شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۳

نمایش «پهلوان» فارغ از کلیشه‌های مرسوم است

کریم اکبری مبارکه

سینماپرس: کریم اکبری‌مبارکه گفت: نمایش «پهلوان» فارغ از کلیشه‌های مرسوم نمایش‌های مذهبی و همچنین متکی بر اصول و قواعد تئاتری به صحنه می‌رود.

به گزارش سینماپرس، بازیگر و کارگردان پیش‌کسوت تئاتر، پس از تماشای نمایش «پهلوان» به کارگردانی اعظم بروجردی گفت: «پهلوان» نمایش قابل احترام و خوبی است که کارگردانی منسجمی دارد. بازیگران نمایش نیز بازی خوبی از خود بر روی صحنه به نمایش گذاشتند که به نظرم چون در شب‌های اول اجرای خود هستند، نیاز به هماهنگی بیشتری دارند که قطعا در شب‌های آینده این هماهنگی بین بازیگران ایجاد خواهد شد. در مجموع، نمایش «پهلوان» را دوست داشتم و پسندیدم.

وی با بیان اینکه هر نمایشی علاوه بر تمرین کافی، برای هماهنگ شدن همه‌ اعضای گروه اجرایی و رسیدن نمایش به قوام لازم نیاز به چند شب اجرا دارد، اظهار داشت: هر چه تمرین گروه بیشتر باشد، هماهنگی بین بازیگران بیشتر خواهد بود اما در هر صورت اجرا در چند شب اول نیز هماهنگی‌های لازم را بین بازیگران در دکور همراه با نور و موسیقی ایجاد خواهد کرد.

این کارگردان پیش‌کسوت تئاتر خاطرنشان کرد: برای تولید نمایش‌های مناسبتی که در یک بازه‌ زمانی مشخص و محدود به صحنه می‌روند، باید برنامه‌ریزی‌های لازم را از مدت‌ها قبل انجام داد. باید سفارش‌دهندگان و تولیدکنندگان نمایش‌های مناسبتی از حداقل یک سال قبل برنامه‌ریزی لازم برای اجرای یک نمایش موفق مدون کنند تا در هنگام اجرا با کمبودی مواجه نباشند.

وی تصریح کرد: علاوه بر برنامه‌ریزی، قصه و نمایشنامه خوب نیز از ملزومات اصلی نمایش‌های مناسبتی و مذهبی پرمخاطب است. ضمن اینکه به پشتیبان مالی قوی نیز نیاز دارد تا شرایط را برای اجرایی پر مخاطب، مهیا کند. از سوی دیگر دوستان ما نباید در اجرای نمایش‌های مناسبتی دچار تعارفات نابجا بشوند. اگر می‌بینند مثلا به لحاظ مالی، تولید و اجرای آن نمایش چندان مورد پسندشان نیست، بهتر است جا را برای کسانی که دل به آن کار می‌دهند، خالی کنند. اعتقاد قلبی نیز از دیگر مولفه‌هایی است که برای تولید نمایش‌های مناسبتی و مذهبی نیاز است.

این بازیگر تئاتر با اشاره به ضعف برخی از نمایش‌های مناسبتی و مذهبی، یادآور شد: متاسفانه قصه‌های تکراری، نازل و قابل حدس، همراه با دیالوگ‌های ضعیف برخی نمایش‌های مذهبی باعث شده تا وجهه‌ این ژانر نمایشی در نزد مخاطبان خدشه‌دار شود. برخی از کارگردان‌ها متاسفانه در اجرای نمایش‌های خود، برای تاثیرگذاری حسی، به مداحی و روضه‌خوانی پناه می‌برند. معتقدم اگر نمایش به اندازه‌ کافی از متن و اجرای موفق مبتنی بر اصول و قواعد آکادمیک تئاتر بهره‌ ببرد دیگر نیازی به استفاده از مداحی ندارد. این کارگردان‌های جوان غافل‌اند که مداحان نیز برای تاثیرگذاری بیشتر از اصول نمایشی بهره ‌می‌گیرند. مثلا وقتی مداحی در حال مدح و ذکر حضرت علی‌اصغر(ع) است یک‌مرتبه قنداقه‌ بچه‌ای را سر دست بالا می‌برد یعنی از یک حرکت نمایش‌گونه استفاده می‌کند. من معتقدم تئاتر مذهبی برای تاثیرگذاری بیشتر نیازی ندارد از روضه‌خوانی و مداحی وام بگیرد.

اکبری مبارکه در پایان گفت: نمایش «پهلوان» فارغ از کلیشه‌های مرسوم و همچنین متکی بر اصول و قواعد تئاتری داستانی را روایت می‌کند که در باور مذهبی ما جایگاه ویژه‌ای دارد. خانم بروجردی کارگردان نمایش «پهلوان» تحصیل‌کرده تئاتر و مدرس دانشگاه است و تئاتر را می‌شناسد و باورهای مذهبی خود را به وسیله‌ این رسانه و هنر فرهیخته، به نیکویی منتشر می‌کند. امیدوارم در روزهای آینده نیز فرصت دوباره پیدا کنم تا بار دیگر به تماشای نمایش «پهلوان» بنشینم.

خاطرنشان می‌شود نمایش «پهلوان» با نویسندگی و کارگردانی اعظم بروجردی با مدت زمان ۷۰ دقیقه، تا روز ۱۱ اسفندماه ساعت ۱۸ در تماشاخانه‌ مهر حوزه هنری به صحنه می‌رود. تماشاخانه‌ مهر در ساختمان مرکزی حوزه هنری به نشانی خیابان حافظ، تقاطع خیابان سمیه واقع است.

گفتنی است بلیت این نمایش از سامانه‌ فروش سایت تیوال به نشانی www.tiwall.com قابل تهیه است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.