شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۶

مستندسازان نباید فکر کنند که اکنون مهر تأیید رهبری را دارند و به آخر خط رسیده‌اند

محسن برمهانی

سینماپرس: محسن برمهانی کارگردان سینمای مستند گفت: «دیدار مستندسازان با رهبر انقلاب برای اولین بار است که رخ می‌دهد. به‌نظرم جریان مستندسازی انقلابی در ۷‌ــ‌۶ سال گذشته با قدرت شروع شد، با جدیت دنبال شد و نهایتاً به بلوغ رسید. این بلوغ و شکوفایی باعث شد که یک مهر تأییدی از سوی رهبر انقلاب به آن زده بشود، در حقیقت این جلسه صمیمی با حضور مستندسازان، مهر تأییدی بر شکوفایی مستند در چند سال اخیر است.»

به گزارش سینماپرس، شامگاه پنج‌شنبه ۲۱ دی ماه، مستندسازان دیداری صمیمی را با رهبر انقلاب برگزار کردند. در این دیدار که با پرسش و پاسخ این هنرمندان از رهبر انقلاب همراه بود، مقام معظم رهبری توصیه‌هایی کلیدی به آنان داشتند. پس از این دیدار، نامه‌ی رهبر انقلاب، خطاب به مستندسازان منتشر شد که دوشنبه در حوزه‌ی هنری از آن رونمایی شد.

محسن برمهانی مستندساز جوان کشورمان درباره نامه رهبر انقلاب سخن گفت. او تصریح کرد: نامه‌ی ایشان ۵ بند بود. به‌نظرم متفاوت از محتوا و عمق این پیام، رخداد آن و نوشته شدن چنین نامه‌ای از سوی رهبر انقلاب خطاب به مستندسازان است. این که توجه ویژه‌ای به این مقوله شده است بسیار لذت‌بخش است. میان صحبت‌های رهبری باید به اصول مهمی هم‌چون نقد درست موضوعات، نشر نگاه امیدوارانه و با صدای بلند فریاد انقلابی زدن اشاره کنم. دقت کنید که مقام معظم رهبری دیدارهای مختلفی در طول سال دارند و این دیدارها تکرار می‌شود، برای مثال دیدار با شاعران و یا سینماگران همه‌ساله برگزار می‌شود، حال بعضی از آنان خصوصی است و بعضی دیگر عمومی است، برای مثال یکی دو هفته گذشته، برخی کارگردانان سینمای ایران هم مهمان ایشان بودند. در این دیدار آقایان کمال تبریزی، میرکریمی، حقیقی، معتمدی و... حضور داشتند. اما دیدار مستندسازان با رهبر انقلاب برای اولین بار است که رخ می‌دهد. به‌نظرم جریان مستندسازی انقلابی در ۷‌ــ‌۶ سال گذشته با قدرت شروع شد، با جدیت دنبال شد و نهایتاً به بلوغ رسید. این بلوغ و شکوفایی باعث شد که یک مهر تأییدی از سوی رهبر انقلاب به آن زده بشود، در حقیقت این جلسه صمیمی با حضور مستندسازان، مهر تأییدی بر شکوفایی مستند در چند سال اخیر است.

وی گفت: این اتفاق یک بسته جامع است، یک بخش از آن به بلوغ مستند در سالیان اخیر برمی‌گردد، یک بخش آن مربوط به نخبه شدن کسانی است که این آثار را تولید می‌کنند، در حقیقت می‌بینیم که کیفیت و ساختار آثار به مرحله‌ی بالایی رسیده است و دیدار آقا با این قشر، مهر تأییدی بر این موضوع است. به‌نظرم یکی از پارامترهای جدی برای توجه رهبر انقلاب به مستندسازان، واکنش سریع آنان به اتفاقات کشور و منطقه بوده است. اگرچه پارامترهای دیگری نیز در این میان دخیل بوده است.

برمهانی به تغییر در عملکرد مدیران سینمای مستند به‌واسطه‌ی این دیدار اشاره کرد و گفت: مدیران سینمای مستند در ارگان‌های مختلفی در حال فعالیت هستند. هر کدام از آنان واکنش‌های متفاوتی دارند. طبیعتاً نمی‌توان انتظار زیادی از بخش‌های دولتی داشت چرا که متأسفانه بخش‌های دولتی خود را همراه و هم‌سوی مستند انقلابی نمی‌داند. البته شاید بتوان به آنان حق داد چرا که مستندساز انقلابی در اکثر موارد دولت را نقد کرده، چه در حوزه‌های سیاسی و چه در حوزه‌های معیشتی سیاست‌های آنان را نقد کرده است. واقعیت این است که مدیران ما باید نگاه جدی به مستندسازان داشته باشند. این قشر مشکل جدی نقدینگی و پول و بودجه دارند. تصور کنید که بی‌کیفیت‌ترین اثر داستانی، هزینه‌ی تولیدی به‌میزان چند برابر تولید یک مستند خوب دارد. کافی است تا پرخرج‌ترین و بهترین مستند امسال را کنار یک تله‌فیلم ضعیف صدا و سیما بگذارید و به هزینه‌هایشان نگاه کنید. توقع می‌رود که بودجه‌ی بیش‌تری به مستند اختصاص داده شود. علاوه بر این، مدیران مستند باید جسارت داشته باشند و از موضوعات مختلف نترسند چرا که مردم دوست دارند حقیقت را بشوند. این مدیران باید نسل جدید مستندسازی را پرورش بدهند.

او گفت: هم‌چنین مستندسازان نباید فکر کنند که اکنون مهر تأیید رهبری را دارند، جایگاه ویژه دارند و به آخر خط رسیده‌اند. این گونه نیست بلکه این قله‌ی پیشرفت، قله‌های بزرگتری را نشان می‌دهد. به‌نظرم در حال حاضر، ورود به عرصه‌ی بین‌المللی فتح قله‌ی بعدی است. میان مخاطبان ایرانی خوب و فعال بودیم و به همین واسطه مهر تأیید گرفتید اما باید فضا را برای حضور در عرصه‌ی بین‌المللی آماده کنید، لحن باید بین‌المللی باشد. با همان ادبیاتی که برای مخاطب ایرانی صحبت می‌کنیم، قطعاً نمی‌توانیم برای مخاطب خارجی صحبت کنیم. در جایی این ادبیات باید محافظه‌کارانه‌تر باشد و تقیه داشته باشد و در مقابل در جای دیگر برنده باید باشد. هم‌چنین موادی که در مستند استفاده می‌شود، باید درست و متناسب باشد به این معنی که حق رایت داشته باشد. خاطرم هست که در توزیع یک سری مستند، از ۵۰ مستند فقط ۳ مستند می‌توانستند توزیع شوند، این بد است. کار خوب بسیار تولید می‌کنیم اما حیف است که نمی‌توانیم منتشر کنیم.

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.