دوشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۱

نشست خبری هفتمین هم اندیشی سینمای انقلاب و جایزه ققنوس؛

توجه به سینمای عدالت اجتماعی در گفتمان انقلاب اسلامی/ اعلام هیئت داوران جایزه سینمایی ققنوس

 نشست خبری هفتمین جایزه سینمایی ققنوس و هم اندیشی سینما انقلاب

سینماپرس: امسال برنامه تلویزیونی ققنوس از ۱۲ بهمن ماه به مدت ۱۵ شب با اجرای اکبر نبوی به صورت زنده از شبکه ۴ سیما پخش خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری هفتمین هم اندیشی سینمای انقلاب و جایزه ققنوس با حضور محمد کوچک دبیر و روح الله رجبی فعال عرصه سینمای انقلاب همچنین اهالی رسانه در سرای شهید اوینی برگزار شد.
بر اساس این گزارش، در این جلسه کوچک دبیر اجرایی جایزه ققنوس گفت: بر اساس حرف و گفتمان رهبر انقلاب، این حرکت را شروع کردیم و زمانی سینما بالنده‌ای خواهد بود که اندیشمند در کنار هنرمند قرار گیرد حاصل آن اثر هنری است نه تولید هنری.
به گفته وی، هدف اصلی انجام این حرکت تبدیل تولید هنری به اثر هنری است کنار هم قرار گرفتن اندیشمند و هنرمند و محیط گفتگو و تضارب آرا و اندیشه‌ای در فجر دیده نمی‌شود بنابراین این خلا احساس می‌شود.
وی ادامه داد: ما در کنار جشنواره فجر هستیم نه مقابل آن؛ امسال تفاوتی در شرایط جشنواره می‌بینیم و
آن اینکه هیات انتخاب با دقت آثار را انتخاب میکند که رنگ و بویی خاص به جشنواره می دهد. شنیده می‌شود آثار حاشیه ساز نیست.
کوچک در ادامه گفت: ما به گفتمان سینمای عدالت اجتماعی توجه خواهیم داشت و شاخص برای آن تعریف می‌کنیم و به سه بخش فضای فکری و اندیشه‌ای و مدیریت سینما توجه داریم و در صدد محافل اندیشه‌ای هستیم و سینمای فعلی را با نگاه عدالت اجتماعی دنبال خواهیم کرد.
به گفته دبیر همایش؛  محافل هم اندیشی سینمای انقلاب و گفتمان خواهیم داشت و از سوی دیگر از ۲۰ تا ۲۵ بهمن ماه بین ۱۵ تا ۱۸ فیلم را در سوره حوزه هنری اکران خواهیم کرد، این فیلم‌ها سخنرانی و نقد می‌شود، در صدد هستیم فیلمنامه نویس‌ها هم در این نشست‌ها حضور داشته باشند تا به درستی به آثار توجه کنیم.

کوچک دبیر اجرایی جشنواره درباره داوران گفت: تلاش کردیم داوران از سه گروه اهالی هنر، اندیشه و رسانه باشند. هفت نفر انتخاب شدند که عبارتند از :مجید شاحسینی، نصراله پژمانفر، شهریار بحرانی، ناصر هاشم، نادر طالب‌زاده و جمال شورجه که داوری این بخش را عهده دار هستند.

* رجبی: هزینه ققنوس یک هزارم فجر است/ پخش زنده از شبکه ۴ 

روح الله رجبی عضو سیاستگذاری گفتمان انقلاب اسلامی در بخش دیگر نشست گفت: سینمای عدالت اجتماعی جایگزین سیاه نمایی است. سینمای عدالت اجتماعی میل به قهرمان دارد و امیدوارانه است این سینما بدبین و ناراحت نیست.

وی بیان کرد: سینمای انقلاب محیط تضارب آرا است از هر جریانی، تا مناظره‌ها داغتر شود و گفتگو شکل بگیرد.  سینمای امید سینمای عدالت اجتماعی است و دارای نگاه امید است که همه به دنبال آن هستیم و در مقابل سیاه نمایی است.
وی ادامه داد: جشنواره فیلم فجر دارای هیجاناتی است و ما به دنبال عقلانیت هستیم و نتیجه این شد که برخی از جریان‌ها و فیلمسازان حضور ندارند و به اکران و حشنواره‌های دیگر توجه می‌کنند. امسال برنامه تلویزیونی ققنوس داریم که از ۱۲ بهمن ماه به مدت ۱۵ شب با اجرای اکبر نبوی برپا می‌شود و از شبکه چهار از پردیس ملت تولید خواهد شد، این برنامه زنده است و به مدت ۱۵ شب اجرا می‌شود؛ امیدواریم ادامه داشته باشد ضمن اینکه گفتگوهای این برنامه مختلف و صریح خواهد بود.

رجبی متذکر شد: مهمترین ویژگی ققنوس این است که ممکن است به زمانی برسیم که فراخوان بدهیم و زمان برگزاری حایزه را تغییر دهیم. جز برنامه های ما این است که فیلم‌هایی که به فجر ارایه نشده در ققنوس به نمایش درآید؛  هزینه ققنوس یک هزارم جشنواره فجر است. اما استمرار حایزه نشان از تاثیرگذار است.

*فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.