جمعه ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۹

همراه با فجر سی و ششم/۱

عبور «کامیون» از «جاده قدیم» برای رسیدن به سرزمین «فیلشاه»/ نگاهی به فیلم های اولین روز سی و ششمین جشنواره فجر در سینمای رسانه ها

کامیون-جاده قدیم-فیلشاه

سینماپرس: جمعه ۱۳ بهمن ماه اولین روز نمایش آثار جشنواره سی و ششم در سینمای رسانه ها است؛ در این روز فیلم سینمایی «کامیون» ساخته کامبوزیا پرتوی در سانس ۱۴، فیلم سینمایی «جاده قدیم» ساخته منیژه حکمت در سانس ۱۷ و انیمیشن سینمایی «فیلشاه» ساخته هادی محمدیان در سانس ۲۰ برای اهالی رسانه و منتقدان به نمایش درخواهند آمد.

«کامیون» نهمین اثر سینمایی کامبوزیا پرتوی در مقام کارگردان، در اولین سانس و اولین روز از نمایش فیلم های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی ملت اکران می شود؛ داستان «کامیون» از آنجا آغاز می شود که یک راننده کامیون ایرانی، خانواده ای از اهالی کردستان عراق را برای یافتن پدر خانواده به تهران می آورد و این سرآغاز اتفاقات و ماجراهای فیلم است.

«کامیون» در مرزهای سوریه و عراق، در روستاهای اطراف منطقه «سیلوانا» در استان آذربایجان غربی، در شهرهای ارومیه و میانه و در نهایت در لوکیشن‌های مختلفی در تهران از جمله؛ آزادی، تهرانسر، گلابدره، شهرک غرب، صادقیه و … فیلمبرداری شده است. در فیلم سینمایی «کامیون»، سعید آقاخانی، نیکی کریمی، تروسکا جولا، رامین راستاد، یعقوب پرسا، نسرین مرادی و … به ایفای نقش می‌پردازند.

کامبوزیا پرتوی کارگردان این اثر سینمایی فعالیت هنری خود را با ساخت فیلم‌ های کوتاه در سینمای آزاد دماوند آغاز نمود. وی تحصیلاتش را در دانشکده هنرهای دراماتیک ناتمام گذاشت و در دوران دانشجویی چند فیلم کوتاه مستند و داستانی برای تلویزیون ایران کارگردانی کرد و همان زمان نخستین فیلم بلند داستانی اش را با نام «عینک» برای شبکه دوم تلویزیون ساخت و کارگردانی در سینمای حرفه‌ای را با فیلم «ماهی» تجربه کرد.

«کامبوزیا پرتوی» تاکنون فیلم‌های سینمایی: «ماهی»، «گلنار»، «بازی بزرگان»، «کافه ترانزیت» و «پرده» را کارگردانی کرده و با این آثار جوایز متعدد داخلی و بین‌المللی را از آن خود کرده و نویسندگی فیلمنامه‌های دیگری همچون؛ «محمد رسول‌الله»، «شیرک»، «دایره»، «ایستگاه متروک»، «هر شب تنهایی»، «دیشب باباتو دیدم آیدا»، «من ترانه ۱۵ سال دارم»، «خیابان‌های آرام» و … را بر عهده داشته است. «گلنار» به کارگردانی این فیلمساز همچنان یکی از آثار سرآمد سینمای کودک در کشور است.

انتظار می رود اهالی رسانه استقبال خوبی را از فیلم وی به عمل آورند اما اینکه آیا این اثر سینمایی در کنار سایر فیلم های پر سر و صدای جشنواره فجر امسال می تواند در سینماهای مردمی هم با اقبال مواجه شود یا خیر، سوألی است که باید به پاسخ آن در ایام برگزاری جشنواره رسید!

تعدادی از عوامل اصلی فیلم سینمایی «کامیون» جدیدترین اثر سینمایی «کامبوزیا پرتوی» عبارتند از: نویسنده و کارگردان: کامبوزیا پرتوی، مدیر فیلمبرداری: تورج اصلانی، فیلمبردار: مهدی اصلانی، تدوین: مصطفی خرقه‌پوش، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: رامین راستاد، صدابردار: پرویز آبنار، طراح گریم: بابک اسکندری، طراح صحنه: بابک صبحی، مجری طرح: هومن احمدی توفیقی، عکاس: کسری پرتوی، تهیه‌کننده: کامبوزیا پرتوی، محصول: موسسه سینمایی خط سوم.

***************************

«جاده قدیم» سومین اثر سینمایی منیژه حکمت در مقام کارگردان در دومین سانس و اولین روز از نمایش فیلم های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی ملت اکران می شود؛ این فیلمساز که می توان از او به عنوان یکی از جنجالی ترین فیلمسازان سینمای کشور نام برد که فیلم پر سر و صدای «زندان زنان» اش جنجال های فراوانی در سینمای کشور به راه انداخت.

شنیده می شود «جاده قدیم» به عنوان جدیدترین اثر سینمایی این فیلمساز نیز اثری جنجالی و پر سر و صدا خواهد بود؛ با اینکه در خلاصه داستان این فیلم آورده شده  «جاده قدیم» داستان زندگی زنی کارمند را روایت می‌کند که شب عید نوروز با مشکلاتی مواجه می‌شود اما شنیده حاکی از موضوعات جنجالی دیگری نیز در این اثر سینمایی دارد.

آتیلا پسیانی، پرویز پورحسینی و مهتاب کرامتی از جمله بازیگران این اثر سینمایی هستند. احتمالاً با توجه به کارنامه و سوابق منیژه حکمت هم در سینمای رسانه ها و هم در سینماهای مردمی استقبال خوبی از این فیلم به عمل خواهد آمد؛ باید منتظر ماند و دید آیا تنها فیلمساز زن حاضر در جشنواره سی و ششم فجر می تواند شانسی برای دریافت جوایز این دوره از جشنواره داشته باشد یا نه؟

یکی از نکات قابل تأمل در رابطه با این اثر سینمایی ساخت آن در سکوت کامل خبری و عدم انتشار لیست کامل عواملش بوده است؛ باید منتظر ماند و دید آیا حکمت با این کار هدفی خاص را مد نظر داشته است؟

***************************

انیمیشن سینمایی «فیلشاه» به کارگردانی هادی محمدیان سومین اثری است که در سومین سانس و اواین روز از نمایش فیلم های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی ملت اکران می شود؛ انیمیشن سینمایی «فیلشاه» به عنوان تنها انیمیشن به بخش مسابقه سودای سیمرغ سی و ششمین جشنواره فیلم فجر راه یافت و با ۲۲ اثر سینمایی و ۲ اثر مستند دیگر به رقابت خواهد پرداخت!

بسیاری از کارشناسان، اهالی رسانه، منتقدان و صاحب نظران سینما داوری یک اثر انیمیشن و ۲ اثر مستند را با فیلم های داستانی عملی نابخردانه، غیرکارشناسی و نادرست خواندند و تأکید کردند این اتفاق یکی از اشتباهات نادرست و فاحشی است که در جشنواره فجر رخ داده و دبیر این دوره از جشنواره باید پاسخگوی جدی برای این کار نادرست خود باشد. از آنجا که جشنواره های متعدد تخصصی برای آثار انیمیشن، فیلم های مستند و کوتاه در کشور برگزار می شوند داوری این آثار به صورت مجزا در جشنواره فجر قطعاً نادرست و غیرتخصصی خواهد بود.

پیش بینی ها حاکی از آن است که از «فیلشاه» که یکی از انیمیشن های پر و سر و صدای سینمای کشور است استقبال بسیار خوبی در جشنواره به عمل خواهد آمد؛ داستان «فیلشاه» در جنگلی در آفریقا رقم می خورد. رئیس گله فیل‌ها صاحب فرزندی می‌شود که همه انتظار دارند جانشین رئیس گله باشد، اما برخلاف تصور همه «شادفیل» بسیار دست و پا چلفتی است و هیکل گنده‌اش همیشه سبب تخریب و خرابکاری می‌شود...

«فیلشاه» که داستانی فانتزی برای مخاطبان کودک و نوجوان دارد با تیمی حرفه‌ ای تولید شده‌ است. قسمتی از صداگذاری این انیمیشن در آمریکا، ساخت موسیقی ارکسترال با حضور حدود ۶۰ نوازنده، نگارش تیمی فیلمنامه و صرف ۱۰ میلیون گیگاهرتز پردازش کامپیوتری برای رندرینگ که منجر به انجام ۶۰ درصد از این مرحله تولید در کشور اوکراین شد، نشان از تمرکز گروه «هنر پویا» برای ارائه اثری با کیفیت در سینمای ایران دارد!

«فیلشاه» انیمیشنی پرکاراکتر که در تولید آن تیمی ۱۵۰ نفره مشارکت داشته‌اند. بیش از ۵۰ انیماتور در این گروه مسئولیت متحرک سازی انیمیشن «فیلشاه» را بر عهده داشته‌اند. گفته می‌شود یکی از چالش‌های اصلی این تیم بزرگ متحرک‌سازی حیوانات چهارپا و دوپا پرتعدادی است که در این انیمیشن حضور دارند و از این لحاظ اثری شاخص در سینمای انیمیشن ایران محسوب می‌شود.

برخی از عوامل تولید این انیمیشن عبارتند از:  کارگردان: هادی محمدیان، تهیه کننده: حامد جعفری، نویسندگان: محمدباقر مفیدی کیا، محمدعلی رمضان پور، هادی محمدیان، جانشین تهیه: محمدجواد جنتی، دستیار تهیه و مدیر ارشد بازاریابی و فروش: هادی اسماعیلی، مدیر تولید: مهدی پاکدل، تدوین: حسن ایوبی، مدیر دوبلاژ: سعید شیخ زاده، موسیقی و تنظیم: ستار اورکی، صداگذاری و میکس: حسین مهدوی، مدیر روابط عمومی: هادی فیروزمندی، مدیر رسانه‌های مجازی: وحید محرابیان، تهیه شده در گروه هنرپویا.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.