سه‌شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۷

در افتتاح نمایشگاه «آیینه‌های بی‌زنگار» مطرح شد

انتقاد از کم‌توجهی صداوسیما و ارشاد به نمایشگاه هنرمندان انقلاب

نمایشگاه «آیینه‌های بی‌زنگار»

سینماپرس: یک هنرمند با انتقاد از مدیریت کلان فرهنگی کشور گفت: صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد آنچنان که شایسته است به موضوعاتی همچون آثار نمایشگاه «آیینه‌های بی‌زنگار» نمی‌پردازند.

به گزارش سینماپرس، نمایشگاه گروهی طراحی و نقاشی «آیینه‌های بی‌زنگار» با موضوع شهدای دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری با حضور جمعی از مدیران فرهنگی حوزه هنری و کشور، خانواده شهدا و اهالی رسانه افتتاح شد.

محمدحسین نیرومند، هنرمند کاریکاتوریست و گرافیست، با حضور در آیین افتتاحیه این نمایشگاه به پایگاه خبری حوزه هنری گفت: آثار پرتره تجسمی تصویر لحظه فریز شده یک شخص است. با اینکه تنها درنگی از وجود یک شخصیت در قاب تصویر به قلم هنرمند تجسمی است، اما در آن نمایی از زندگی عمیق دیده می‌شود. چرا که مخاطب را با خود همراه و ذهن وی را درگیر خواهد کرد.

وی درباره نمایشگاه «آیینه‌های بی‌زنگار» گفت: یکی از فعالیت‌هایی که ما می‌توانیم برای پرداخت به شهدا و معرفی آن‌ها انجام دهیم برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی است که آثارش با عشق و هنر تولید شده است. اما برگزاری این نمایشگاه به تنهایی کافی نیست؛ چرا که اگر می‌خواهیم شهدا و قهرمانان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را بهتر بشناسیم و به دیگران نیز معرفی کنیم کار اصلی‌مان پس از این نمایشگاه آغاز می‌شود.

نیرومند در ادامه افزود: بخشی از تاثیرگذاری آثار به نحوه ارائه و برگزاری نمایشگاه مربوط می‌شود. اما اگر مخاطبان این آثار می‌خواهند درک بهتری از آثار نمایشگاه «آیینه‌های بی‌زنگار» داشته باشن، د لازم است پس از تماشای چهره هر یک از شهدایی که در این نمایشگاه در دل قاب‌های نصب بر دیوار نقش بسته‌اند تحقیق کند. چنین نمایشگاه‌هایی در مرحله اول به نوعی گرامیداشت شخصیت‌های ارزشمند و والای کشور است اما پس از آن به افکار بینندگان خود خط‌دهی و مسیر را به آن‌ها نشان می‌دهد.

نیرومند با انتقاد از مدیریت کلان فرهنگی کشور گفت: یکی دیگر از موارد مهم برای به ثمر رسیدن زحمات هنرمندان انقلابی ما، دغدغه‌مندی مدیران فرهنگی ما هست. چرا که تولید این آثار به دست هنرمندان است. اما ایجاد فضای مناسب برای به نمایش گذاشته شدن آثار و فراگیری آن در تمام کشور و حتی حوزه بین‌الملل به توجه کافی مدیران به این موضوع بستگی دارد؛ در حالی‌که این‌گونه نیست و گویا برنامه‌ای برای این کار ندارند.

وی افزود: از جمله این مدیریت‌ها نام صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد بیش از همه می‌درخشد. زیرا آنچنان که شایسته است به موضوعاتی همچون آثار نمایشگاه «آیینه‌های بی‌زنگار» نمی‌پردازند. اگر حوزه هنری به این کار اقدام می‌کند خوب است، ولی کافی نیست. هر سازمان و ارگانی باید در این فعالیت فرهنگی که آینده تاریخی کشور را خواهد ساخت شرکت کند. در غیر این‌صورت تمامی دشواری‌ها معطوف یکی از سازمان‌های فرهنگی مثل حوزه هنری می‌شود که بی‌شک به تنهایی آن نتایجی که مطلوب باشد را به دست نمی‌آورد.

نیرومند در پایان گفت: متاسفانه نظام فرهنگی کشور اعتقادی به پرداخت صحیح به اسوه‌های مقاومت کشور اعم از شهدای دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم ندارد. درنتیجه برای تغییر چنین وضعی نیاز به غربالگری جدی مدیران فرهنگی کشور داریم. فرهنگ کشور به مدیران جوان و باورمند به انقلاب اسلامی ایران نیاز دارد. اگر روزی مدیریت‌های کلان فرهنگی کشور به دست چنین جوانانی اداره شد، بی‌شک حال فرهنگ انقلاب ما خوب است و روزبه‌روز بهتر خواهد شد.

در پایان این برنامه از خانواده‌های شهدایی که تصاویرشان در این نمایشگاه از سوی هنرمندان نقاشی و طراحی شده بود با حضور محسن مومنی‌شریف ریاست حوزه هنری انقلاب اسلامی، سید مسعود شجاعی طباطبائی رئیس مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و هنرمندان صاحب اثر در این نمایشگاه تقدیر شد.

به این ترتیب خانواده‌های شهدای مدافع حرم و شهدای دفاع مقدس از جمله خانواده‌های شهید امیرحسین اسدی، شهید هادی باغبانی، شهید روح‌الله قربانی، شهید عبدالله ریاضی، شهید حسن آبشناسان، شهید مصطفی اردستانی، شهید خلیل صابری، شهید حسین معزغلامی، شهید احسان میرسیار، شهید حیدر جلیلوند و خانواده شهید سعید جان‌بزرگی با اهدای لوح یادبود و نمونه چاپی نقاشی پرتره شهید ویژه هر خانواده تجلیل شدند.

نمایشگاه «آیینه‌های بی‌زنگار» تا ۱۴ اسفند همه روزه (‌به‌غیر از ایام تعطیل) از ساعت ۹ تا ۱۸ پذیرای در حوزه هنری به نشانی خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ، پذیرای بازدیدکنندگان است.

*فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.