چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۵

دیدار مدیران تئاتر کشورهای اسلامی با مدیرکل هنرهای نمایشی

دیدار مدیران تئاتر کشورهای اسلامی با مدیرکل هنرهای نمایشی

سینماپرس: سه شنبه ۳ بهمن ماه مدیرکل هنرهای نمایشی در ششمین روز از برگزاری سی و ششمین جشنواره بین ­المللی تئاتر فجر میزبان مدیران تئاتر و میهمانانی از کشورهای الجزایر، تونس، عراق، آذربایجان و پاکستان بود.

به گزارش سینماپرس، علی قسمت لالایف رییس مجموعه نمایش‌های موزیکال جمهوری آذربایجان، احسن ثلیلانی نماینده ویژه وزیر فرهنگ الجزایر، احمد حسن‌ موسی ساعدی مشاور هنری بخش سینما و تئاتر وزارت فرهنگ و گردشگری عراق، سمیع الله معاون مدیر کل هنرهای نمایشی و عضو شورای ملی هنرهای پاکستان، سامی نصری نماینده وزارت فرهنگ تونس  که سال گذشته در اجلاس مدیران تئاتر کشورهای غرب آسیا حضور داشتند و همزمان با برگزاری جشنواره بین ­المللی تئاتر فجر به ایران سفر کرده اند با مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی و سعید اسدی مدیر امور بین ­الملل اداره کل هنرهای نمایشی دیدار کرده و به گفتگو نشستند.

مهدی شفیعی در آغاز این جلسه گفت: در طول سال و به مناسبت جشنواره­ های مختلف مهمانان بسیاری از کشورهای دیگر به کشور ما سفر می­ کنند اما از صمیم قلب می­ گویم که دیدار شما بیش از هر یک از آنها مرا خوشحال می ­کند. حضور شما را به فال نیک می­ گیرم تا زمین ه­ای باشد برای اقدامات مشترک بعدی.

وی در بخش دیگری از صحبت­ هایش گفت: بی شک جشنواره تئاتر فجر تنها متعلق به ایران نیست و قابلیت ­هایی برای کل منطقه دارد. حضور کشورهای منطقه همواره برای جشنواره مهم بوده و امیدوارم در مسیر این همکاری بتوانیم برای سال های بعد میزبان گروه ­های بیشتری در جشنواره بین­ المللی تئاتر فجر باشیم.

مدیرکل هنرهای نمایشی تصریح کرد: آرزوی من این است که جشنواره تئاتر فجر ظرفیتی برای تئاتر منطقه ما باشد تا قابلیت ­های فرهنگی منطقه را معرفی کند.

شفیعی از مهمانان حاضر در این جلسه خواست تا برای سال آینده همراه آثاری از هنرمندان تئاتر کشورشان در جشنواره بین ­المللی تئاتر فجر حضور داشته باشند و افزود: توجه به ترجمه آثار نمایشنامه نویسان کشورهای مسلمان اهمیت بسیاری دارد.

مهدی شفیعی مطلع بودن از فعالیت­ های فرهنگی و هنری کشورهای یکدیگر، افزایش فرصت اجرا در این کشورها و افزایش ارتباطات هنری برای بهره­ مندی از ظرفیت عظیم فرهنگ مشترک را از دیگر برنامه­ های امکان پذیر دانست.

وی حضور هر هنرمند و هر نمایشنامه نویس در کشورهای منطقه غرب آسیا را یک سرمایه ارزشمند دانسته و گفت: هر چه ارتباطات فرهنگی ما در حوزه تئاتر بیشتر باشد و رفت و آمدهای بیشتری اتفاق بیافتد، سوتفاهم ­هایی که گاه در حوزه سیاست ایجاد می ­شود را می­ توانیم با زبان هنر برطرف کنیم.

علی قسمت لالایف از کشور آذربایجان در این جلسه گفت: هر بار که به ایران سفر می کنم یک اکتشاف جدید در تئاتر ایران می بینم و امسال کارهای شگفت انگیزی در جشنواره تئاتر فجر دیدم که هر یک به تنهایی دستاورد بزرگی برای جشنواره و تئاتر ایران به شمار می روند.

وی با اشاره به همکاری و تبادلات بسیاری که بین تئاتر ایران و آذربایجان در سال های اخیر و به خصوص پس از برپایی اجلاس مدیران تئاتر غرب آسیا به ریاست ایران وجود داشته گفت: سرمشق همه این ارتباطات جشنواره تئاتر فجر است. این جشنواره به جشنی برای همه هنرمندان تئاتر تبدیل شده است و هنرمندان آن را به عنوان عید هنری خودشان می ­دانند.

احمد حسن موسی ساعدی مشاور وزیر فرهنگ عراق نیز تئاتر ایران را مدرن و قدرتمند دانسته و نظم، تنوع  آثار و حضور هنرمندان تئاتر کشورهای مختلف جهان را در این رویداد بین­ المللی ستود.

سمیع ­الله معاون مدیرکل هنرهای نمایشی پاکستان نیز در بخشی از صحبت ­هایش با اشاره به فستیوال­ های بین­ المللی و داخلی کشور پاکستان تشکر و قدردانی وزیر فرهنگ و ارتباطات کشور مطبوعش را نسبت به ایده ­های ایران برای ارتباطات گسترده فرهنگی و هنری بین کشورهای اسلامی تقدیم کرده و گفت: جشنواره تئاتر فجر را یکی از منظم ­ترین جشنواره ­ها دیدم. کارهای جذابی در این جشنواره وجود داشت.

وی در عین حال به معرفی یکی از بهترین نمایش­ های کشورش که درباره مولوی است پرداخت.

احسن ثلیلانی نماینده ویژه وزیر فرهنگ الجزایر نیز در ابتدای صحبت­ هایش به دستاوردهای اجلاس غرب آسیا اشاره کرده و درباره جشنواره بین ­المللی تئاتر فجر گفت: با وجود تصویر نامطلوبی که رسانه ها از ایران در ذهن جهانیان ایجاد می­ کنند اما اعتقاد دارم سینما، تئاتر و موسیقی ایران برای همه ما مثل مدرسه ایست که باید از آن بیاموزیم. از سال گذشته که به ایران سفر کرده ­ام تلاش داشته­ ام که واقعیت ایران و واقعیت فرهنگی تئاتر ایران را به دیگران نشان دهم.

وی تاکید کرد که تمامی کشورهای منطقه کنفرانس ­هایی به موازات فستیوال های خود داشته باشند تا با شناخت مشترکات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و هنری یکدیگر برای تبادلات فرهنگی و هنری مشترک قدم برداشته شود.

سامی نصری نماینده وزارت فرهنگ تونس نیز با اشاره به فستیوال­ های مختلف تونس و ویژگی ­های تئاتر سنتی این کشور از تدارک دعوت از برخی از نمایش­ های ایرانی برای اجرا در این کشور و پیشنهادهایی برای حضور تئاتر سنتی تونس در فستیوال­ های ایران خبر داد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.