چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۶

یادداشت یک تهیه کننده آثار انیمیشن؛

اگر آثار را به جشنواره پذیرفتید موظفید که آن را قضاوت کنید

سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: محمدصادق کریمیان در یادداشتی خطاب به رییس سازمان سینمایی نسبت به اینکه تنها انیمیشن حاضر در جشنواره ملی فیلم فجر از سوی داوران و دبیر مورد بی اعتنایی قرار گرفته انتقاد کرد.

به گزارش سینماپرس، محمدصادق کریمیان در یادداشتی نسبت به نوع داوری در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر، نادیده گرفته شدن انیمیشن در این جشنواره و اظهارنظر هیات داوران واکنش نشان داد.

در متن این یادداشت آمده است:

«برادر گرامی جناب آقای محمدمهدی حیدریان

رییس محترم سازمان سینمایی کشور

 سی و ششمین دوره جشنواره ملی فیلم فجر هم منتخبان خود را شناخت. جشنواره ای که فارغ از حاشیه هایش توانست خط سینمای داستانی ما را به شکل قابل توجهی دستخوش تغییر کند. سینمایی که از دور باطل رها شده و افق های جدیدی را می توان برای آن متصور شد.

اما در سال های اخیر با پایان یافتن اختتامیه جشنواره ملی فیلم فجر، دردی کهنه در قلب و روح همصنفان من سر باز می کند. دردی که خواسته یا ناخواسته خستگی و رخوت بی مهری های سالیان را پیش روی ما می آورد.

رک بگویم، هنوز اجحاف های صورت گرفته در حق انیمیشن سازان ما در دوره پیشین جشنواره فجر از یادمان نرفته که نگاه های غیرتخصصی و سلیقه ای امسال بر تک اثر حاضر در جشنواره، خبر از یک جریان متمرکز و هدفمند برای حذف انیمیشن از گردونه تولید و اکران سینمای ما می دهد.

بسیار تلاش کردم که زبان در کام گیرم و مانند سال های پیش سکوت پیشه کنم اما به قول شهریار در دیاری که در او نیست کسی یار کسی/ کاش یارب که نیفتد به کسی کار کسی.

و حالا کار ما تولیدکنندگان انیمیشن در گرو نگاه هنرمندانی است که نه تنها انیمیشن را به رسمیت نمی شناسند بلکه آن را جدا از خانواده سینما می دانند.

جناب حیدریان وقت آن رسیده که برخی مواضع را شفاف اعلام کنیم، بهتر است تا قاطع تر از هر زمان دیگری از ورود انیمیشن به بخش مسابقه جشنواره فجر جلوگیری کنید یا حداقل آن را نیز قضاوت کنید.

برای من قابل درک نیست که فیلمی پارامترهای حضور در بخش مسابقه را داشته باشد، اما امکان قضاوت آن با دیگر آثار فراهم نباشد.

شما بهتر می دانید انیمیشن ما صنعت نوپایی است که علی رغم تمامی کارشکنی های عمدی و سهوی خود را در گردونه رقابت با دیگر آثار نگاه داشته و حالا سهمی از اکران سینمای ما است. چرا باید آن را خارج از خانواده سینما بدانیم همواره به عنوان عضوی متفاوت و عجیب مورد قضاوت قرار دهیم. من از شما سوال می کنم که آیا این سیاست شایسته هنرمندانی است که در سخترین شرایط مادی و صنفی تنها به همت اراده و عشق خود در مسیر شکوفایی به پیش می روند؟

ما انیمیشن سازان یاد گرفتیم که علیرغم تمامی اختلاف سلیقه ها و رقابت ها، پیش از جشنواره یکدل شویم و نگاه پر امیدمان را به تک آثاری که با زحمت فراوان به دفتر جشنواره می رسد بدوزیم و در پایان هیچ که هیچ!

دریغ از یک نگاه یا قضاوت.

قضاوت شدن حق ما است، یا آثار را به جشنواره نپذیرید و اگر پذیرفتید موظفید که آن را قضاوت کنید حتی اگر در هیچ بخشی کاندید نباشد. این دین بر گردن شورای سیاست گذاری است که تمامی آثار راه یافته را دیده و مورد نقد و تحلیل قرار دهند و اعضای هیات داوران مجاز به عبور از اثری نمی باشند! تلخ تر از این بی توجهی ها، گفته های اعضای هیات داوران است که از دبیر جشنواره خواسته شده  تقدیری را خارج از هر قضاوتی به اثری اهدا کنند.

خودتان بهتر می دانید که این جوایز و هدایا زمانی ارزشمند هستند که در یک رقابت بدست بیایند و گرنه ساخت کپی های متعدد از سیمرغ جشنواره و چیدمان آن در کمد افتخارات هیچ کسی را فیلمساز نمی کند.

برادر گرامی رنج من نه برای موفق نبودن تک انیمیشن حاضر در جشنواره «فیلشاه» است بلکه از نگاه های زاویه دار و پر غرور که سبب کنار گذاشتن این اثر در بخش قضاوت می باشد گلایه مندم.

بد نیست که شما و دیگر دوستان شورای سیاست گذاری گاهی سری به دفاتر تولید انیمیشن بزنید و شرایط تولید ما را ببینید. شاید در تصمیم گیری های آتی، اندکی احساس عذاب وجدان زود گذر را در نگاه هایتان مبذول دارید.

شما مسئولید و باری بر دوش دارید، چشم امید مردان و زنان هنرمند در اصناف گوناگون مرتبط با سینما بر تصمیمات شما است. هرکدام از این تصمیمات که ناآگاهانه و از سر بی اطلاعی گرفته شود می تواند در جریان زندگی ما تولیدکنندگان سرنوشت ساز باشد.

من از سالیان دور شما را می شناسم و آثارتان را پیگیری کرده ام. می دانم که در عرصه هنر این مرز و بوم دغدغه مند هستید اما بد نیست که به همکاران و دست اندرکاران برگزارکننده جشنواره فیلم فجر یادآور شوید که با تحریم این جشنواره توسط هر کدام از اصناف سینمایی کشور، این رویداد ملی وجاهت خود را از دست خواهد داد.

بد نیست که با نگاهی بی طرف به بازنگری در تصمیم گیری هایمان در رابطه با مستندسازان، تولید کنندگان فیلم کوتاه و انیمیشن بپردازیم.

برادر کوچک شما

محمد صادق کریمیان تهیه کننده انیمیشن»

*مهر

نظرات

  • ب ۱۳۹۶/۱۱/۲۶ - ۰۹:۵۴
    0 0
    چون نه از انیمیشن چیزی می فهمند ونه می توانند در آن حضور داشته باشند با آن برخورد سلبی می کنند. جماعت روشنفکر غربزده چه نسبتی با انیمیشن دارد. در انیمیشن نمی توانند سیاه نمایی کنند. نمی توانند به لطف تکه کلامها و شوخی های دم دستی سیاسی و جنسی مخاطب جذب کنند. بهتر است که نباشد. دیگی که برای این جماعت از خود راضی نمی جوشد بهتر است اصلا وجود نداشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.