یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰

مبارزه یک قهرمان ملی با انگلیس روی صحنه تئاتر

تئاتر

سینماپرس: کارگردان نمایش «میر مهنا» بااشاره به دلایل نگارش این اثر نمایشی عنوان کرد این شخصیت یک قهرمان ملی و سلحشور است که تا به حال مهجور مانده است.

به گزارش سینماپرس، سیروس کهوری‌نژاد نویسنده و کارگردان نمایش «میر مهنا» که در تماشاخانه سرو روی صحنه است درباره اجرای این اثر نمایشی گفت: این نمایش قبل از اجرای عمومی در دو روز آخر جشنواره تئاتر فجر نیز به صحنه رفت که با وجود وضعیت نامساعد آب و هوا و باریدن برف در تهران شاهد استقبال رضایت‌بخشی از جانب مخاطبان بودیم.


وی درباره مضمون این اثر نمایشی بیان کرد: «میر مهنا» بر اساس زندگی میرمهنا بندری نوشته شده و به روایت مقاومت دلاورمرد بندر ریگ می‌پردازد که در زمان زندیان با استعمارگران هلندی و انگلیسی در خلیج‌فارس جنگید و موفق شد هلندی‌ها را شکست دهد و آنها را از جزیره خارک بیرون کند.

در مکتوبات و سفرنامه‌هایی که بیگانگان درباره وی نوشته‌اند میر مهنا به عنوان یک دزد دریایی معرفی می‌شود اما آنچه که در واقعیت اتفاق افتاده این گونه نیست و او به این دلیل به کشتی‌های استعمارگران حمله می‌کرده که معتقد بوده آنها محصولات مردم را به قیمت اندک می‌خرند و به همین دلیل دارایی آنها را می‌گرفته و به رعیت‌ها باز می‌گردانده است.


کهوری نژاد متذکر شد:

میر مهنا توانسته است جنوب ایران را از دست استعمار بیگانگان و خصوصا هلند خارج کند بنابراین معتقدم تلاش او در جهت استعمارستیزی بوده و توانسته در مقابل غربی‌ها قد علم کرده و قیام کند.

در دراماتیزه کردن زندگی میرمهنا باید نقاط عطف زندگی او را انتخاب می‌کردم و از بخش‌های زیادی از زندگی وی می‌گذشتم. این شخصیت در طول تاریخ مهجور مانده است و تنها نادر ابراهیمی یک رمان ۱۰ جلدی با نام «بر جاده آبی سرخ» درباره این شخصیت نوشته است که پیشنهاد می‌کنم علاقه مندان به شناخت میر مهنا حتما این کتاب را مطالعه کنند.

* کیهان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.