یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۶

همراه با فجر سی و ششم/۳

«لاتاری» «بانو قدس ایران» در «چهارراه استانبول»!/ نگاهی به فیلم های سومین روز سی و ششمین جشنواره فجر در سینمای رسانه ها

لاتاری-بانو قدس ایران-چهارراه استانبول

سینماپرس: یکشنبه ۱۵ بهمن ماه سومین روز نمایش آثار جشنواره سی و ششم در سینمای رسانه ها است؛ در این روز فیلم سینمایی «چهارراه استانبول» ساخته مصطفی کیایی در سانس ۱۴، فیلم مستند«بانو قدس ایران» ساخته مصطفی رزاق کریمی در سانس ۱۷ و فیلم سینمایی «لاتاری» ساخته محمدحسین مهدویان در سانس ۲۰ برای اهالی رسانه و منتقدان به نمایش درخواهند آمد.

«چهارراه استانبول» ساخته مصطفی کیایی در اولین سانس و سومین روز از نمایش فیلم های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی ملت اکران می شود؛ می توان پیش بینی کرد که این اثر سینمایی ضمن استقبال خوب منتقدان و اهالی رسانه با استقبال بسیار خوبی از سوی مردم نیز مواجه شود.

این پیش بینی ۲ دلیل اصلی دارد؛ یکی از دلایل سوژه بسیار مهم این فیلم یعنی حادثه آتش سوزی ساختمان مشهور «پلاسکو» است که در دی ماه سال ۹۵ در صدر اخبار قرار گرفت و اینک با حادثه انفجار و آتش سوزی نفتکش «سانچی» داغ مردم دوباره تازه شد و موضوع «پلاسکو» به شدت دوباره سر زبان ها افتاد و دلیل دیگر اینکه کیایی در آثار قبلی خود ثابت کرده که رگ خواب مخاطبان خود را پیدا کرده و به خوبی می داند چه فیلم هایی را باید بسازد تا هم از کیفیت لازم برخوردار باشند و هم بتوانند با مخاطبان امروزی سینما ارتباط برقرار کنند. از این رو می توان «چهارراه استانبول» ششمین اثر سینمایی کیایی در مقام کارگردان را یکی از شانس های جشنواره سی و ششم فجر دانست.

مصطفی کیایی فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۷۳ در مرکز آموزش فیلمسازی اداره ارشاد شهر کرج آغاز کرد و از سال ۱۳۷۶  در مجموعه‌های تلویزیونی و سینمایی مشغول به کار شد. او در سال ۱۳۸۶ درخواست پروانه ساخت فیلم «بعدازظهر سگی» را به اداره نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد ارسال نمود، اما موفق به اخذ پروانه ساخت نگردید و با تعویض تهیه کننده در سال ۱۳۸۸ پروانه ساخت فیلم «بعدازظهر سگی سگی» را به تهیه کنندگی جوزان فیلم اخذ نمود و اولین فیلم بلند سینمایی خود را جلوی دوربین برد. وی از برادر خود محسن کیایی به عنوان بازیگر در بیشتر فیلم‌هایش استفاده می‌کند.

بهرام رادان، محسن کیایی، سحر دولتشاهی، رعنا آزادی ور، ماهور الوند، مهدی پاکدل، سعید چنگیزیان، پوریا رحیمی سام، بابک بهشاد، خسرو احمدی، تینو صالحی، حسین امیدی و با هنرمندی مسعود کرامتی و بازیگران خردسال: کارن کیایی و باران صوفی گروه بازیگران «چهارراه استانبول» را تشکیل می دهند.

در خلاصه داستان «چهارراه استانبول» آمده است: بهمن و احد تولیدی ورشکسته ای در پلاسکو دارند و از دست طلبکاران و اهالی پلاسکو فراری اند، روز حادثه بهترین زمان برای فرار از دست آنها طلب کاران است!

عوامل فیلم عبارتند از تهیه کننده، نویسنده و کارگردان: مصطفی کیایی، مدیر فیلمبرداری: حسین جلیلی، مدیر تولید: سجاد رحیمی، دستیار اول کارگردان: هومن خواجه نوری، برنامه ریز: امید جزینی، تدوین: نیما جعفری جوزانی، طراح صحنه: حجت اشتری، طراح لباس: مارال جیرانی، صدابردار: امیرنوبخت، طراح گریم: عباس عباسی، عکاس: میلاد کیایی، منشی صحنه: نفیسه ذاکری، مشاور رسانه ای: آریان امیرخان، جلوه های ویژه رایانه ای: فرید فصیحی، جلوه های ویژه میدانی: آرش آقابیگ، مدیر تدارکات: محمد ابراهیمی.

***************************

اما مستند «بانو قدس ایران» به کارگردانی مصطفی رزاق کریمی یکی از ۲ فیلم مستندی است که در بخش سودای سیمرغ این دوره از جشنواره حضور دارد و در دومین سانس و سومین روز از نمایش فیلم های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی ملت اکران می شود.

حضور ۲ اثر مستند و یک انیمیشن در رقابت یکسان با فیلم های بلند داستانی سینمایی در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر پیش از این اعتراضات بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران سینمای کشور را در پی داشت. این افراد با تأکید بر اینکه رقابت میان آثار مستند و انیمیشن و فیلم های داستانی به شدت ناعادلانه است خواستار عدم انجام چنین کار ناپخته و نادرستی از سوی دبیر جشنواره شدند و این اتفاق را قدمی در راستای اضمحلال بیشتر جشنواره فیلم فجر برشمردند.

این اثر مستند پیش از حضور در جشنواره فیلم فجر به شدت دچار حاشیه شده بود. مستند «بانو قدس ایران» که پیش از این در روزهای ابتدایی جشنواره به درخواست مؤسسه «عروج فیلم» از بخش مسابقه ملی و جایزه شهید آوینی یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت خارج شده بود، بدون کمترین اطلاع‌رسانی قبلی روز پنجشنبه ۲۳ آذرماه در سینما چارسو به نمایش درآمد.

رزاق کریمی پیش از این در گفتگو با یکی از رسانه ها در رابطه با روند تولید این اثر مستند گفته بود: «نزدیک ۶ ماه نگارش سناریوی مستند طول کشید و دوستان بسیاری در ساخت این اثر به ما کمک کردتد. ویژگی این اثر این است که من اولین فیلمسازی هستم که وارد اندرونی بیت امام (ره) شدم و این کار مسئولیت من را سنگین کرد. سال ها در اتاق امام خمینی (ره) که برای مهمانان بود باز نشده بود ولی به دستور حاج حسن خمینی این در باز شد.»

از سوی دیگر برخی از منتقدان و صاحب نظران سینمای کشور با تأکید بر اینکه کاملا آشکار است که تنها کسانی می‌توانند فیلم یا مستند و هر اثر هنری دیگری درباره امام خمینی(ره) و اطرافیان آن حضرت خلق کنند که اولا شناختی کافی از ایشان داشته باشند و ثانیا به راه و آرمان امام اعتقاد داشته باشند گفته بودند: «بهتر بود موسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) از افرادی به عنوان گروه سازنده این مستند استفاده می‌کرد که از این ویژگی‌ها برخوردار باشند. کارگردان مستند «بانو قدس ایران» در این فیلم سعی کرده بود خانواده حضرت امام را با خانواده همسرش مقایسه کند! و در این قیاس، خانواده همسر امام را بسیار به‌روز و پیشرفته نشان داده بود و خانواده خود امام را روستایی و واپسگرا نمایانده بود.»

حال باید منتظر ماند و دید واکنش ها نسبت به این اثر مستند در جشنواره فجر چگونه خواهد بود.

***************************

«لاتاری» سومین اثر سینمایی محمدحسین مهدویان قطعا یکی از جنجالی ترین فیلم های این دوره از جشنواره فجر خواهد بود. فیلمی که چندین بار درخواست پروانه ساخت آن به دلیل سوژه ملتهبش رد شد و در نهایت با تغییر تهیه کننده و فیلمنامه پروانه ساخت دریافت کرد.

چندی پیش یکی از رسانه ها با انتشار خبری اعلام کرده بود که سوژه اصلی فیلم «لاتاری» موضوع قاچاق جنسی جوانان ایرانی است؛ سوژه ای بسیار مهم و حساس که شاید دلیل اصلی رد پروانه ساخت برای این فیلم توسط سازمان سینمایی باشد.

لازم به ذکر است زیبا کرمعلی بازیگر جوان در مقابل ساعد سهیلی به ایفای نقش می پردازد. هادی حجازی فر و جواد عزتی نیز در این فیلم حضور دارند.

عوامل این فیلم عبارتند از نویسنده و کارگردان: محمدحسین مهدویان، تهیه کننده: سیدمحمود رضوی، نویسنده و بازیگردان: ابراهیم امینی، مدیر تولید: کامران حجازی، مجری طرح: امیر بنان، مدیر فیلمبرداری: هادی بهروز، طراح صحنه و لباس: بهزاد جعفری طادی، مدیر صدابرداری: هادی ساعد محکم، طراح گریم: شهرام خلج، برنامه ریز: محمدرضا کشمیری، دستیار اول کارگردان: عبدالرحیم صاحب الفصول، دستیار اول فیلمبردار: مهران ممدوح، جلوه های ویژه میدانی: ایمان کرمیان، جانشین تولید: مسعود زمانی، مدیر تدارکات: محمداسماعیل کلبی آبادی، جلوه های ویژه کامپیوتری: سینا قویدل.

«لاتاری» محصول موسسه سینمایی سیمای مهر و به تهیه کنندگی سیدمحمود رضوی است و باید منتظر ماند و دید آیا سومین فیلم مهدویان می تواند همچون دو فیلم اولش «ایستاده در غبار» و «ماجرای نیمروز» جریان ساز باشد و سر و صدا به پا کند یا خیر؟

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.