جمعه ۱۰ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹

سینماپرس و یک گزارش خواندنی/ بخش دوم

تلخ و شیرین های سینماگران در سال ۹۶/ از فساد و لابی گری در سینما تا آتش سوزی نفتکش سانچی و زلزله کرمانشاه و سقوط هواپیما تلخ ترین اتفاقات سال!

والی زاده-عبدلی-وقاری-غزالی-فرح مرزی-بوبانی-صدیقیان-مظلومی-نجفیان-تهامی-سعادت

سینماپرس: همزمان با سال نو سینماپرس تلخ و شیرینی های زندگی برخی از سینماگران ایرانی در سال ۹۶ را از ایشان سوأل کرده و با رضایت آنان در معرض دید مخاطبان خود قرار داده است.

به گزارش خبرنگار سینماپرس همزمان با آغاز سال ۱۳۹۷ با ۱۱ تن از هنرمندان رشته های گوناگون سینمایی در رابطه با مسائل تلخ و شیرینی که در سال ۹۶ شاهد آن بودند به گفتگو نشستیم. اغلب هنرمندان از حادثه آتش سوزی نفتکش سانچی، زلزله کرمانشاه، سقوط هواپیمای تهران یاسوج در کوه دنا، فساد، باندبازی و لابی گری در سینما و امثالهم به عنوان تلخ ترین وقایع سال یاد کردند؛ جالب توجه اینکه اکثریت هنرمندان با بیان اینکه لحظه شیرینی را در سال ۹۶ شاهد نبودند آرزود کردند که در سال ۹۷ وقایع شیرین بر وقایع تلخ و دردناک غلبه کند.

ماحصل گفتگوی سینماپرس با منوچهر والی زاده، شهرام عبدلی، مهوش وقاری، عباس غزالی، نوید فرح مرزی، مریم بوبانی، مهرداد صدیقیان، میرطاهر مظلومی، رسول نجفیان، کوروش تهامی و مریم سعادت در ذیل مطلب نقل شده است.

منوچهر والی زاده بازیگر و دوبلور پیشکسوت سینما و تلویزیون در این باره اظهار داشت: تلخ ترین اتفاق برای من از دست دادن تعداد زیادی از هنرمندان در رشته های مختلف هنری بود. متأسفانه چند سالی است دست اجل چهره های برجسته هنری زیادی را از ما جدا کرده و این اتفاقات همیشه دردآور و تلخ است. از سوی دیگر جدا از جامعه هنری متأسفانه ما در سطح عمومی کشور نیز شاهد وقایع تأسف بار و تلخ بسیاری بودیم از حادثه نفتکش سانچی گرفته تا سقوط هواپیما در کوه دنا و یا زلزله مهیب کرمانشاه که بسیاری از هموطنان مان را به کام مرگ فرستاد و خانواده های زیادی را داغدار کرد.

شهرام عبدلی بازیگر سینما و تلویزیون نیز در پاسخ به این سوأل گفت: متأسفانه شیرینی که در سال ۹۶ ندیدیم و هرچه بود سیاهی و تلخی و غم اندوه و ناراحتی بود؛ حادثه آتش سوزی نفتکش سانچی، زلزله مهیب کرمانشاه و سانحه سقوط هواپیما و جان باختن عده کثیری از هم میهنان مان جامعه و کل کشور را در حزن و اندوه و ماتم فرو برد و متأسفانه حتی یک اتفاق یا خبر خوش هم وجود نداشت که کمی دلمان را به آن خوش کنیم!

وی ادامه داد: اما متأسفانه شیرینی زیادی ندیده ایم و مدت ها است طعم شیرینی در زندگی های مان نچشیده ایم؛ تنها شیرینی زندگی من و تنها امیدم این است که فرزندم بتواند امسال لیسانسش را بگیرد و برایش شرایط کار و فعالیت فراهم شود.

مهوش وقاری بازیگر سینما و تلویزیون شیرین ترین اتفاق زندگی اش در سال ۹۶ را بازیابی توان جسمانی همسرش محسن قاضی مرادی برای بازی در فیلم دانست و اظهار داشت: خوشبختانه آقای قاضی مرادی در سال ۹۶ توانستند برای بازی در فیلم «فراموشی» از جشنواره فیلم پروایز جایزه بهترین بازیگر را بگیرند و هم اکنون هم کاندیدای دریافت جایزه از جشنواره فیلم های قرآنی هستند که این اتفاق برای من بسیار خوشایند است و خداوند را بابت آن شاکرم.

وی سپس به تلخی های فراوان سال ۹۶ اشاره کرد و گفت: متأسفانه در سال ۹۶ ما شاهد اتفاقات بسیار دردآوری در سطح کشور بودیم؛ حادثه سوختن نفتکش سانچی، سقوط هواپیما، زلزله و... قلب های همه ما را به درد آورد و بسیاری از هم میهنان نازنین مان را به کام مرگ کشاند که همه این ها باعث شد تا روحیه ای غمبار در سطح کشور و جامعه وجود داشته باشد.

عباس غزالی بازیگر سینما و تلویزیون نیز در این باره اظهار داشت: متأسفانه بنده شخصاً هیچ شیرینی به خصوصی در سال ۹۶ به خاطرم نمی آید؛ واقعاً هیچ شیرینی در سال ۹۶ در کار نبود و همه ما در یأس و ناراحتی بودیم.

بازیگر سریال تلویزیونی «وضعیت سفید» خاطرنشان کرد: اما در نقطه مقابل تا دلتان بخواهد تلخی و ناراحتی و یأس و ناامیدی و گرفتاری را شاهد بودیم؛ سوانح مختلف در سال ۹۶ اعم از دریایی و هوایی و زمینی کام همه ما را تلخ کرد و جامعه را دچار حرمان و ناراحتی نمود. دیدن چهره های غمگین هموطنان مان که خانواده های شان را در سوانح مختلف از دست داده بودند و این همه بلا و مصیبت پیاپی واقعاً دیگر رمقی برای ما باقی نگذاشت و من امیدوارم که واقعاً در سال جدید دیگر شاهد این همه بلا و مصیبت پشت سر هم نباشیم و مردم شریف ایران بتوانند ذره ای شادی و خوشی را نیز تجربه کنند.

نوید فرح مرزی طراح چهره پردازی و صحنه و لباس نیز در پاسخ به سوأل خبرنگار سینماپرس گفت: بنده شخصاً نه در سینما و نه در کلیت جامعه هیچ شیرینی ندیدم!؛ اما تلخ ترین اتفاقاتی که در سال ۹۶ دل همه مردم ایران را به درد آورد بلاها و مصیبت های متعدد و بی شماری بود که از زمین و دریا و هوا به ما وارد شد و ما شاهد از دست دادن تعداد زیادی از هم میهنان مان بودیم.

وی ادامه داد: اما برای اهالی سینما و هنرمندان متعهد و دغدغه مند سینما تلخ ترین اتفاق در سال۹۶ فعالیت و حضورشان در سینما بود!؛ من بسیار متأسفم که باید این نکته را عنوان کنم که فساد، لابی گری و باندبازی و دست های پشت پرده در امور مختلف سینمای کشور آنقدر زیاد شده که دیگر هیچ جای کاری برای هنرمندانی که نمی خواهند خودشان را اسیر باندها و لابی ها کنند باقی نگذاشته است و همه سینما در اختیار افرادی قرار گرفته که حتی ارزش و اهمیتی برای هنر و فرهنگ هم قائل نیستند.

مریم بوبانی بازیگر سینما و تلویزیون با تأکید بر اینکه اصلاً هیچ شیرینی در سال ۹۶ در کار نبود اظهار داشت: بنده به صراحت عنوان می کنم که سال ۹۶ تلخ ترین سال زندگی ام بود؛ سالی سرشار از یأس و غصه و ناامیدی و حادثه! متأسفانه در سینما هم هیچ خبر خوشایندی وجود نداشت و همه مردم اعم از هنرمند و غیر هنرمند در تلخی زندگی کردند. من امیدوارم سال جدید بتواند تاحدودی آرامش نسبی را به زندگی های همه مردم دنیا و از جمله مردم شریف ایران بازگرداند و ما به جای مشاهده غم و اندوه و تلخی ها بتوانیم کمی شادی و شادمانی هم در چهره و زندگی های مردم ببینیم.

مهرداد صدیقیان بازیگر سینما و تلویزیون نیز در پاسخ به این سوأل گفت: من واقعاً هیچ چیز برای گفتن در رابطه با این سوأل ندارم!؛ نه در رابطه با تلخی ها و نه در رابطه با شیرینی ها و فکر می کنم همه چیز روال معمول خود را داشت.

میرطاهر مظلومی بازیگر و سینما و تلویزیون و گوینده رادیو در پاسخ به این سوأل گفت: متأسفانه ما همواره شاهد دورشدن دوستان و اقوام از یکدیگر هستیم؛ متأسفانه شاهد آن هستیم که بسیاری از فرزندان با بی مهری هرچه تمام تر پدران و مادران خود را به آسایشگاه سالمندان می فرستند. متأسفانه شاهد آن هستیم که خیلی از افراد به ارثیه پدران و مادران شان چشم دوخته اند و خودشان هیچ تلاشی برای گذران زندگی شان انجام نمی دهند و چشم های شان به مرگ پدران و مادران شان است. این ها همه اتفاقات بسیار تلخ، دردآور و تراژیکی است که باید همه ما با تدبیر و درایت سعی در تغییر آن ها داشته باشیم و بنده امیدوارم با آمدن بهار و نو شدن طبیعت که خود یک تولد و یک زایش است ما نیز تحولی عمیق در رفتار و گفتار و کردارمان به وجود بیاوریم.

رسول نجفیان بازیگر سینما و تلویزیون و خواننده نیز تلخ ترین اتفاقات سال ۹۶ را این گونه توصیف کرد: بمباران های شدید و جنگ در کشورهای منطقه تلخ ترین وقایعی است که هر وقت اخبار آن را از طریق رسانه ها می شنیدم بند بند جانم به درد می آمد؛ از سوی دیگر زلزله کرمانشاه و بلایای طبیعی و غیرطبیعی فراوانی که در سال ۹۶ همواره شاهد آن بودیم به شدت مرا آزرد.

وی ادامه داد: متأسفانه چندان شیرینی زیادی از سال ۹۶ به خاطر نمی آورم و فقط همین که فعلاً تندرست هستم و می توانم کار و فعالیت کنم برایم یک دنیا ارزش دارد و بابت آن خداوند را بسیار شاکرم. من امیدوارم هنرمندان ما در سال جدید دست در دست هم دهند و با اتحاد، یکرنگی و همدلی و همفکری بتوانند تلنگری به جامعه بزنند و با آثارشان روحیه کرختی و رخوت را از جامعه بردارند و کمی هم جامعه را از مادیات دور کرده و به سمت معنویات گرایش دهند. من امیدوارم جامعه ما از حالت بیمارگونه اش خارج شود البته متأسفانه نابسامانی های شدید در حوزه های سیاسی و اقتصادی این حالت بیماری را در جامعه به وجود آورده و تا آن ها درست نشود چندان نمی توانیم به آینده خوش بین و امیدوار باشیم.

کوروش تهامی بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر کشور نیز با تأکید بر اینکه سال ۹۶ متأسفانه برای همه کشور و به خصوص برای اهالی فرهنگ و هنر سالی بسیار تلخ بود اظهار داشت: من هرآنچه فکر می کنم هیچ شیرینی از سال ۹۶ خاطرم نمی آید. متأسفانه ما همواره شاهد ناراحتی ها و تلخکامی ها بودیم. درگذشت هنرمندان عزیز و بزرگ کشور در سال ۹۶ همواره باعث تألم و تأثر شدید ما شد و به خصوص در اواخر سال درگذشت استاد شهنواز واقعه ای بسیار ناراحت کننده و تلخ بود و دل مرا بسیار به درد آورد.

بازیگر فیلم های سینمایی «آشوب» و «رگ خواب» خاطرنشان کرد: از صمیم قلب آرزو می کنم سال ۹۷ و سال های آتی وضعیت به گونه ای باشد که اگر بار دیگر چنین سوألی از من پرسیده شد بتوانم راجع به خوبی ها و شیرینی ها و شادی ها صحبت کنم و همه مردم ایران بتوانند در شرایطی ایده آل و شادمان زندگی کنند.

مریم سعادت بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر نیز در این باره گفت: متأسفانه من مدت ها است هیج شیرینی ندیده ام و به همین دلیل هم اصلاً مزه شیرینی از یادم رفته است! آیا اگر من از شما همین سوأل را بپرسم می توانید از اتفاق شیرینی نام ببرید؟ قطعاً اینطور نیست! اما تا دلتان بخواهد ما شاهد تلخی ها و ناراحتی ها و اتفاقات متأثرکننده چه در حوزه فرهنگ و هنر کشور و چه در سطح کلی جامعه بودیم.

لازم به ذکر است در بخش پیشین این گفتگو هنرمندانی همچون: داوود یوسفیان، مارال فرجاد، دکتر محمود عزیزی، نادر مقدس، آزاده اسماعیل خانی، مهدی امینی خواه، سعید پیردوست، مهری شیرازی، عباس شوقی، صدیقه کیانفر و سیاوش چراغی پور در رابطه با تلخ ترین و شیرین ترین اتفاقات سال ۹۶ با سینماپرس گفتگو گرده بودند. 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.