سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۱

انتشار فیلمنامه "پوریای ولی" به قلم جعفری جوزانی

مسعود جعفری جوزانی

سینماپرس: فیلمنامه «پوریای ولی» که برای ساخت یک سریال ۵۲ قسمتی توسط مسعود جعفری جوزانی و بر اساس پژوهش فتح‌الله جعفری جوزانی و دکتر عبدالکریم یونسی به نگارش درآمده است، وارد بازار نشر شد.

به گزارش سینماپرس، کتاب فیلمنامه «پوریای ولی» به نویسندگی مسعود جعفری جوزانی فیلمنامه‌نویس و کارگردان سرشناس سینما و تلویزیون ایران و با پژوهشگری فتح‌الله جعفری جوزانی و دکتر عبدالکریم یونسی توسط نشر «آناپنا» متعلق به آنا پناهی دختر زنده‌یاد حسین پناهی منتشر شد. این فیلم‌نامه که برای ساخت یک سریال در پنج فصل و ٥٢ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای نوشته شده است در ۶۸۰ صفحه با شمارگان ۱۵۰۰ نسخه و قیمت ۵۰ هزار تومان راهی بازار شد و در اختیار علاقمندان به سینما، ادبیات و کتاب و کتاب‌خوانی در سراسر کشور قرار گرفت.

فتح‌الله جعفری جوزانی و دکتر عبدالکریم یونسی پژوهشگران این اثر ماندگار؛ از بیش از ۳۰ کتاب ارزشمند از جمله؛ جامع التواریخ خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی، تاریخ جوینی و تاریخ ایران کمبریج استفاده کرده‌اند.

داستان زندگی این پهلوان بزرگ، از سال ۵۹۷ خورشیدی، آغاز می‌شود که کشور ایران مورد هجوم مغولان قرار گرفت. این مهاجمان وحشی نه اندیشه‌ نویی برای ساختن جهان برتری داشتند و نه حامل رسالتی بودند. استعداد آنان در کشتن و گسترش ترس بود و بس. پس آمدند و کندند و سوختند و کشتند و بردند ... و ماندند تا شیره‌ جان آن‌چه را از کرامت انسانی باقی مانده بود بِمَکَند. به فرمان حاکمان مغول در فاصله‌ بین سال‌های ۶۴۸ تا ۶۶۱ هجری قمری، صنعتکاران، پشت در پشت، برده شمرده می‌شدند و مجبور بودند ساز و برگ لشکریان مغول را تهیه کنند. رعایای روستایی نیز که قادر به پرداخت اخراجات و مالیات نبودند، خود و خانواده‌شان به بردگی فروخته می‌شدند. محمود خوارزمی پهلوان، شاعر، عارف قرن هشتم میلادی؛ متخلص به قتالی و مشهور به «پوریای ولی» در چنین دورانی با ایجاد سازمان و تأسیس زورخانه موفق می‌شود پیکارجویان و آزادی‌خواهان را گردآورده و اقدام به آزادی ایران زمین کند.

از شخصیت‌های دیگر تاریخی که در «پوریای ولی» دیده شده‌اند؛ می‌توان به شیخ الرئیس سعدی، عبید زاکانی، خواجه نصیرالدین طوسی، خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی، پهلوان فیله همدانی و بسیاری دیگر اشاره کرد.

مسعود جعفری جوزانی نویسنده و کارگردان مجموعه حماسی «در چشم باد» در مورد ساخت سریال تلویزیونی «پوریای ولی» گفت: هفت هشت سال پیش، قرار بود زندگی پر فراز و نشیب پهلوان محمود خوارزمی ملقب به «پوریای ولی» که در فرهنگ ایرانی نامی پرآوازه دارد در یک مجموعه تلویزیونی برای سیمای جمهوری اسلامی ساخته شود،   اما با اینکه قرارداد منعقد شد و کد اقتصادی هم دادند به علت تغییر مدیریت سازمان این اتفاق نیفتاد. در سال ۱۳۹۴ جعفری جوزانی درباره وضعیت این سریال اعلام کرد: پروژه «پوریای ولی» در اولویت سازمان صدا و سیما نیست. ما هم به این تصمیم احترام می‌گذاریم. «پوریای ولی» دیگر برایم مهم نیست؛ چرا که من قرار بود سه سال پیش این پروژه را بسازم.

این کارگردان در آن زمان اینچنین گفت: من پروژه‌ام را رها نکرده‌ام ولی اصراری به کار در جایی که هر روز نظر شان را عوض می‌کنند؛ ندارم. من سه سال پیش با همه وجودم تلاش کردم که کارهای تحقیق و پژوهش «پوریای ولی» را انجام بدهم و حدود ۸۵۰ صفحه فیلمنامه نوشته شد و در نهایت این پروژه، پروژه «الف ویژه» شناخته شد و حتی برایش زمین دادند، قرارداد منعقد شد و برای طراحی لباس و اینکه ساختار دیجیتالی باشد و استودیو تأسیس شود. کلی هم خرج شد، سایت استعدادیابی باز شد و حتی با تعداد زیادی از بازیگران صحبت و رفت و آمد انجام شد؛ اما تصمیم بر این شد که «پوریای ولی» بخوابد و خوابید. از آنجا که اراده تولید در دست من نیست کاری نمی‌شود کرد. و حالا پس از شش سال جوزانی کتاب فیلمینامه را راهی بازار کرده است.

مسعود جعفری جوزانی کارگردان ایرانی در پایان تأکید کرد: از آنجا که سیاست‌های فرهنگی با مدیرت بد، موجب گرانی کتاب شده‌اند و اهل کتاب و کتاب‌خوانی ممکن است توان خرید نداشته باشند؛ اگر مردم عادت کنند به مناسبت نوروز، کتاب عیدی بدهند موجب رونق بازار کتاب و در نتیجه رشد فرهنگ وطن عزیزمان خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.