سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۳

حسن عباسی در بزرگداشت فرج الله سلحشور:

هتک حرمت به انبیاء در سینمای هالیوود یک اصل شده است/ مرگ سلحشور شهادت‌گونه بود چرا که مسیر قرآن را ادامه داد

حسن عباسی در مراسم دومین سالگرد درگذشت مرحوم فرج‌الله سلحشور

سینماپرس: رئیس اندیشکده یقین، با کنایه به کسانی که بر سینمای ابزورد افتخار می‌کنند، گفت: اینها عمیقاً توسط دولت و کشورهای دیگر حمایت می‌شوند و زمانی که به دیگر کشورها می‌روند هر دروغی را می‌گویند و در سیمای کشور به ساخت آثار ابزورد افتخار می‌کنند، درحالیکه مرحوم سلحشور بدون این پروپاگاندا سریال می‌ ساخت.

به گزارش سینماپرس، در بخشی از مراسم سالگرد مرحوم فرج‌الله سلحشور، حسن عباسی رییس اندیشکده یقین با تسلیت رحلت فرج‌الله سلحشور عنوان کرد: سنگ بنایی که این بزرگان در عرصه هنر دینی گذاشته‌اند امیدواریم در آینده نیز ادامه پیدا کند. متأسفانه ما هنوز بعد از ۳۹ سال دغدغه علم دینی و غیردینی را داریم حتی بسیاری از مسئولان نظام در طرح این امر که علم یا هنر ما دینی است یا خیر، همت کردند.

وی با تأکید بر اینکه سنگ بنای چنین نظریاتی در غرب گذاشته شده است که علم برای علم و تفکر برای تفکر است، افزود: بعد از این همه سال که در کشور ما علم و سیاست و فرهنگ دینی شده و تجربه نزدیک به ۴۰ سال را گذرانده‌ایم که حتی در تاریخ ائمه نیز بی‌سابقه بوده چنین صحبت‌هایی باعث تأسف است. ما مجاهدینی چون آقا فرج را که زحمت دینی‌سازی هنر بر دوش داشتند داریم. قطعاً در آینده با هدایت شاگردان او با جدیت جلو خواهیم رفت.

عباسی در ادامه افزود: نخستین نکته این است که هتک حرمت به انبیاء امروز در سینمای هالیوود یک اصل شده است. امروز که ما از دست ابلیس فرار کرده و حکومتی دینی تشکیل دادیم، سینمای هالیوود تلاش می‌کند فیلم‌هایی را با نگاهی تحریفی بسازد. از حضرت موسی (ع) تا نوح (ع) را طوری نشان می‌دهند که انگار انبیاء از رسالتشان پشیمان هستند. بسیاری از این سینماگران از وجود ملائک تا جبرئیل را در آثار سینمایی و سریالی خود مورد حمله قرار می‌دهند.

وی با بیان اینکه اگر هر ۱۰ سالی یک فیلم برای یکی از انبیاءمان بسازیم باز هم عقب هستیم، افزود: ضعف ما در قانون‌گذاری و بی‌توجهی به این عرصه‌هاست. دردنامه‌ای را که شورجه در همین همایش گفتند و مرحوم سلحشور نیز بارها تأکید داشتند گله‌گذاری از نهادها و صدا و سیما است.

وی با اشاره به صحبت‌هایی که در گذشته درباره ساخت سریال حضرت موسی (ع) با فرج‌الله سلحشور داشت، گفت: خود تبیین برنامه این سریال سالها به طول انجامید. خاطرم می‌آید در آن زمان با او شوخی می‌کردم که بالاخره شیاطین جن و انس مانع می‌شوند که تو نسبت خضر و موسی را نشان دهی و او هم همیشه با لبخند توکل بر خدا می‌گفت. خلاصه  اینکه اگر ما پرچمدار استمرار حرکت انبیاء در قالب جمهوری اسلامی هستیم باید مانع جسارت علیه انبیا شویم. اینها تلاش دارند که جلوی تحقق ایمان برای دستیابی به ظهور را بگیرند، کار ما نیز رسالت ساخت آثار شاخص در حوزه انبیا است.

عباسی با اشاره به صحبت‌های اخیر داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم درباره علم دینی و غیردینی، گفت: من متأسفم که نفر دوم حکومت یعنی رئیس جمهور نیز دو بار تاکنون چنین چیزی را مطرح کردند که مگر مبنای علم اسلامی، یهودی و مسیحی است. خود رهبر معظم بارها تأکید کردند که علوم انسانی تأثیرگذار است که پایه توحیدی داشته باشد، مطلق علوم انسانی غرب اساسش تثلیث است.

وی در این باره افزود: از دیالکتیک هگل گرفته تا سه اصل مورد تأکید فروید و اگوست‌کنت و منتسکیو همه به تثلیث اعتقاد داشتند. دو بار در قرآن کریم چنین چیزی را به شرک توصیف کرده است. حال باید از خود بپرسیم که چنین علوم انسانی که اساسش بر تثلیث استوار است را ما چطور بعد از ۳۹ سال باید به مسئولین گوشزد کنیم. هر چند ما چنین صحبت‌هایی را از خودمان در نمی‌آوریم این حکم قرآن است و اندیشمندان غربی خودشان بر این تثلیث تأکید دارند.  

عباسی با تأکید بر راهی که جریان سینمای دینی و افرادی چون سلحشور، شورجه، بحرانی و ... رفته‌اند، اظهار داشت: خود مرحوم سلحشور در جلسه آخری که به اندیشکده ما آمده بودند دغدغه‌شان این بود که آیا ما امروز باید به کاتارسیز ارسطویی پایبند باشیم یا قصه‌گویی در قرآن کریم. ساختار سینمای امروز جهان و ریشه فلسفی‌اش همین کاتارسیز ارسطویی است در حالی که بر اساس آیه ۱۱۱ سوره حضرت یوسف (ع) اساس قصه‌گویی ایجاد آرامش در فؤاد است. سینمای امروز هالیوود در دل انسان آشوب ایجاد می‌کند و غضب و شهوت را برمی‌انگیزد اما سینماگر دینی با قصه‌گویی می‌خواهد تثبیت فؤاد کند.

وی اظهار داشت: هنر سینمای امروز هنر رویا است که این رویا نیز بر پایه دروغ بنا نهاده شده است. در حالی که قصه‌گویی قرآن کریم در مورد انبیا واقعی و به دور از اسطوره‌پردازی است. دغدغه مرحوم سلحشور همین اهمیت به تثبیت فؤاد و عبور از لایه‌های بیرونی به لایه مرکزی فؤاد انسان بود. یک سینماگر دینی معتقد است هنر غربی ایدئولوژیک و بر دروغ استوار است و امروز بعد از ۴۰ سال باید فکت بیاوریم که مبانی نظری غرب بر پایه تثلیث است و ما باید علمی دینی تولید کنیم. ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار دانشجو امروز به سمت مسیحیت نهادینه شده می‌روند در حالی که عالمان و مجاهدان ما بیرون از این فضا باید کار کنند.

عباسی با کنایه به کسانی که بر سینمای ابزورد افتخار می‌کنند، گفت: اینها عمیقاً توسط دولت و کشورهای دیگر حمایت می‌شوند و زمانی که به دیگر کشورها می‌روند هر دروغی را می‌گویند، حتی مدیران فرهنگ و ارشاد ما معنی ابزورد را هم نمی‌دانند. چنین چیزهایی در دانشکده‌های هنری در حال تدریس است و خیلی‌ها به همین برنامه هفت تلویزیونی می‌آیند و به راحتی افتخار می‌کنند که اثر ابزورد می‌سازند. در ۳۰ شب ماه مبارک رمضان هنرمند ابزوردساز سریال طنز مسخره می‌سازد و متدینین و مدیران تلویزیون متوجه نمی‌شوند.

وی در ادامه عنوان کرد: خیلی از این روشنفکران تلاش کرده‌اند اسکار بگیرند یا دیگر جوایز را کسب کنند تا شده یک میلیون مخاطب داشته باشند اما سلحشور بدون این پروپاگاندها مردان آنجلسی را ساخت که در خود واتیکان توسط پاپ دیده می‌شود یا فیلم مریم مقدسی که جامعه مسیحی را به تکاپو انداخت، یوسف پیامبر که جمعیت میلیاردی بدون هیچ سفر توسط سلحشور بازدیدکننده داشت یا همین ملک سلیمان که در مقابله با سکولاریسم موفق بود.

عباسی با تأکید بر اینکه معتقد است مرحوم سلحشور به شهادت نزدیک بوده است، گفت: چقدر باید کتاب بنویسیم و بگوییم که حکومت و سیاست یکی هستند اما یک فیلم سینمایی به راحتی می‌تواند اینها را نشان دهد ما مجاهدت واقعی را در عمل ببینیم. در عصری که تمام تبلیغات غرب تمام تلاش خود را می‌کند تا انبیا و ملائکه را کنار بزند مجاهدان این چنینی در این عرصه وارد می‌شوند که قطعا استمرار راهشان از آوینی به سلحشور، شورجه، بحرانی و دیگران افتخاری برای جامعه هنری ما است.  

وی با اشاره به اینکه سینماگران جوان می‌بایست مسیر سلحشور را ادامه دهند، گفت: ما هم کمک می‌کنیم که سریال حضرت موسی ساخته شود و این روند برای عمده انبیا ادامه پیدا کند چرا که اراده نظام و رهبر نیز بر همین است. در نهایت در این جلسه با انبیای‌مان، رهبر معظم انقلاب، قرآن کریم و خون شهدا تجدید میثاق می‌کنیم. مرگ سلحشور نیز شهادت‌گونه بود چرا که مسیر قرآن را ادامه داد.

*فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.