شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۴

ادامه اعتراضات به مافیای سینما؛

"سینمای اخلاق مدار" در کشور وجود ندارد / سینمای ایران در حال سقوط است

عباس لاجوردی در نشست خبری فیلم سینمایی«جشن تولد»

سینماپرس: عباس لاجوردی با بیان اینکه فیلمها در سینمای ایران توسط مافیای خاصی اکران می‌شوند، بیان کرد: این افراد سینمای ایران را به سوی نابودی و ابتذال کشانده‌اند و در آن فیلمهای بی‌ارزش مورد حمایت قرار می‌گیرند و هر چه فیلم طنزتر باشد مورد حمایت پخش کننده قرار می‌گیرد و با این روند آینده مطلوبی در سینمای ایران وجود ندارد.

به گزارش سینماپرس، احمد نجفی بازیگر و تهیه کننده سینما و تلویزیون در اعتراض به بی عدالتی جاری در حوزه اکران، به وعده خود عمل کرد و در شورای به اصطلاح صنفی و ناکارآمد نمایش را گِل گرفت. و این حرکت آغازگر واکنش‌های بسیاری از سینماگران به بی‌عدالتی اکران و وجود مافیا در تولید و اکران فیلم‌هاست.

اظهارات عباس لاجوردی کارگردان فیلم سینمایی «جشن تولد» نیز این ناعدالتی‌ را تایید کرد و گفت: نظام مشخصی در اکران وجود ندارد و فیلم‌های سینمایی با عدالت و مرتب و براساس ارزش‌ها پخش و اکران نمی‌شوند.

وی با بیان اینکه فیلمها در سینمای ایران توسط مافیای خاصی اکران می‌شوند، افزود: این افراد سینمای ایران را به سوی نابودی و ابتذال کشانده‌اند و در آن فیلمهای بی‌ارزش مورد حمایت قرار می‌گیرند و هر چه فیلم طنزتر باشد مورد حمایت پخش کننده قرار می‌گیرد و با این روند آینده مطلوبی در سینمای ایران وجود ندارد.

لاجوردی اضافه  کرد: در عصر امروز مسئولان سازمان سینمایی روی موج این افراد سواری می‌کنند و جریان سازی در دوران فعالیت اجرایی خود نداشته و ندارند و تنها تحت تاثیر این جریانات قرار دارند و فیلمهای ارزشی و اخلاقی از سینمای یک دهه گذشته خود در حال فاصله گرفتن است.

کارگردان «جشن تولد» تصریح کرد: "سینمای اخلاق مدار" در کشور وجود ندارد و مدیران به دنبال تولید و پخش چنین فیلم‌هایی نیستند و به سراغ فیلمهایی می‌روند که حتی هنرمندان به دلیل مضحک بودن فیلم به بازیگران خرده می‌گیرند که چرا در این فیلم را بازی کرده‌اند.

لاجوردی با اعلام این نکته که ذائقه سازی مخاطب ایران در سینمای ایران به فراموشی سپرده شده است، گفت: سازمان سینمایی بعنوان متولی این هنر نقشی در این زمینه ندارد و مدیران آن نمی‌تواند این سینما را مدیریت کنند. بلکه اشخاصی که در راس کار قرار دارند علاوه بر اینکه در این زمینه حمایتی نمی‌کنند بلکه به سینمای ایران هم ضربه می‌زنند.

وی تاکید کرد که صد در صد مافیای اکران در حوزه سینما  وجود دارد و این مافیا است که تعیین می‌کند چه فیلمهایی تولید و پخش شود و خارج از آن هم اتفاق نمی‌افتد.

به گفته این کارگردان متاسفانه ذائقه‌سازی مخاطبان در کشور و در حوزه سینما انجام نمی‌شود به این دلیل که افرادی سینمای ایران را می چرخانند به سینمای اخلاق مدار و فرهنگ مردم اعتقاد ندارند و تنها دغدغه‌شان گیشه و کسب درآمد است و به طور عمد فیلم‌های اخلاقی را در شرایطی قرار می‌دهند که در رده چندم الویت قرار بگیرند و هدفشان این است که هر فیلمی که شوخی‌های لفظی و بدنی بیشتری دارند باید روی پرده اکران باشد.

لاجوردی گفت: سینمای ایران در حال سقوط است و حتی درجا هم نمی‌زند و حتی جریان فیلمسازی ما هم به سمت سقوط رفته و باید وزارت ارشاد فکر اساسی در این زمینه کند و بتواند سالن‌های سینمایی را در اختیار داشته باشد و فیلم ها را مدیریت کند و بیان اینکه توان برخورد با مافیای سینمایی را ندارند برای این دولت بسیار بد است.

وی راهکار مقابله با این مافیا را در این دانست که  فقط باید شخص وزیر ارشاد ورود کند و یکسری افرادی که به یک سری ارزش‌های دینی و اخلاقی اعتقاد دارند پای کار بیاورد و از زمان تصویب طرح و تا اکران افراد متدین و با اخلاق و بدون باند در کار حضور داشته باشند. به عبارت دیگر سازمان سینمایی تا زمانی که به سود فکر نکنند می‌تواند تاثیر گذار و جریان ساز باشد ولی زمانی که به سود و گیشه فکر کنند تاثیرگذاری و ارزش خود را از دست می‌دهد. سینمای ایران برای افرادی مانند احمد نجفی است و قرار نیست هر کسی که پول بیشتری داشت فرهنگ مردم را مشخص کند،   آینده فرهنگی مردم را تغییر دهند. زمانی که به این نتیجه رسیدیم که فیلمهای سینمای ایران را می‌شود با خانواده دید و از آن درس گرفت آن موقع است که می‌توانیم بگوییم سینمای ما سینمای خوبی است و به آینده آن امیدوار بود اما در حا حاضر سینمای ایرران نابود شده است.

وی یادآور شد: امیدوارم که به فیلم «جشن تولد» بعنوان تنها فیلم  با محوریت مدافعان حرم که در خاک سوریه تولید شده است مورد حمایت قرار بگیرد. ما معتقدیم که این فیلم هنوز اکران نشده و تنها به اسم اینکه چند تک سانس به ما داده‌اند فیلم ما اکران نشده است.

*مشرق

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.