جمعه ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۸

داور جشنواره فجر: در عصر جنگ-روایت‌ها زندگی می‌کنیم

حسن خجسته در اعلام نامزدهای بخش سودای سیمرغ سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: حسن خجسته عضو هیئت داوری سی و ششمین جشنواره فیلم با انتشار یادداشتی به تمجید از نسل سوم سینماگران پس از انقلاب پرداخت.

به گزارش سینماپرس،  «حسن خجسته»،  عضو هیئت داوران جشنواره فیلم فجر درباره فیلم سینمایی لاتاری، فیلشاه، دارکوب و... نکاتی را در قالب یادداشت منتشر کرد.

خجسته نوشته است؛ ‎از منظر جامعه شناسی انتقادی ارتباطات، ما در عصرژئومدیا قرار داریم، یعنی عصری که رسانه فقط وسیله انتقال پیام نیست، بلکه دارای ارزش ژئوپلیتیکی است.

رسانه امروز قدرت روایتگری دارد و با رشد تکنولوژی، توانایی توزیع گسترده آن را پیدا کرده است و می‌تواند هر روایت از وقایع و پدیده‌ها را که می‌خواهد برجسته کند و مردم را به آن مشغول سازد. لذا به تعبیر دیگر، در عصرجنگ_روایت‌ها زندگی می‌کنیم. برنده‌ اتفاقات در این دنیای جدید راویان قدرتمند هستند.  
اهمیت همه رسانه‌ها از جمله سینما که از این جهت بسیار مهم است در قدرت روایتگری اش نهفته است. امروز از یک سو سینمای هالیوود منبع تولید روایت برای پذیرش و تمکین رفتار و تفکر مطابق با سرمایه‌داری_مصرفی است و از سوی دیگر همواره جریان‌هایی در گوشه کنار جهان در تقابل با این روایت به تولیدات سینمایی متفاوتی پرداخته‌اند اما چون فاقد حمایت و پشتیبانی هستند نمی‌توانند و نتوانستند مسیر را ادامه دهند.

خوشبختانه جریان نوین سینمای ایران که برآمده از انقلاب اسلامی است، چه از حیث فرم و چه محتوا در تولید روایتی متفاوت از پدیده‌ها و وقایع در حال قدرتمند شدن است و این نهال نوپا جز با پایداری و مجاهدت تناور نخواهد شد و به بار نخواهد نشست.

یکی از عناصری که به این سینمای نوین قدرت می‌بخشد، رویش جوانان نسل سوم انقلاب است که با تلاش عالمانه، عمل حرفه‌ای و معرفت مومنانه مفاهیم و آرمان‌های انقلاب را به تصویر می‌کشند.
‎زندگی در عصر جنگ روایت‌ها زمانی امیدوارکننده می‌شود که می‌بینیم نسل سوم سینما هم، امثال سید محمود رضوی، حامد جعفری، هادی محمدیان، محمد حسین مهدویان، بهروز شعیبی و ... در کنار بزرگان نسل اول و دوم، بازیگران فعال و پرانگیزه این جنگ هستند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.