیرها و شرها هم از پیش مشخص شده اند و به صورت سفید و سیاه به نمایش درمی آیند. این نوع نگرش به خوب و بد مطلق امکان دراماتیزه کردن قصه فیلم، تحول و تکامل شخصیت ها و داستان را از کارگردان می گیرد و مخاطب از همان آغاز می داند که چه کسانی خیرند و چه عناصری شر و سرانجام هم قرار است خیر بر شر پیروز شود.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: از همین منظر فیلم «به وقت شام» روایتگر افشاگرانه داعش و تلاش قهرمانانه ایرانیان است. افزون بر این در فیلم جدید حاتمی کیا به جز ایرانی ها از دیگر تأثیرگذاران پیروزی سوریه در نبرد با داعش چندان خبری نیست. حزب الله، لبنانی ها، روس ها و حتی خود سوری ها در «به وقت شام» کمرنگ و یا ناپیدا هستند. همچنین به دلیل پرداخت ضعیف کاراکترهای یونس و علی با بازی های هادی حجازی فر و بابک حمیدیان، ارتباط ها و برخوردهای آن ها درست از کار درنیامده و به دل نمی نشیند و باورپذیر نیست. در هر حال و با این همه «به وقت شام» به عنوان یک فیلم تکنیکی و خوش پرداخت سینمایی اثری موفق است و در نمایش سیمای پلید داعش به موفقیت رسیده است.

نظرات

  • ب ۱۳۹۷/۰۱/۲۰ - ۱۴:۰۰
    0 0
    نکته ی باورناپذیر فیلم استفاده ی زیاد از امکانات دیجتیال و به ویژه موبایل در شرایط جنگی سوریه می باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.