سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۲

دلیل تغییر قیمت بلیت‌های جشنواره تئاتر/ توزیع نامناسب اکران در سالن‌های تهران

سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر

سینماپرس: مراجعه به سایت ایران‌کنسرت نشان می‌دهد بعضی نمایش‌ها که قبلا ارزان‌تر روی صحنه رفته بودند، حالا در جشنواره تئاتر فجر با قیمتی نزدیک به ۲ برابر اجرا می‌شوند.

به گزارش سینماپرس، سایت فروش بلیت ایران کنسرت روز گذشته ساعت ۱۲ ظهر، برای عموم مردم باز شد؛ در حالی که خرید از برخی نمایش‌ها ساعت متفاوتی را نشان می‌داد و مردم که برای خرید از این نمایش‌ها به سایت مراجعه کرده بودند، سردرگم می‌شدند و بعد از کلی پرس و جو متوجه می‌شدند که مثلا ساعت خرید این نمایش ساعت ۱۴ یا ساعت دیگری است.

اگر قرار است که ساعت فروش بلیت‌ها به طور مثال ۱۲ ظهر باشد برای تمام نمایش‌ها باید چنین اتفاقی بیافتد که مردم دچار سردرگمی نشوند و زمانشان را نیز برای چند مرتبه از دست ندهند. نمونه اتفاقی که برای خرید بلیت خبرنگاران نیز امسال از طریق این سایت افتاد.

از جمله نمایش هایی که دچار چنین وضعیتی بود، نمایش الیور توییست حسین پارسایی است که دو ماه گذشته نیز در تالار وحدت با استقبال زیادی روبه‌رو شد و البته بلیت‌هایش نیز کما فی السابق چون نمایش‌های بزرگ دیگر مثل نمایش «اعتراف» از شهاب حسینی هیچ زمانی تکلیف مشخصی نداشت. در واقع از همان روز اول فروش نمایش همه بلیت‌ها فروخته شده بود و بیشتر مردم اعتراض داشتند که نمی‌توانند بلیت‌های این نمایش را در تالار وحدت تهیه کنند.

در نهایت روز گذشته مردمی که برای تهیه بلیت‌های این نمایش‌ها منتظر باز شدن بخش خرید سایت بودند، مشاهده کردند که بلیت نمایش‌هایی چون الیور توییست، قیمتی به طور مثال  ۵۰ هزار تومانی دارد، اما بعد از چند ساعت مشخص نیست چه اتفاقی می‌افتد که قیمت بلیت این نمایش‌ها تغییر می‌کند.

نمایش الیور توییست روز گذشته در ابتدا با قیمت ۵۰ هزار تومان در سایت قرار می‌گیرد، سپس تغییر قیمت داده و به ۹۰ هزار و دوباره به ۹۵ هزار تومان تغییر می‌کند.

حال مشخص نیست که علت تغییر قیمت بلیت‌های این نمایش چیست و چه کسی چنین دستوری را برای تغییر قیمت این بلیت‌ها داده است.

آیا جشنواره تئاتر فجر مکانی نیست که ما نمایش ها را برای عموم مردم و حضور آنها در عرصه تئاتر و به واقع فرهنگسازی برای قرار گرفتن تئاتر در بسته‌های فرهنگی و خانوادگی مردم در نظر گرفته‌ایم؟ حال اگر قرار باشد بلیت‌های این نمایش نیز همچون بلیت‌های اجرای عمومی بهای زیادی داشته باشد، چگونه مردمی که تمایل داشته اند در جشنواره حضور داشته باشند، بتوانند با این قیمت بالا بلیت‌ها را تهیه کنند؟  

در حالی که مشاهده می‌کنیم بلیت‌ بسیاری از نمایش‌های خارجی حداکثر با قیمت ۵۰ هزار تومان با آن هزینه‌های زیادی که برای رفت و آمد گروه‌های خارجی وجود داشته، در سایت قرار گرفته است.

* توزیع نامناسب نمایش‌ها و سالن‌های فجر

مسئله دیگر بحث توزیع نمایش‌ها در جدول اجراهای جشنواره تئاتر فجر است؛ همانطور که در جدول مشخص است نمایش‌های قوی و با کیفیت‌تر در سالن‌های بزرگی چون تئاتر شهر و ایرانشهر و در نهایت تالار وحدت به صحنه می‌روند و سایر نمایش‌ها که شاید چیزی از آنها شنیده نشده است در دیگر سالن‌های خصوصی یا سالن‌های تازه تأسیس حضور دارند.

البته شاید گفته شود که نمایش‌های بزرگ نیاز به فضای بزرگ‌تر و امکانات بیشتر دارد، اما مسئله دیگر هم آشنایی بیشتر مردم با دیگر سالن‌های تهران است. چرا همیشه باید مردم تنها تئاتر شهر یا تالار وحدت را برای تماشای نمایش‌های خود انتخاب کنند؟ خیلی از نمایش‌های خوب اجرایی در سالن‌های دیگر شهر تهران به اجرا می‌رود و می‌توانستیم توزیع مناسبی در انتخاب نمایش‌ها و سالن‌ها داشته باشیم. هر چند که نمایش‌هایی هم که برای دیگر سالن‌ها در نظر گرفته شده حتما خوب بوده که برای فجر انتخاب شده‌اند.

در نهایت امسال برای جشنواره فجر عنوان گفت‌وگوی تئاتر ایران انتخاب شد؛ در حالی که دیده می‌شود گفت‌وگویی در جامعه تئاتری و نه بین خبرنگاران و مسئولان جشنواره وجود ندارد و این امر نیاز به بررسی بیشتر دارد.

*فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.