یکشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۵

بازخوانی وقایع منتهی به انقلاب اسلامی در «قصه های انقلاب»

آرم شبکه یک سیما*

سینماپرس: شبکه یک سیما از روز پنج شنبه و همزمان با آغاز دهه مبارک فجر، مجموعه مستند ۱۰ قسمتی «قصه های انقلاب» را روانه آنتن می کند.

به گزارش سینماپرس، اواخر دهه ۳۰ شمسی، اوضاع مردم ایران باری به هر جهت بود، وضع معیشت چنگی به دل نمی زند و با وجود اینکه شرایط کشاورزی بهتر شده بود اما در شهرها وضعیت هنوز مانند سال های جنگ جهانی دوم بود. هر روز گروه بزرگی از کارگران در خیابان ها تظاهرات می کردند زیرا ماه ها بود که حقوق نگرفته بودند و به وضعیت موجود اعتراض داشتند. در آن آشفته بازار اقتصادی ایران، سیاست هم از اقتصاد تاثیر می پذیرفت؛ چهار نخست وزیر کشور تغییر یافتند ولی شرایط تغییر نکرد و کاری از دست آنها بر نمی آمد. انقلاب سفید یا انقلاب شاه و مردم، نام یک سلسله تغییرات اقتصادی و اجتماعی شامل اصول ۱۹ گانه است که در دوره سلطنت محمدرضا شاه و با نخست وزیران وقت علی امینی، اسدالله علم، حسنعلی منصور و امیرعباس هویدا در ایران به تحقق پیوست. انقلاب سفید در مرحله نخست پیشنهادی شامل ۶ اصل بود که شاه در کنگره ملی کشاورزان در تهران در تاریخ ۲۱ دی ۱۳۴۱ خبر اصلاحات و رفراندوم را برای قبول یا رد آن به عموم مردم ارائه داد اما پشت پرده این اصول، حقایق دیگری پنهان بود که مستند «قصه های انقلاب» به آنها می پردازد.

پخش سخنرانی های کوبنده امام راحل علیه مطامع شیطانی رژیم شاه از این قوانین، تصاویر آرشیوی و برخی اسناد بجا مانده از آن دوران درباره انقلاب سفید، بخش های مختلف مستند «قصه های انقلاب» را تشکیل می دهد. همچنین بعضی بخش های تاریخی به صورت موشن گرافیک در این مستند بازسازی شده اند. قسمت اول این مجموعه درباره شخصیت رضا خان است. محمدرضا شاه و زندگی فرهنگی و خانوادگی او در سویس موضوع قسمت دوم، انقلاب سفید و رخدادهای آن در سال ۱۳۴۱ و ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ محور قسمت سوم و چهارم است. در قسمت پنجم واقعه هشتم شهریور ۱۳۶۰ و ترور شهید رجایی بازگو می شود. در قسمت های دیگر نیز به وقایعی مانند هفت تیر۱۳۶۰، ماجرای حمله آمریکا به هواپیمای مسافربری ایرباس در سال ۱۳۶۷، شانزدهم آذر ۱۳۳۸، ساواک و دولت موقت پرداخته می شود. مهدی شامحمدی نویسندگی و کارگردانی این مستند را بر عهده داشته و محمدرضا سرشار و نازآفرین کاظمی هم گویندگان متن آن هستند.

«قصه های انقلاب» از ۱۲ بهمن هر بامداد حوالی ساعت ۳:۴۵ از شبکه یک سیما پخش می شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.