شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰

کارگردان «فهرست مقدس»:

کشورمان از لحاظ تولید انیمیشن یک گام از منطقه جلوتر است

محمدامین همدانی

سینماپرس: محمدامین همدانی با اشاره به ضعف‌های داستانی انیمیشن‌های موجود گفت که در حال اصلاح ضعف‌ها هستیم.

به گزارش سینماپرس، محمدامین همدانی کارگردان «فهرست مقدس» در گفت‌وگو با برنامه «سینما دو» با اجرا و سردبیری حامد عنقا، درباره این فیلم انیمیشن گفت: تولید این اثر بیش از دو سال از ابتدای سال ۹۳ تا انتهای سال ۹۴ طول کشید. فیلمنامه این اثر یک کار بلند بود ولی ما پیشنهاد دادیم به جای یک کار زنده با یک بیستم هزینه آن را در قالب انیمیشن تولید کنیم.

وی افزود: یکی از ایده های ویژه ای که در این کار مطرح شد و البته خیلی با ترس و لرز وارد آن شدیم این بود که کاراکترها، جلوه حیوانی داشته باشند و به انسان حیوان بدل شوند. توجیه این کار هم بروز پیدا کردن صفات درونی انسانها در چهره شان بود.

این کارگردان تصریح کرد: همه تلاشمان را کردیم تا خیلی خوب از پس این کار بربیاییم. ایده به شکل باورپذیر اجرایی شود و اغراق آن جذابیت بصری داشته باشد. حالا فکر میکنم این ایده به مهم ترین ویژگی این پروژه تبدیل شده است.

همدانی تاکید کرد: نکته ای که باید در خصوص سطح بین المللی کار بگویم این است که همیشه ما با این عکس العمل مواجه می شدیم که به ما می گفتند ایران هم مگر چنین صنعت و این سطح از توان تولید را دارد؟ من می خواهم به شما بگویم که کشورمان از لحاظ تولید انیمیشن یک گام از منطقه جلوتر است. اکنون از لحاظ فنی همه تسلط لازم را پیدا کردیم و حالا فقط بحث روایت داستان و تجربیاتی که نویسندگان در حوزه انیمیشن باید پیدا و در عین ایجاد تخیل ارتباط بهتری با مخاطب برقرار کنند مطرح است. این گام مهم هم باید برداشته شود.

وی درباره دلایل کم فروش بودن آثار انیمیشن اظهار کرد: اول اینکه زنجیره اکران از اکران کننده تا سینمادار و مردمی که باید سینما را بشناسند و با سینما ارتباط برقرار کنند بسیار پیچیده است. مردم ما کمتر سینما رو هستند. از طرف دیگر مردمی که مخاطب انیمیشن هستند اساسا کمتر به سینما می آیند. همچنین تعداد سینماها در کشور کم است، کیفیت یکسانی ندارند و تبلیغات سینمایی هم هزینه بر است.

کارگردان «فهرست مقدس» ادامه داد: همه اینها باید دست به دست هم بدهد و سینمادارها و شورای صنفی و سایر مجموعه‌های موثر و مسئول باید اهتمامی نسبت به سینمای کودک و نوجوان و انیمیشن داشته باشند تا انیمیشن در زمانهای خوب و در سینماهای خوب اکران شود و با پروپاگاندا و تبلیغات خوب به چشم مردم بیاید.

همدانی در پایان گفت: اینگونه مخاطبی که خارج از این سبد است و می تواند به سبد سینما اضافه شود، می تواند خودش را در سینما ببیند. جدای از این ماجرا به نظرم می رسد که ضعفهایی در بحث داستانی ما وجود داشته که در حال اصلاح است. گام های بزرگی برداشته ایم اما تکنیک، کیفیت و هنر تا جایی بیننده را درگیر می کند و بعد از آن باید جذابیت های داستانی بیشتر باشد که این اتفاق در آینده هم بهتر خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.