سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰

وقتی آرای مردمی جشنواره فیلم فجر دردسرساز می‌شود؛

خجالت بکشید! ستاره، کوفت، مربع!

سامانه ثبت آرای مردمی

سینماپرس: اتفاقات این دوره جشنواره فجر در آرای مردمی ابهامات زیادی را در برابر منتقدین سینمایی قرار داده است، آنچه که مشخص است آرا مردمی برای یک فیلم تاثیر مستقیم بر فروش آن در اکران های عمومی خواهد شد و این شائبه، سوء برداشت یک جریان از این مسئله را تداعی می کند.

به گزارش سینماپرس؛ سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر شاید یکی از پر حاشیه ترین دوره های این جشنواره باشد؛ جشنواره ای که حاشیه هایش حتی زودتر از شروع آن با تغییر محل برگزاری آغاز شد، جابه جایی ای که ترکش هایش هنوز هم بر پیکر جشنواره و دست اندرکاران آن اصابت می کند.

اما این تنها حاشیه جشنواره نیست؛ هر چند که بزرگ ترین ماراتن سینمایی کشور هر ساله حرف وحدیث هایی را در خصوص آثار برتر از نظر آرای مردمی داشته و خواهد داشت؛ ولی تدبیر مسئولین این دوره از جشنواره  در خصوص اتخاذ روش جدید برای این مهم نه تنها نتوانست رضایت مردم را جلب کند؛ بلکه فریاد اعتراض فیلمسازان را نیز بلند کرده تا نشان دهد راهکار دست اندرکاران جشنواره پیش از رسیدن به پایان راه، شکست خورده است.

ماجرا از این قرار است که مردم بعد از تماشای فیلم های جشنواره برای رای دهی به آثار منتخب از نگاه خودشان باید اپلیکیشنی را نصب کرده و اسم فیلم مورد نظر خود را در آن انتخاب کنند؛ اپلیکیشنی که در ٣ روز ابتدایی جشنواره نتوانست به درستی کار کند؛ نمونه عینی ناکارآمدی این اپلیکیشن نیز مربوط به اکران فیلم "به وقت شام" در سانس ١٨ سینمای آزادی است که وقتی مردم میخواستمد به این فیلم رای دهند؛ آرا به اسم فیلم "عرق سرد" ثبت می شد!

قطعا بخش نگاه مردمی یکی از بخش های مهم جشنواره فیلم فجر به شمار می رود و آثاریکه جزو برترین های این بخش انتخاب می شوند؛ نه تنها در جشنواره خستگی را از تن  صاحبان آنها بیرون می کند؛ بلکه در زمان اکران عمومی دارای اولویت بهتری خواهند بود و از شانس بالاتری برای اکران به ویژه اکران نوروزی برخوردار می شوند.

قطعا جایگاه بالای آرای مردمی در سرنوشت فیلم ها اینقدر بالا است که همه فعالین این حوزه بر آن واقف هستند؛ با ابن  حال مشخص نیست چرا  مسئولین این دوره از جشنواره به جای تبعیت از روش  گذشته در بخش آرای  مردمی ترجیح داده اند از اپلیکیشن استفاده کنند، اپلیکیشنی که نه تنها ضعف های زیادی دارد، بلکه احتمال  وجود غیرواقعی بودن آرا در آن نیز وجود دارد.

غیر واقعی بودن آرای مردمی  به حدی جدی شده که  مهران احمدی که امسال  برای اولین بار در مقام کارگردان با فیلم "مصادره" به جشنواره آمده نسبت به آن واکنش  نشان داد. گویی عدم حضور این فیلم کمدی در بین ١٠ اثر برتر از نگاه مردمی چندان طبیعی نیست و  مهران احمدی در یکی از اکران های فیلمش نسبت به مهم اعتراض کرد و گفت:  این فیلم در طول جشنواره ١٣ اکران فوق  العاده داشته اما جز آثار برتر مردمی نیست. او که  به نحوه  انتخاب فیلم در بخش از نگاه تماشاگران اعتراض داشت، نصب اپلیکیشن برای این مهم را کار درستی ندانست  و اعتراض خود را به این مسئله با جملات تندی نشان داد.

او گفت: خجالت بکشید! ستاره، کوفت، مربع! را در خندوانه و دورهمی اجرا می کنند و برای جشنواره بین اللملی فیلم فجر هم باید اپلیکیشن نصب کنید!

البته مهران احمدی تنها فردی نیست که نسبت به این مهم واکنش نشان داده؛ بلکه محید صالحی نیز با گذاشتن پستی در استوری اینستاگرامش ر کنار مهران احمدی ثرار گرفته و مشخص نیست در روزهای آینده چه واکنش هایی را در این خصوص شاهد باشیم.

به هر حال اتفاقات این دوره جشنواره فجر در آرای مردمی ابهامات زیادی را در برابر منتقدین سینمایی قرار داده است، آنچه که مشخص است آرا مردمی برای یک فیلم تاثیر مستقیم بر فروش آن در اکران های عمومی خواهد شد و این شائبه، سوء برداشت یک جریان از این مسئله را تداعی می کند.

*  خبرنامه دانشجویان ایران

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.