چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶

جشنواره مستقل «فیلم اولی ها»؛ تدبیر یا بی تدبیری/۱

سالور: به جای هزینه های هنگفت برای جشنواره جدید، از تولید در سینما حمایت کنید/ در تمام جشنواره های معتبر فیلم های اول در بخش مجزا ارزیابی می شود نه جشنواره ای مستقل!

سامان سالور*

سینماپرس: سامان سالور کارگردان سینما در پی اظهارات محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر و بیان اینکه سال آینده جشنواره «فیلم اولی ها» را برگزار می کنیم با انتقاد از تصمیمات لحظه ای مدیران گفت: آقایان به جای صرف هزینه های هنگفت برای جشنواره، باید از تولید در سینما حمایت کنند، سوأل بنده این است که برگزاری این جشنواره های ریز و درشت چه دستاوردی برای سینمای کشور دارد و چرا سیاست های سلیقه ای مدیران اصلاح نمی شود؟

کارگردان فیلم سینمایی «ساکنین سرزمین سکوت» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مدیران سینمایی به جای آنکه بودجه های اندک سینمای کشور را صرف برگزاری جشنواره های بی هدف و بی خاصیت کنند بهتر است از تولید در سینمای کشور حمایت کنند؛ این وظیفه مدیران سینمایی است که از فیلمسازان اندیشمند و فیلمنامه هایی که در آینده می توانند ماندگار باشند حمایت کنند اما متأسفانه این روزها ما شاهد بیکاری فیلمسازان هستیم و از سوی دیگر جشنواره های ریز و درشتی برگزار می شوند که هیچ عایدی برای سینمای کشور ندارند.

وی ادامه داد: متأسفانه آینده نگری در میان مدیران سینمای کشور به طور کل از بین رفته و به همین دلیل آن ها به جای تغییر سیاست های پیشین غلط شان مدام وضعیت را بغرنج تر می کنند. هر عقل سلیمی می داند که حضور فیلم های اول در بخش جداگانه ای در کنار جشنواره فیلم فجر بسیار ایده آل تر از آن است که ما جشنواره ای مجزا برای فیلم های اول برگزار کنیم.

این سینماگر سپس با بیان اینکه سینمای ما سرشار از تعارفات و رودربایستی شده است اظهار داشت: چون امسال خود آقایان مدیر سینما و مسئولان جشنواره به فیلم های اول بها ندادند و حضور فیلم های اول را کمرنگ کردند و داوری درستی روی این آثار نداشتند حالا برای آنکه خود را از اتهام بی توجهی به فیلم های اول مبرا کنند می خواهند با برگزاری یک جشنواره تعارفی از خجالت فیلمسازان اول درآیند؛ اتفاقی که در هیچ جای جهان شاهد آن نبوده و نخواهیم بود!

سالور خاطرنشان کرد: زمانی که در برآیند مهمترین رویداد سینمایی کشور حضور ۳ فیلم اول در جشنواره سی و ششم می شود که ۲ تای آن ها کمدی های با اغماض متوسط هستند که هیچ جسارتی در ساخت شان وجود نداشته و در امتداد اهداف سینمای بدنه ساخته شده اند و تنها به گیشه فکر می کرده اند و تهیه کننده سالاری حاکم بر سینما تنها علت حضور آن ها در جشنواره فیلم فجر شده است، دیگر چه می توان از سیاست های مدیران و مسئولان سینمای کشور گفت؟

این کارگردان سینما در بخش دیگری از این گفتگو با تأکید بر اینکه در تمام جشنواره های معتبر جهان فیلم های اول در بخشی مجزا مورد ارزیابی قرار می گیرند نه جشنواره ای مستقل، اظهار داشت: چرا آقایان مرتباً سیاست های غلط را بر سیاست های غلط پیشین اضافه می کنند؟ چرا ما که پیش از این تجربه برگزاری بخش «نگاه نو» در جشنواره فیلم فجر را داشته ایم و فیلمسازان اول خوبی هم در این بخش شناسایی شده و به جرگه فیلمسازان حرفه ای سینما ورود پیدا کرده اند حالا باید هزینه هنگفت دیگری را بر پیکره سینما تحمیل کنیم و جشنواره ای جدا راه بیندازیم؟

کارگردان فیلم سینمایی «آمین خواهیم گفت» در خاتمه این گفتگو متذکر شد: در جشنواره فیلم «کن» که یکی از مهمترین رویدادهای سینمایی در دنیا است هم ما شاهد حضور فیلم های اول در بخشی مستقل و مجزا هستیم؛ پس دلیل نمی شود چون نگاه درستی به فیلم ها و فیلمسازان اول در جشنواره فیلم فجر نمی شود ما بخشی از هزینه های سینما را به برگزاری یک جشنواره دیگر اختصاص دهیم که اصلاً درست، استاندارد و عاقلانه نیست.

اخبار مرتبط

نظرات

  • ۱۳۹۶/۱۲/۰۲ - ۱۵:۰۳
    0 0
    عزیزم این جشنواره ها برای بقای دولت است و راضی کردن فیلمسازان کاری که دولت با سینماگران کرد چنگیز با مردم جهان نکرد

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.