یکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۶

جمعی از سینماگران چه گفتند؟

نبود تخصص یا عوامل نفوذی و خائنان؛ چه چیزی مسبب افول جشنواره ۳۶ شد؟/ وقتی مدیران سینمایی جشنواره فیلم فجر را خنثی و کمرنگ می خواستند!

رافعی-رئیسیان-شرکت-وحیدزاده-علیخانی-محسنی نسب-وزیری-کاربخش-صباغ زاده-موتمن

سینماپرس: مدیران فعلی سازمان سینمایی برای بقا در قدرت، حساست زدایی از جشنواره فیلم فجر و خنثی سازی آن را به هر نحو ممکن در دستور کار قرار دادند و درست با همین رویکرد بود که از منظر قاطبه سینماگران نیز جشنواره سی و ششم یخ زده اطلاق شد و تغییرات سلیقه ای که باعث آسیب جدی به حیثیت جشنواره شده مورد انتقاد جدی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سینماپرس نبود یک چارچوب و آیین نامه مدون در راستای برگزاری جشنواره فیلم فجر به عنوان مهمترین رویداد سینمایی کشور نکته ای است که بارها به آن اشاره شده اما متأسفانه با بی تدبیری مدیران و سیاست گذاران سینمای کشور هیچ گاه به آن توجهی نشده است و همین مسأله باعث شده تا هر دبیری که برای برگزاری این رویداد مهم سینمایی انتخاب می شود تنها بر اساس سلایق و نظرات شخصی خود دست به تغییراتی بزند که اصولاً بسیاری از این تغییرات به نفع سینمای کشور نیستند و تنها برای برخی افراد خاص منافعی در پی دارند؛ جداکردن اهالی سینما و اصحاب رسانه از یکدیگر، تغییر مکان برگزاری جشنواره از برج میلاد به پردیس ملت، بی توجهی مفرط به فیلم اولی ها، بازبینی فیلم ها توسط اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس و انفعال مدیران سینمایی و کوچک سازی جشنواره فیلم فجر از جمله نکاتی است که در دوره ۳۶ ام این رویداد شاهد آن هستیم و این اتفاقات صدای اعتراض بسیاری از اهالی سینمای کشور را درآورده است. 

بدون شک یکی از مهمترین و قدیمی‌ترین رویدادهای فرهنگی و هنری کشور پس از انقلاب اسلامی جشنواره فیلم فجر است که برگزاری آن به همان اوایل انقلاب اسلامی و سال ۶۱ باز می‌گردد. اما متأسفانه این رویداد مهم سینمایی همواره با فراز و فرودهای بسیاری همراه بوده و به خصوص طی سال های اخیر دستخوش تحولاتی بر اساس سلیقه سیاست گذاران و مدیران سینمای کشور قرار گرفته است. همین اتفاق باعث شده تا این رویداد مهم سینمایی از نظر بسیاری از سینماگران، کارشناسان و اصحاب رسانه دچار نزول و افول شود. بسیاری از سینماگران هم جشنواره ۳۵ ام و ۳۶ ام فجر را بدترین سال ها دانسته و خواهان حضور افرادی سینماشناس، دغدغه مند و فهیم برای برگزاری این رویداد هستند.

در همین رابطه ۱۰ تن از سینماگران برجسته کشور آقایان: عباس رافعی، علیرضا رئیسیان، افشین شرکت، ابراهیم وحیدزاده، عبدالله علیخانی، محسن محسنی نسب، سیدمحسن وزیری، حسن کاربخش، مهدی صباغ زاده و فرزاد موتمن با ما به گفتگو نشستند که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

کمرنگ شدن جشنواره فیلم فجر از منظر سینماگران/۱

رافعی: جای سینمای ایران در این دوره از جشنواره فجر به شدت خالی است!/ جشنواره را بسیار خنثی، بی اهمیت و کمرنگ کرده اند

عباس رافعی کارگردان سینما درباره کمرنگ شدن اهمیت جشنواره فیلم فجر و سیاست های نادرست مسئولان جشنواره ۳۶ ام فجر گفت: سی و ششمین جشنواره فیلم فجر جشنواره ای برای آثار تولید شده در ارگان ها است و این رویداد که قرار بوده ویترین تولیدات یک سال سینمای کشور باشد امسال ویترین ارگان هایی شده که چند فیلم ساختند و حالا می خواهند فیلم های شان را به مردم، رسانه ها و سینماگران نشان دهند! به دلیل آنکه سینمای ایران فاقد قانون و سند چشم انداز برای آینده است هر بار که مدیر جدیدی بر مسند ریاست سازمان سینمایی کشور تکیه می زند و یا دبیر جشنواره عوض می شود ما شاهد وضع کردن مقرراتی از آن ها برای برگزاری مهمترین رویداد سینمایی کشور می شویم که کاملاً سلیقه ای و بدون استفاده از نظرات کارشناسان و سینماگران زبده است؛ از همین رو طی سال های اخیر هر دوره از جشنواره که در سینمای ما برگزار می شود مانند آن است که جشنواره برای اولین بار برگزار شده و همچنان ما در حال آزمون و خطا هستیم!

کمرنگ شدن جشنواره فیلم فجر از منظر سینماگران/۲

رئیسیان: تماشای فیلم ها توسط نهادها قبل از جشنواره کاری اشتباه است/ اضافه شدن بخش «مرور یک سال سینمای ایران» می تواند به اهمیت جشنواره اضافه کند

علیرضا رئیسیان کارگردان سینما درباره کمرنگ شدن اهمیت جشنواره فیلم فجر و سیاست های نادرست مسئولان جشنواره ۳۶ ام فجر گفت: تماشای فیلم ها قبل از نمایش در جشنواره توسط کمیسیون فرهنگی مجلس کاری عبث است و بنده این نکته را چندی پیش به آقای قاضی زاده هاشمی هم تذکر دادم و تأکید کردم که مجلس به جای ایفاکردن نقش ممیز در سینمای کشور بهتر است به وظایف اصلی خود و قانون گذاری بپردازد و مسائل کلیدی کشور و خلاء های قانونی فراوان در حوزه های مختلف فرهنگی نظیر قانون حقوق مولفین را حل کند. اینکه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و هر نهاد دیگری خارج از سازمان سینمایی علاقمند به تماشای فیلم ها قبل از جشنواره هستند برای بنده جای تعجب دارد؛ توصیه من به اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و مسئولان جشنواره فیلم فجر این است که هرگز چنین درخواست هایی را اجابت نکنند چرا که این اتفاق دخالت مستقیم در کار سینما و سینماگران محسوب می شود و بسیار اشتباه و نادرست است.

کمرنگ شدن جشنواره فیلم فجر از منظر سینماگران/۳

شرکت: جشنواره سی و ششم کم اهمیت، خنثی و بی رنگ و بو شده که تعداد اندک فیلم های آن حتی سرنوشت سال آینده را روشن نمی کند/ مدیران تخصص کافی برای برگزاری این رویداد را ندارد

افشین شرکت کارگردان سینما درباره کمرنگ شدن اهمیت جشنواره فیلم فجر و سیاست های نادرست مسئولان جشنواره ۳۶ ام فجر گفت: جشنواره سی و ششم سطح پایین ترین جشنواره در تاریخ سینمای ایران و بسیار امنیتی است، از نمایش فیلم ها برای اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس گرفته تا جداسازی هنرمندان و رسانه ها از یکدیگر، بی توجهی به فیلم های اول و کاهش تعداد آثار سینمایی در این رویداد همگی نشان از ضعف شدید این جشنواره و دست اندرکاران آن دارد. مهمترین اتفاق این جشنواره جداسازی رسانه ها و هنرمندان از یکدیگر است؛ متأسفانه مسئولان برگزارکننده جشنواره از ترس آنکه مبادا جنجال یا جریانی در این رویداد ایجاد شود هنرمندان و رسانه ها را به طرز زننده ای از یکدیگر حدا کرده اند و ما شاهد برگزاری یک جشنواره امنیتی هستیم. این امنیتی بودن جشنواره جایی بیش از همه خود را نشان می دهد که بنا به مصاحبه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی فیلم های این رویداد قبل از جشنواره برای اعضای این کمیسیون نمایش داده شده و موافقت آن ها را کسب کرده است.

کمرنگ شدن جشنواره فیلم فجر از منظر سینماگران/۴

وحیدزاده: جشنواره فیلم فجر قاعده استانداردی ندارد و بیشتر شبیه به یک دورهمی است/ جداسازی اهالی رسانه و هنرمندان از یکدیگر شایسته نیست

ابراهیم وحیدزاده کارگردان سینما درباره کمرنگ شدن اهمیت جشنواره فیلم فجر و سیاست های نادرست مسئولان جشنواره ۳۶ ام فجر گفت: جشنواره فیلم فجر هیچ قاعده استانداردی ندارد و بیشتر شبیه به یک دورهمی برای برگزاری جشن های پیروزی انقلاب اسلامی است و ما در آن شاهد رعایت قواعد استاندارد سینمایی نیستیم! جشنواره فیلم فجر در سینمای کشور ما اهمیت بسیار زیادی دارد و اینکه ما بخواهیم با بی تدبیری آن را کمرنگ و خنثی کنیم به نفع و صلاح سینما و سینماگران کشور نیست؛ این جشنواره باید شکل ویژه ای داشته باشد تا بتواند نتایج خوبی را برای سینمای کشور به بار آورد.

کمرنگ شدن جشنواره فیلم فجر از منظر سینماگران/۵

علیخانی: از زمان جداسازی بخش ملی و بین الملل جشنواره فیلم فجر ما شاهد خنثی شدن، بی هویت شدن و کمرنگ شدن این رویداد سینمایی هستیم

عبدالله علیخانی تهیه کننده سینما درباره کمرنگ شدن اهمیت جشنواره فیلم فجر و سیاست های نادرست مسئولان جشنواره ۳۶ ام فجر گفت: از زمان جداسازی بخش ملی و بین الملل جشنواره فیلم فجر ما شاهد خنثی شدن، بی هویت شدن و کمرنگ شدن این رویداد سینمایی هستیم و مسئولان سینمای کشور اگر می خواهند این رویداد سینمایی مجدداً بتواند تأثیرات مثبتی برای سینمای کشور در پی داشته باشد و موجبات رشد و ارتقای سینما را فراهم آورد بایستی مانند گذشته بخش های ملی و بین المللی را با یکدیگر تلفیق کنند. اتفاقی که در زمان مدیریت پیشین سازمان سینمایی رخ داد و منجر به جداسازی بخش های ملی و بین الملل جشنواره فیلم فجر از یکدیگر شد کاری عبث بود که در هیچ یک از کشورهای مطرح دنیا که صاحب صنعت سینما هستند و جشنواره های مهمی را برگزار می کنند شاهد آن نبوده و نیستیم!   جداسازی این بخش ها از یکدیگر بسیار کار ناپخته و نادرستی بود که موجبات تضعیف جشنواره را فراهم آورد.

محسنی نسب در گفتگو با ما:

عوامل نفوذی و خائنان به مملکت در پی کوچک سازی مهمترین رویداد سینمایی کشور هستند/ جشنواره فیلم فجر را به طورکل از سکه انداخته اند

محسن محسنی نسب کارگردان سینما درباره کمرنگ شدن اهمیت جشنواره فیلم فجر و سیاست های نادرست مسئولان جشنواره ۳۶ ام فجر گفت: بنده بدون تردید و با قطعیت عنوان می کنم عوامل نفوذی دشمنان و بیگانگان و خائنان به مملکت در پی کوچک سازی مهمترین رویداد سینمایی کشور هستند. چند سالی است که تعدادی از افرادی که اداره امور سینمای کشور را در دست دارند تصمیم گرفته اند تا سطح سینما را به پایین ترین حد ممکن برسانند و به همین علت است که ما از یک سو شاهد تولید فیلم های شاخص و ارزشمند در سینمای کشور نیستیم؛ از سوی دیگر فیلمسازان کهنه کار خانه نشین شده اند؛ از سوی به جوانان اجازه حضور در جشنواره را نمی دهند از سوی دیگر جشنواره فیلم فجر را به طورکل از سکه انداخته اند و وضعیت سینمای کشور را شبیه به آشفته بازار کرده اند.

کمرنگ شدن جشنواره فیلم فجر از منظر سینماگران/۶

وزیری: جشنواره فجر تنها برای بخشی محدود از اهالی سینما برگزار می شود/ کوچک سازی و بی اهمیت کردن جشنواره به نفع هیچ کس نیست!

سیدمحسن وزیری تهیه کننده سینما درباره کمرنگ شدن اهمیت جشنواره فیلم فجر و سیاست های نادرست مسئولان جشنواره ۳۶ ام فجر گفت: متأسفانه جشنواره فجر تنها برای بخشی محدود از اهالی سینما برگزار می شود و ما چند سالی است که شاهد حضور چهره های محدودی هستیم که یا به عنوان مدیر و مسئول یا به عنوان صاحب اثر و یا به عنوان مهمان و داور در جشنواره حضور دارند و بخش عمده ای از سینماگران به طورکل در جشنواره حضور ندارند. بنده شخصاً بسیار متأسفم که چند سالی است حتی برای تماشای فیلم های جشنواره هیچ کارتی برایم صادر نمی شود؛ به هیچ یک از جشن ها و مراسم های افتتاحیه و یا اختتامیه جشنواره دعوت نمی شوم؛ این اتفاقی است که تنها برای من نیفتاده و متأسفانه مسئولان و مدیران سینمای کشور اغلب پیشکسوتان و فعالان سینمای کشور را از یاد برده اند و تنها به عده ای افراد خاص توجه می کنند.

کارگردان فیلم «عروس حلبچه» در گفتگو با ما:

جای فیلم های مرتبط با انقلاب اسلامی و سینماگران ارزشی در جشنواره خالی بود/ برخی افراد همه چیز این سینما را برای خود می خواهند

حسن کاربخش تهیه کننده و کارگردان سینما و برنده یک جایزه ویژه هیأت داوران از جشنواره فیلم فجر به مناسبت جشنواره ۳۶ ام فیلم فجر گفت: جشنواره فیلم فجر جشنواره ای متعلق به همه اهالی سینمای کشور است و همه سینماگران باید در آن حضوری جدی داشته باشند اما متأسفانه از آنجا که مدیران سینمایی بعضا با نگاه های سیاسی و جناحی به سینما فکر می کنند جای خالی بسیاری از سینماگران در جشنواره طی سال های اخیر محسوس است.

صباغ زاده در گفتگو با سینماپرس:

نادیده گرفتن فیلم اولی ها و حذف بخش «نگاه نو» از جشنواره یک اشتباه بزرگ است/ امیدوارم هرگز شاهد برگزاری جشنواره کمرنگ و خنثی در سینما نباشیم

مهدی صباغ زاده تهیه کننده و کارگردان سینما درباره کمرنگ شدن اهمیت جشنواره فیلم فجر و سیاست های نادرست مسئولان جشنواره ۳۶ ام فجر گفت: نادیده گرفتن فیلم اولی ها و حذف بخش «نگاه نو» از جشنواره یک اشتباه بزرگ و غیرمنطقی است و این اتفاق با شعار «جوانگرایی در سینما» منافات بسیار زیادی دارد و بنده بسیار متأسفم که جوانان در سینما مورد بی مهری قرار گرفته اند. بنده معتقدم به فیلمسازان جوان و فیلم اولی ها در سینما باید همواره توجه ویژه تری شود چرا که این نسل سرشار از ایده های به روز و تازه است و می تواند موجبات رشد و ارتقای سینمای کشور در سال های آتی را فراهم آورد و از این رو باید میدان را برای حضور آن ها باز گذاشت و همه توان را به کار بست تا این نسل به خوبی دیده شوند.

موتمن در گفتگو با سینماپرس:

جشنواره فیلم فجر سردرگم، بدون برنامه و بی هدف شده است/ خنثی سازی جشنواره به صلاح سینمای کشور نیست!

فرزاد موتمن کارگردان سینما درباره کمرنگ شدن اهمیت جشنواره فیلم فجر و سیاست های نادرست مسئولان جشنواره ۳۶ ام فجر گفت: متأسفانه جشنواره فیلم فجر سردرگم، بدون برنامه و بی هدف است و این اتفاق را در تغییرات مکرر و سلیقه ای حذف و اضافه شدن بخش های مختلف جشنواره، تغییر مکان جشنواره، انتخاب و داوری آثار و... شاهد هستیم. متأسفانه مسئولان سینمای کشور هنوز نمی دانند هدف جشنواره فیلم فجر چیست؟ چه فیلم هایی باید در جشنواره حضور داشته باشند و چه فیلم هایی نباید هرگز در جشنواره به نمایش درآیند. با تغییر دبیران سیاست ها و اهداف جشنواره دچار تغییرات سلیقه ای می شود و این اتفاقی بسیار ناراحت کننده است.

اخبار مرتبط

نظرات

  • زهرا گشانی ۱۳۹۶/۱۲/۰۷ - ۰۲:۴۷
    0 0
    باسلام می خواهم بدونم چرا این قدر بی عدلتی باشد در سینما که احمد نجفی در را گل گرفت چرا این قدر ناراحت است

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.