چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۶

یادداشت یک کارشناس:

انیمیشن عربستانی از اصول هنری و حرفه ای بی بهره است

انیمیشن کوتاه ساخته شده توسط عربستان

سینماپرس: یک کارشناس انیمیشن و بازی های رایانه ای، با انتشار یادداشتی به نقد انیمیشن سعودی پرداخت و نوشت: «سناریوی اثر به شدت احساسی و یکطرف و فاقد منطق حداقلی در آثار پویانمایی است.»

به گزارش سینماپرس، حمیدرضا جلالی کارشناس انیمیشن و بازی های رایانه ای طی یادداشتی به نقد انیمیشن کوتاه ساخته شده توسط عربستان پرداخت که در تقابل با ایران تولید شده است.

در این یادداشت چنین آمده است:

«انیمیشن تولید شده دارای مدت زمان ۵ دقیقه و ۲۵ ثانیه است و بر خلاف عرف تولیدات انیمیشنی هیچ نشان یا لوگو و نامی از تیم سازنده به چشم نمی خورد. سناریوی اثر به شدت احساسی و یکطرف و فاقد منطق حداقلی در آثار پویانمایی است. در واقع عربستان در دوران محمد بن سلمان تلاش دارد در تمام عرصه ها با کشورمان تقابل خویش را علنی نماید اما این انیمیشن از نظر فنی و محتوا در مقایسه با استانداردهای بین المللی پویانمایی در چه سطحی قرار دارد؟

تصویر:

انیمیشن ساخته شده از نظر کیفیت تصویر دارای نازل ترین سطح تصویری می باشد. مدل های ساخته شده، تکسچرینگ، نورپردازی، جلوه های ویژه همگی به صورت آماده در این اثر بکارگرفته شده اند. توضیح اینکه در هر اثر پویانمایی برای نمایش هر گونه مدل، کاراکتر و افکت دیداری یا اصطلاح VFX باید آنرا تولید نمود و پس از آن رندر کرد اما تمام افکت های تولید شده مایعات، انفجارات در این اثر به صورت تلفیقی یا Composite بوده که نمایشگر سطح پائین تکنیک تیم سازنده است. زیرا ساختن جلوه های ویژه از پیچیده ترین مراحل ساخت آثار پویانمایی است اما در عین حال با استفاده از برخی تکنیک های در مرحله کامپوزیت می توان این جلوه ها را خلق نمود.

لوکیشن ها، کاراکترهای به کار رفته در این اثر، در حداقل کیفیت خویش هستند. برای مثال اگر شخصی قصد ساخت یک اثر انیمیشن با استفاده از مدل های آماده که دارای حداقل کیفیت و جزییات بوده را داشته باشد، باید از طریق وبگاه های (سایت) فروش محصولات دیجیتال آن را تهیه نماید اما بنظر می رسد مدل های بکارگرفته شده در این اثر از حداقل استاندارد این سایت ها که مدل های بی کیفیت خویش را به صورت رایگان عرضه می کنند نیز پائین تر باشد.

متحرک سازی کاراکترها و حرکات دوربین نیز از نقاط ضعف بسیار بزرگ این انیمیشن است، بخش بزرگی از کاراکتر های اتاق فرمان سعودی، بی حرکت هستند، و تنها حرکات کاراکترها مربوط به حمله به تهران است که نشان از ضعف تیم سازنده دارد. حرکات دوربین نیز به صورت کاملا ابتدایی و فانتزی می باشد و هیچ تناسبی با موضوع جدی این اثر انیمیشنی ندارد.

نور پردازی این انیمیشن بسیار ضعیف می باشد، اکثر لوکیشن ها وجود ندارد و به صورت پس زمینه به تصویر اضافه شده اند، که نشان می دهد تیم سازنده به شدت تحت فشار بوده است تا در یک مدت زمان بسیار کوتاه این اثر را تولید نماید. مصداق این مدعا تصویر برج آزادی در شات نهایی است.

صدا:

در این اثر انیمیشن صدای خاصی جز فرامین انگلیسی نظامی مبنی بر شلیک و وارد عمل شدن تسلیحات نظامی وجود ندارد. موزیک پس زمینه نیز یک فایل از موسیقی های رایج برای میکس در آثار تبلیغاتی است که به راحتی در اینترنت قابل دستیابی است. موسیقی کار کیفیت و سطح بسیار پائینی دارد و نقاط هیجانی کار را پوشش نمی دهد، تنها در پلان هایی که دوربین حرکت شیئ را تعقیب می کند صدای موسیقی را احساس می کنیم و در سایر موارد تنها صداهای فرامین نظامی و یا انفجارات به گوش می رسد.

تحلیل:

عربستان سعودی فاقد توان داخلی در زمینه انیمیشن می باشد. در این کشور تا کنون هیچ استودیو یا شرکت مرتبط وجود ندارد. لذا درک و نگرش زمامداران این کشور نیز از انیمیشن در حد همین اثر ساخته شده می باشد و تولید این اثر تلاشی است تا در دوران بن سلمان پاسخی به سیاست ها و راهبردهای کشورمان به عنوان یک قدرت فرا منطقه ای داده شود.

ساخت این اثر به صورت کاملا سفارشی انجام شده و این موضوع به سبب نبود ذائقه هنری و دانش بومی پویانمایی در عربستان برای تولید انیمیشن می باشد. مصداق این موضوع عدم وجود شرکت انیمیشن سازی در این کشور می باشد که تا کنون اطلاعی از وجود چنین مجموعه هایی در عربستان به دست نیامده است. این موضوع به خودی خود نشان دهنده اهمیت مدیوم انیمیشن به عنوان یک مولفه مهم و تاثیرگذار در عرصه جنگ نرم می باشد که دارای کارکرد های راهبردی و فرا منطقه ای نیز می تواند باشد و توانایی مخابره کردن پیامهایی را دارد که گاهی اوقات هیچ رسانه دیگری جز آن این توانمندی را دارا نمی باشد.

استفاده از زبان انگلیسی در دیالوگ های محدود این انیمیشن نشان می دهد که سازنده مخاطب خویش را بین المللی فرض نموده است و عدم استفاده از زبان عربی در هیچ کجای فیلم موید دیگری بر این مطلب است. یکی از پیام های اصلی فیلم جدیت عربستان در برابر ایران می باشد. نشان دادن چهره ای خونسرد و جدی از محمد بن سلمان در اتاق عملیات این جنگ، نیز کنایه از این موضوع است. همچنین سازندگان اثر تلاش کرده اند تا برتری نظامی عربستان در یک نبرد نظامی با جمهوری اسلامی ایران را به تصویر بکشند و در این مسیر نیز مولفه های قدرت سخت کشورمان مانند نیروی قدس را با دستگیری فرمانده آن، تضعیف نمایند.

اشاره این فیلم به سیستم دفاع موشکی پاتریوت عربستان و توانایی آن در خنثی کردن حملات موشکی ایران کنایه از تلاش سازنده انیمیشن برای بی اثر نشان دادن قدرت موشکی ایران می باشد. این موضع در حالی مطرح می شود که بحث محدود کردن برد موشک های بالستیک کشورمان توسط دشمنان خارجی و غافلان داخلی در حال تکرار شدن است! به نظر نگارنده هم زمانی این مفاهیم به نظر نمی تواند تصادفی باشد و نشان از یک هماهنگی کامل در اتاق فکر رسانه ای دشمن می باشد.

همچنین نمایش چهره مدرن از نیروی هوایی عربستان و برخورداری این کشور از آخرین تکنولوژی دفاعی آمریکا در جهت القای برتری نظامی این کشور است و تلاش بن سلمان برای تبلیغ چهره برتر نظامی از این کشور در دوران زمامداری خویش تلقی می شود.

به صورت کلی نماد های قدرت نشان داده در این انیمیشن از کشور عربستان به این شرح است:

سیستم دفاع موشکی پاتریوت

ناوگان دریایی عربستان

نیروی هوایی  عربستان شامل: ناوگان به روز جنگنده های غربی مانند تایفون، اف ۱۵ ایگل

سیستم  جنگ الکترونیک، شنود و رصد اطلاعات نظامی: آواکس

نتیجه گیری:

به صورت کلی این انیمیشن واکنش عربستان به انیمیشن های کوتاه و بلند ساخت کشورمان علیه مبانی قدرت و هژمونی عربستان و ایالات متحده آمریکا در منطقه می باشد. بی بهره بودن این پویانمایی کوتاه از اصول هنری و حرفه ای انیمیشن نشان می دهد که عجله برای ساخت و اهمیت نمایش آن در زمان حاضر برای عربستان اهمیت زیادی داشته است.

این عجله برای ساخت و نمایش فیلم نشات گرفته از تمایلات جاه طلبانه محمد بن سلمان، حاکم جوان، مغرور و ناپخته عربستان است تا چهره ای برتر و مقتدر از خویش مطرح کند. نمایش چندباره چهره او در پلان های مختلف، در اتاق فرماندهی عملیات به صورت آشکارا این موضوع را تایید می کند که موضوعات مطرح شده در انیمیشن از قبیل: حمله به نیروی دریایی ایران، حمله با حمایت امریکا به تهران و تسخیر آن و ... همگی از تمایلات و رویکرد های سیاسی فکری محمد بن سلمان می باشد که در قالب یک انیمیشن کوتاه به نمایش درآمده است. در واقع می توان این انیمیشن را مانیفست منطقه ای عربستان در برابر جمهوری اسلامی ایران دانست و شایسته است تا اهالی دست اندرکار و هنرمندان کشورمان طی اقدامی هم افزا گونه اثری حرفه ای و خوش ساخت را در پاسخ به این یاوه گویی های بن سلمان تولید نمایند. از سوی دیگر باید انتظار نسخه های بعدی و با کیفیت نظیر این انیمیشن را از سوی عربستان با سناریوی های گوناگون را داشته باشیم.

سوالی که با دیدن این انیمیشن در ذهن مخاطب مطرح می شود این است:

اگر عربستان از چنین قدرت و توان نظامی برخوردار است، چرا در جنگ یمن دچار شکست و تلفات شده هر روز شاهد اصابت موشک های انصار الله به پایتخت عربستان یا ساقط شدن جنگنده های آن هستیم!؟ »

نظرات

  • محمد ۱۳۹۶/۱۰/۲۸ - ۱۳:۵۲
    1 0
    فرهاد عظیما سازنده انیمیشن سینمایی نبرد خلیج فارس دو در پاسخ به این انیمیشن سعودی انیمیشن 15 دقیقه ای به نام عملیات مکه رو ساخته که اخبار این انیمیشن و تیزرش در پیج فرهاد عظیما موجوده لطفا درباره این ساخته ایشون هم گزارش تهیه کنید

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.